معاون نظارت سازمان نظام‌پزشکی از محرومیت قطعی پنج‌پزشک به‌دلیل دریافت زیرمیزی در کشور خبر داد. او همچنین آماری از تماس‌های برقرارشده با سامانه١٦٩٠ ارایه کرد که براساس آن از ١٥آبان‌ (همزمان با تاسیس این سامانه) تا امروز صدهزارتماس با کارشناسان این سامانه صورت گرفته است؛ رقم قابل‌توجهی که نشان از حجم بالای مشکلات تعرفه‌ای و دریافت‌های گاه‌وبیگاه ریزمیزی در نظام سلامت کشور دارد.

سلامت نیوز:معاون نظارت سازمان نظام‌پزشکی از محرومیت قطعی پنج‌پزشک به‌دلیل دریافت زیرمیزی در کشور خبر داد. او همچنین آماری از تماس‌های برقرارشده با سامانه١٦٩٠ ارایه کرد که براساس آن از ١٥آبان‌ (همزمان با تاسیس این سامانه) تا امروز صدهزارتماس با کارشناسان این سامانه صورت گرفته است؛ رقم قابل‌توجهی که نشان از حجم بالای مشکلات تعرفه‌ای و دریافت‌های گاه‌وبیگاه ریزمیزی در نظام سلامت کشور دارد.

اما نکته حایز اهمیت در این رابطه سهم ناچیز برخورد با پزشکان متخلف در مقایسه با تعداد تماس‌های انجام‌شده است چراکه از مجموع صدهزارتماس گرفته‌شده و دوهزارو٦١٤شکایت ثبت‌شده تنها برای پنج‌پزشک حکم محرومیت قطعی صادر شده است؛ مساله‌ای که به گفته معاون نظارت سازمان نظام‌پزشکی، «نشان‌دهنده فرهیختگی و پایبندی جامعه پزشکی به اخلاق حرفه‌ای است.»

اما بررسی‌های روزنامه «شرق» نشان می‌دهد این رقم اندک فقط به‌دلیل «فرهیختگی و پایبندی جامعه پزشکی به اخلاق حرفه‌ای» نیست چراکه در تماسی با سامانه١٦٩٠ مشخص می‌شود که کارشناسان این سامانه اقدام به ثبت غیرحضوری شکایات تعرفه‌ای و دریافت زیرمیزی خدمات سرپایی نمی‌کنند و در پاسخ به سوال چگونگی ثبت شکایت تنها می‌گویند: «در این سامانه شکایات زیرمیزی خدمات سرپایی صورت نمی‌گیرد و شما باید به خیابان تقاطع حافظ، جمهوری، ساختمان قدیمی وزارت بهداشت مراجعه کنید.» با این حال محمد جهانگیری در رابطه با ‌آخرین وضعیت ثبت شکایات تعرفه‌ای در سامانه١٦٩٠ گفت: «وضعیت مطلوب است. باتوجه به فرآیند نظارتی منسجم نشان داده شد که جامعه پزشکی همان‌گونه که در علم پیشرو هستند در اخلاق و رعایت حقوق بیماران نیز پیشرو هستند.» وی ادامه داد: «از صدهزارتماسی که با این سامانه گرفته شده و چندین‌هزار بازدید و بازرسی‌های انجام‌شده در نهایت ٩٠درصد پرونده‌ها مقطوع شد و پنج‌رای صادر شده است.»
جهانگیری گفت: «آمار پایین حکم صادره نشان‌دهنده فرهیختگی و پایبندی جامعه پزشکی به اخلاق حرفه‌ای است؛ البته اگر مطالبات پزشکان به موقع داده شود این انحرافات صورت نمی‌گیرد چراکه انحراف به دست جامعه پزشکی نیست و از جایی صورت می‌گیرد که مطالبات بحق آنها داده نشده است.» معاون نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بنابراین به‌طورکلی دو‌هزارو٦١٤ثبت شکایت انجام شده که از میان آن ٢٦٩مورد مرتبط با بستری بوده که به حکم رسیده‌ایم و تخلف واضح برای پنج‌پزشک منجر به صدور حکم شده است. چندنوع تخلف دیگر جزیی بوده که در حال رسیدگی به آنها هستیم.
از سوی دیگر مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان پزشکی‌قانونی کشور گفت: در هشت‌ماهه سال‌جاری ٥٠٦مورد شکایت از رشته تخصصی جراحی زنان و زایمان به کمیسیون‌های پزشکی‌قانونی ارایه شد که از این تعداد ١٨٧نفر محکوم و ٣١٩نفر تبرئه شدند.
سلطانی، مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در هشت‌ماهه سال‌جاری ٥٠٦مورد شکایت از رشته تخصصی جراحی زنان و زایمان به کمیسیون‌های پزشکی‌قانونی ارایه شد. وی با بیان اینکه از این تعداد ١٨٧نفر محکوم و ٣١٩نفر تبرئه شدند، افزود: آمار شکایت از پزشکان زنان و زایمان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٣٠/١درصد افزایش یافته است. سلطانی افزود: در هشت‌ماهه امسال سه‌هزارو٤٠٥پرونده در کمیسیون‌های قصور پزشکی بررسی شده که یک‌هزارو٤٧٣مورد آن منجر به محکومیت شده و هزارو٩٣٢پرونده تبرئه پزشکان را به‌دنبال داشته است. در این مدت آمار پرونده‌های به‌نتیجه‌رسیده کمیسیون‌های قصور در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل ٢٥/٥درصد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: براساس این گزارش و مطابق با میزان شکایات واصله در کمیسیون‌های قصور پزشکی، در هشت ماهه امسال رشته تخصصی زنان و زایمان در صدر شکایات قرار داشت. پس از آن رشته‌های جراحی عمومی با ٣٥٩، ارتوپدی با ٣٥٣، دندان‌پزشکی با ٣٠٦، پزشکی‌عمومی با ٢٧٢ و جراحی پلاستیک و ترمیمی با ٢٣١ مورد بیشترین آمار شکایات را داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستارخصوصی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    درسته .این موردی است که برای خودم 1ماه قبل پیش امد.عکس رادیولوزی قفسه سینه دربیمارستان تامین اجتماعی گرفتم به مطب خصوصی پزشک به اصطلاح معروف رفتم به فاصله 1روز ایشان به من گفت برو فلان دکتر خوب عکس میگیرد دوباره عکس بگیر برای اینکه به جیب همکارش واز طریق پورسانت به جیب خودش پول واریز شود البته من چون کادربیمارستان بودم نرفتم عکس بگیرم ولی مردم عادی نادانسته به حرف پزشک گوش میکنند هم اشعه مضرxمیگیرند هم از جیبشان پول میدهند .سلامت نیوز عزیزمنتشرکن تامردم اگاه شوند