رییس قطب اورولوژی بیمارستان شهید لبافی نژاد، مصرف زیاد قرص‌های كلسیم را از عوامل موثر در تشدید سنگ‌سازی مجاری ادراری عنوان كرد و گفت: این در حالی است كه امروزه ثابت شده لبنیات نه تنها سنگ‌سازی مجاری ادراری را افزایش نمی‌دهد؛ بلكه احتمال افزایش بروز این سنگ‌ها را كاهش می‌دهد؛ بنابراین افراد مستعد، خود را از مصرف شیر محروم نكنند.

دكتر ناصر سیم فروش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امروزه تاثیر جنس آب مناطق مختلف كشور در بروز سنگ‌های ادراری تقریبا رده شده و جنس آب در بروز این سنگ‌ها نقشی ندارد. در مجموع مقدار مصرف آب از جنس آن بسیار مهمتر است. اكنون در تمام نقاط ایران، سنگ‌های مجاری ادراری بروز می‌كند و می‌توان گفت كه در منطقه كمربند سنگ‌های ادراری قرار داریم.

مصرف آب تا حد روشن بودن رنگ ادرار خطر سنگ‌سازی مجاری ادراری را كاهش می‌دهد

مستعدان به سنگ مجاری ادراری طی تابستان هر ساعت یك لیوان آب بنوشند

وی در این باره ادامه داد: در صورت مصرف آب به حدی كه رنگ ادرار روشن بوده و به زردی نگراید، خطر سنگ سازی مجاری ادراری كمتر می‌شود. از طرف دیگر تنها مقدار آب مصرفی مهم نیست بلكه تواتر آن نیز در جلوگیری از سنگ‌سازی بسیار مهم است. به این ترتیب مستعدان به سنگ‌سازی مجاری ادراری طی تابستان و در هنگام بیداری لازم است هر ساعت یك لیوان و در شب هنگام دو لیوان آب مصرف كنند؛ به نحوی كه رنگ ادرار روشن باشد.

قرص‌های كلسیم با نظر پزشك و همراه با آب زیاد مصرف شوند

این جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری، مصرف زیاد قرص‌های كلسیم را از عوامل موثر در تشدید سنگ‌سازی مجاری ادراری عنوان كرد و افزود: افرادی كه مجبور به مصرف این قرص‌ها هستند باید تحت نظر پزشك و همراه با آب زیاد از قرص‌های كلسیم استفاده كنند. رنگ ادرار این افراد نیز باید روشن باشد.

لبنیات احتمال افزایش بروز سنگ‌های ادراری را كاهش می‌دهد

مصرف آب كافی، بهترین راه پیشگیری از تشدید سنگ‌های مجاری ادراری

وی در این باره ادامه داد: از طرف دیگر امروزه ثابت شده لبنیات نه تنها سنگ‌سازی مجاری ادراری را افزایش نمی‌دهد؛ بلكه احتمال افزایش بروز این سنگ‌ها را كاهش می‌دهد. به این ترتیب افراد مستعد به سنگ‌سازی مجاری ادراری، خود را از مصرف شیر و لبنیات محروم نكنند؛ چرا كه عدم مصرف این مواد، پوكی استخوان و عوارض دیگری را به دنبال دارد. در مجموع مصرف آب كافی بهترین راه پیشگیری از تشدید سنگ‌های مجاری ادراری است.

بهبودی كامل سرطان پروستات با تشخیص به موقع

دكتر سیم فروش در ادامه با اشاره به بروز سرطان پروستات در كشور گفت: برخلاف سرطان مثانه كه با مصرف سیگار هم در ارتباط بوده و درمان آن بسیار مشكل و نتایج درمان رضایت بخش نیست؛ سرطان پروستات علیرغم شایع بودن، در صورت تشخیص به موقع، با بهبودی كامل همراه است. در این زمینه مدت هفت سال است كه 500 بیمار پس از درمان تحت پیگیری قرار دارند و نتایج درمان سرطان پروستات در آنها بسیار رضایت بخش است.

نقش مهم طول مجرای ادرار پس از عمل سرطان پروستات در كنترل ادرار

قابلیت كنترل ادرار سه ماهه پس از عمل سرطان پروستات در 90 درصد بیماران

رییس قطب اورولوژی بیمارستان شهید لبافی نژاد با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در درمان سرطان پروستات به ایسنا گفت: اخیرا ثابت شده كه طول مجرای ادرار پس از عمل برداشتن سرطان پروستات در كنترل ادرار نقش مهمی دارد. به این ترتیب اكنون ما برای درمان سرطان پروستات كل مجرای ادرار را حفظ كرده و پس از خارج كردن پروستات، از زدن بخیه‌های زیاد، به منظور حفظ عملكرد مجرا، خودداری می‌شود. به این ترتیب ایران در به دست آوردن كنترل ادرار سه ماهه یا كنترل زودرس بزرگ‌ترین نتیجه را ارایه كرده است. در این زمینه اغلب گزارش‌های كنترل سه ماهه حدود 80 درصد بوده، این در حالی است كه بیماران ما از بالای 90 درصد كنترل سه ماهه و 96 درصد كنترل یك ساله برخوردار بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha