مأموران حفاظت محیط زیست موفق به کشف یک محموله با 140 شاهین و 240 هوبره در چابهار شدند که قاچاقچیان قصد داشتند آنها را از طریق پاکستان به کشورهای عربی صادر کنند. پرنده‌ای که در ایران چند میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود وقتی به خارج از ایران می‌رود به قیمت بالا فروخته می‌شود.

سلامت نیوز: مأموران حفاظت محیط زیست موفق به کشف یک محموله با 140 شاهین و 240 هوبره در چابهار شدند که قاچاقچیان قصد داشتند آنها را از طریق پاکستان به کشورهای عربی صادر کنند. پرنده‌ای که در ایران چند میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود وقتی به خارج از ایران می‌رود به قیمت بالا فروخته می‌شود.

یک شکارچی اسپانیایی با پرداخت 500 میلیون تومان براحتی وارد منطقه حفاظت‌شده «بمو» می‌شود، پلنگ در معرض انقراض ایران را شکار می‌کند و عکس خود و لاشه پلنگ را روی سایت‌های اینترنتی می‌گذارد تا «سید احمد نبوی» مدیر کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست، آژیر قرمز را به صدا در آورد و از مرگ حیات وحشی سخن به میان بیاورد که به اعتقاد او آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. او یک پرسش بی‌پاسخ هم درباره شکار بی‌رویه «هوبره» دارد: «شیوخ عرب» با چه مجوزی وارد می‌شوند که می‌توانند گرانترین و نادرترین پرندگان کشور را شکار کنند؟» شیوخی که به تازگی چهار نفر از آنها در کرمان و از سوی محیط بانان دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شده‌اند اما آن‌طور که او خبر می‌دهد، آزاد شده‌اند.


 تلاش برای انقراض هوبره ایرانی
هوبره پرنده‌ای در حال انقراض است و علاقه شیوخ عرب به این زیبای کویری ایران، قصه تازه‌ای نیست. تلاش‌ها برای پایان دادن به آن هم هرگز نتیجه بخش نبوده است. سماجت شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس و باز بودن مسیر برای ورود آنها به ایران درحدی بود که دولت قبل بخشی از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» را در اختیار یک سرمایه‌گذار عرب برای پرورش این گونه نادر قرار داد که با سیلی از اعتراض‌ها رو به رو شد  اما واگذاری مناطق حفاظت‌شده هم مسأله را حل نکرد و آن‌طور که «نبوی» خبر می‌دهد به تازگی و تنها در یک عملیات، مأموران محیط زیست موفق به کشف یک محموله با 140شاهین و 240 هوبره در چابهار شدند که قاچاقچیان قصد داشتند آنها را از طریق پاکستان به کشورهای عربی صادر کنند! همین مسأله هم به گفته او باعث شده  سازمان حفاظت محیط زیست با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد گفت‌و‌گو شود تا راهکاری برای جلوگیری از صدور این پرنده نادر به کشورهای عربی اندیشیده شود!
او زنگ خطر انقراض حیات وحش کشور را هم به صدا در می‌آورد و اعلام می‌کند حیات وحش ایران، آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. او براساس پرونده‌هایی که در دست دارد می‌گوید:« فقط در یک مورد فردی در اسپانیا به یک شرکت داخلی در ایران 500 میلیون تومان پول می‌دهد، نوع اسلحه‌ای را که می‌خواهد با آن شکار کند مشخص می‌کند، لباس استتار را خودش مشخص می‌کند و براحتی وارد مناطق حفاظت شده می‌شود. بعد وقتی از ایران خارج می‌شود، با درج یک عکس در سایت‌ها اعلام می‌کند که یک «پلنگ» را در منطقه حفاظت شده «بمو» شکار کرده است!» او با اعتراض به آزادی چهار شکارچی عرب که به تازگی در کرمان دستگیر شده‌اند هم می‌گوید: «چه کسی شرایط حضور آنها را در استان مهیا می‌کند؟ آیا شرکت خاصی وجود دارد؟ یا مسئولان استانی مجوز‌ها را صادر می‌کنند؟» او بر افزایش جرایم شکار حیات وحش هم تأکید می‌کند و می‌گوید: «پرنده‌ای که در ایران چند میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود وقتی به خارج از ایران می‌رود به قیمت بالا فروخته می‌شود. بنابراین جریمه دومیلیون تومانی نمی‌تواند شکارچی داخلی را از شکار آن منصرف کند.» نبوی اعتقاد دارد باید میزان جرایم به اندازه قیمت واقعی یک پرنده در بازار خرید و فروش باشد که بازدارندگی آن حفظ شود!

آزادسازی مناطق حفاظت شده
ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده در دولت قبل و آزادسازی آن به گفته نبوی یکی از دغدغه‌های او در 14 ماه گذشته بود. او می‌گوید: «به خاطر این دغدغه‌ها بارها تهدید شده‌ام. البته سودجویان به دنبال تطمیع من هم بوده‌اند که چک آنان را به دادستانی تحویل داده ام.» او می‌پرسد چرا باید «مسکن مهر» در مناطق حفاظت شده ساخته شود که در تمام دنیا به عنوان ذخیره گاه برای نسل‌های آینده نگه داشته می‌شود. البته او سؤال‌های خبرنگار ما را بی‌پاسخ می‌گذارد که چه وسعتی از مناطق حفاظت شده قربانی ساخت مسکن مهر شده است؟ آیا سازمان حفاظت محیط زیست برنامه باز پس‌گیری این زمین‌ها را که براساس قانون به همه ملت تعلق دارند آغاز کرده است؟ نبوی درباره بخش‌های تصرف شده پناهگاه «کلاه قاضی» می‌گوید: «وسعت این منطقه 3726 هکتار بوده که بررسی‌های سازمان نشان می‌دهد به 3314 هکتار کاهش یافته است.»
به گفته او 260 هکتار این منطقه، براساس مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت کم شده تا در اختیار طرح‌های گردشگری قرار بگیرد. او باز پس‌گیری این وسعت را از برنامه‌های آتی سازمان حافظت محیط‌زیست اعلام می‌کند.
نبوی یکی از ابزارهای دریاخواری در سواحل جنوب و شمال کشور که به سرعت در حال گسترش است را همین مصوبه‌های دولتی در گذشته می‌داند. نبوی در نهایت مردم ایران را به چالش «ارائه ناهنجاری‌های زیست محیطی از طرف مردم» دعوت می‌کند تا با تماس با شماره 1540 معضلات و تهدیدهای محیط زیستی کشور را به سازمان محیط زیست گزارش دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha