دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تعرفه خدمات رشته پاتولوژی در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت باید مورد بازبینی قرار گیرد.

سلامت نیوز: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تعرفه خدمات رشته پاتولوژی در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت باید مورد بازبینی قرار گیرد.

دکتر پیمان تربتی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای تعرفه گذاری در مورد یک خدمت پزشکی دو جزو فنی و حرفه ای مدنظرقرار می گیرد.

وی توضیح داد: جزو فنی مربوط به مواد مصرفی و فضا برای ارایه آن خدمت است و جزو حرفه ای مربوط به پزشک یا متخصصی است که خدمت درمانی را ارایه می دهد که با توجه به این دو مورد تعرفه آن خدمت تعیین می شود.

تربتی گفت: اما یک جزو بسیار مهم جدا از این موارد، جزو سیاست گذاری است؛ به این معنا که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نمونه تعیین می کند که اولویت این وزارتخانه بیماری های قلبی و عروقی و سرطان است در نتیجه باید منابع مالی سازمان های بیمه گر را به این سمت هدایت کند.

وی افزود: بر این اساس انتظار می رفت به خدماتی که با تشخیص سرطان سروکار دارد، اولویت بیشتری داده شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه این خدمات مورد غفلت واقع شد به گونه ای می توان گفت در تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، رشته پاتولوژی نادیده گرفته شده است.

تربتی ادامه داد: به رغم اینکه رشته پاتولوژی در مرکز تشخیص سرطان قرار دارد و پیش از آغاز هر اقدام درمانی باید ابتدا تشخیص پاتولوژی در مورد این بیماری داده شود، بهتر بود در سیاست گذاری تعیین تعرفه ها، بودجه خاصی از طرف سازمان های بیمه گر به تشخیص و درمان سرطان اختصاص یابد.

این پاتولوژیست اظهار کرد: این درحالی است که تعرفه خدمات تشخیص سرطان حدود یک دهم تا یک بیستم خدمات بخش های جراحی تعیین شده است.

تربتی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که پاتولوژیست ها خواستار آن هستند این مساله است بنابراین انتظار داریم وزارت بهداشت در ویرایش کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت این مساله را درنظربگیرد.

وی توضیح داد: به رغم اینکه انجمن آسیب شناسی ایران طی دو سال اخیر با همکاری اداره تعرفه وزارت بهداشت، ارزش نسبی خدمات پاتولوژی را به صورت علمی تعیین کرد، وزارت بهداشت آن را ابلاغ نکرد.

تربتی گفت: آنچه در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت به عنوان تعرفه خدمات پاتولوژی تعیین شده است، یک سوم تا یک چهارم نرخ واقعی است.

وی اظهار کرد: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای تعرفه آزمایش های آسیب شناسی رشد 35 درصدی بود اما شورای عالی بیمه آن را نپذیرفت؛ از شورای عالی بیمه انتظار داریم که به مسایل کلان بیشتر توجه کند به این معنا که اگر سرطان و بیماری های قبلی عروقی درحال حاضر مساله اصلی کشور است، این شورا در تعیین تعرفه های خدمات مربوط به این بیماری ها توجه بیشتری کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشنهاد دادک تعرفه خدمات پاتولوژی که انجمن آسیب شناسی با همکاری اداره تعرفه وزارت بهداشت تدوین کرده است، مبنای تعرفه گذاری قرار گیرد که بر این اساس تعرفه خدمات پاتولوژی به سه برابر نرخ کنونی افزایش می یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha