ه تازگی ۲۵ داروخانه‌ به دلیل دارا بودن کالای قاچاق به استناد ماده ۲۲ و ماده ۱۷ قانون قاچاق به دادگاه معرفی شده‌اند که این موضوع سبب شده، شرکت‌های دارویی سهمیه دارو‌های این داروخانه‌ها را قطع کنند.

پاکسازی داروخانه‌ها از کالاهای قاچاق و غیرمجاز تا دو ماه آینده

سلامت نیوز: به تازگی ۲۵ داروخانه‌ به دلیل دارا بودن کالای قاچاق به استناد ماده ۲۲ و ماده ۱۷ قانون قاچاق به دادگاه معرفی شده‌اند که این موضوع سبب شده، شرکت‌های دارویی سهمیه دارو‌های این داروخانه‌ها را قطع کنند.

جلال غفار‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به کشور گفت: آماری در این باره وجود ندارد، اما برای جلوگیری از ورود و ساماندهی این موضوع چهار اقدام اساسی در حال انجام است.

وی ادامه داد: فعال‌کردن پروتال سازمان غذا و دارو، آیین نامه قاچاق کالا، تشدید نظارت میدانی بر داروخانه‌های مجاز و بیمارستان‌های دولتی و در آخر تشدید نظارت بر مراکز خارج از شبکه‌های رسمی و مراکز غیر مجاز، چهار اقدامی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته وی در بررسی مراکز رسمی مشکلات کمتری وجود دارد، اما در مورد مراکز غیررسمی که تعدادشان نیز زیاد است،  با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، حوزه‌های قضایی، تقنینی، انتظامی و اطلاعاتی ارتباط بیشتری خواهیم داشت.

مدیرکل بازرسی، عملکرد و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان غذا و دارو، افزود: در مرحله اول باید سامانه ورود و خروج و توزیع دارو راه اندازی شود، تا هر کالایی که در این سامانه ثبت نشده بود و برچسب نداشت به عنوان کالای قاچاق جمع آوری شود.

غفارزاده درباره اینکه عامل بازدارنده ورود کالای قاچاق پزشکی به کشور چیست، گفت: تاکنون عامل بازدارنده نداشتیم، اما به تازگی ۲۵ داروخانه‌ شهری به دلیل دارا بودن کالای قاچاق به استناد ماده ۲۲ و ماده ۱۷ قانون قاچاق به دادگاه معرفی شده‌اند که این موضوع سبب شده، شرکت‌های دارویی سهمیه دارو‌های این داروخانه‌ها را قطع کنند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه بازرسی‌ها به داروخانه‌های دولتی هم مراجعه می‌کنیم، گفت: وضعیت داروخانه‌های دولتی به مراتب از داروخانه‌های خصوصی بهتر است، اما وظیفه ما این است که ابتدا نظارت مناسبی به مجموعه خود داشته باشیم.

غفارزاده تاکید کرد: از هفته آینده نظارت بر بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی تشدیدی می‌شود، شنیده شده که خیلی از آن‌ها این مشکل را دارند. فکر می‌کنم تا دو ماه آینده بتوانیم داروخانه‌های دولتی و خصوصی کل کشور را از کالای غیرمجاز و قاچاق پاک‌سازی کنیم.

وی با اشاره به مهمترین اقدام نظارتی برای پیشگیری از ورود کالای قاچاق به داروخانه‌ها، گفت: در حقیقت تلاش می‌کنیم تا از طریق سامانه‌های جمع آوری اطلاعات مردمی به این موضوع بپردازیم تا علاوه بر رسیدگی به شکایات مردم مشخص شود، سیستم نظارتی ما مناسب عمل می‌کند یا خیر.

غفارزاده تاکید کرد: درگیرکردن مردم با این موضوع بسیار اهمیت دارد، مردم بندرت سیستم نظارتی سازمان غذا و دارو را می‌شناسند و نمی‌دانند که شکایات خود را به کجا باید بیان کنند. تقویت این موضوع هم موجب می‌شود مردم که بیشتر با این مراکز ارتباط دارند، مشکلات و تخلفات را سریع و به موقع به ما اطلاع دهند و هم بازرسی‌های ما را دقیق‌تر می‌کند.

مدیرکل بازرسی، عملکرد و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان غذا و دارو، درباره بیشترین شکایت‌ها به سازمان غذا و دارو، گفت: بیشتر شکایت‌ها مربوط به داروهایی هستند که استفاده غیردرمانی از آنها می‌شوند.

وی تاکید کرد: داروهای روانگردان، جنسی، نیروزا و مکمل‌های غذایی و دارویی که از مسیر درمانی خارج می‌شوند و به سمت سوء مصرف سوق پیدا می‌کنند، از این دسته هستند. این دارو‌ها آسیب زیادی به جامعه وارد می‌کند، چرا که مصرف آن بالا است و به خصوص از سوی قشر جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غفارزاده با اشاره به اینکه مصرف این دارو‌ها در باشگاه‌ها رواج داشته و در آرایشگاه‌ها رو به افزایش است، گفت: امیدواریم تغییرات اساسی در این زمینه شاهد باشیم و فروش داروهای غیرقانونی و محصولات آرایشی نامناسب قطع شود.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند؛ از طریق سامانه ۱۴۹۰ شکایت‌های خود را درباره داروهای غیراستاندارد اعلام کنند. این سامانه باید از طریق سازمان بهتر معرفی شود تا ضمن دسترسی بهتر عموم به این سامانه، کمک بیشتری هم به سازمان غذا و دارو در پیگیری مشکلات مردم شود.

غفارزاده افزود: پیش از این، بررسی شکایات به درستی انجام نمی‌شد، اما مدتی است که ما به صورت منظم‌تر این آمار را بررسی می‌کنیم. این بررسی نشان می‌دهد که در دوماه اخیر میزان شکایات بیش از دوبرابر شده، که اکثرا درباره دارو و مکمل‌های دارویی است.

وی در مورد گزارش فوت بر اثر استفاده نامناسب از دارو  یا استفاده از داروی‌های غیراستاندارد، گفت: ۲ الی ۳ مورد مرگ بر اثر استفاده از قرص‌های لاغری غیر مجاز داشتیم که در حال بررسی است و موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha