پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 134202

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از آغاز اجرای طرح باروری ابرها در هفت استان کشور خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از آغاز اجرای طرح باروری ابرها در هفت استان کشور خبر داد.

محمدمهدی جوادیان‌زاده به ایرنا گفت: باروری ابرها در استان‌های یزد، کرمان، فارس، اصفهان، آذربایجان‌شرقی و غربی و تهران آغاز و تا اردیبهشت‌ سال آینده ادامه دارد.
او با بیان این‌که در این مدت حدود ٥٠ مورد پرواز بر فراز ابرها انجام که هزینه هر پرواز یک‌میلیارد و یکصد‌میلیون ریال برآورده شده علت هزینه بر بودن این پروازها را کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارور‌کننده ابر اعلام کرد.
او، تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را دو فروند اعلام کرد که هر دو مجهز به تجهیزات باروری ابرها بوده و تنها هواپیماهای موجود کشور برای این عملیات هستند.
رئیس مرکز ملی باروری ابرها گفت: تا چهار‌سال آینده از طریق هماهنگی با وزارت نیرو سه فروند هواپیمای دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد.
این مسئول، یادآور شد: باروری ابرها بین ١٠ تا ١٥‌درصد در افزایش بارندگی موثر بوده و این رقم طی ١٠‌سال گذشته به همین میزان بوده است.
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد، اضافه کرد: نباید این رقم را اندک و ناچیز دانست، چون همین میزان در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است.
او، زمان تأثیر مواد باروری را ٢٠ دقیقه تا ١,٥ ساعت پس از زمان تزریق مواد و دامنه آن را در صورتی که شلیک‌ها به‌صورت تصادفی انجام شود تا حداکثر ٢٠٠ کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.
به‌گفته این مسئول، ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن ازجمله شرایط لازم برای باروری بارها است.
جوادیان‌زاده، با بیان این‌که باروری ابرها در ٤٢کشور جهان انجام می‌شود سابقه این عملیات در برخی کشورهای دنیا را ٤٠‌سال و به‌صورت مستمر اعلام کرد و گفت: نخستین پرواز باروری ابرها حدود ٧٠‌سال قبل انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha