جامعه پرستاری همچنان ملتهب است. این را اعتراض‌های پی‌درپی پرستاران نسبت به قوانین حمایتی که روی زمین مانده نشان می‌دهد.

وعده ریاست‌جمهوری برای رفع مشکلات پرستاران

سلامت نیوز: جامعه پرستاری همچنان ملتهب است. این را اعتراض‌های پی‌درپی پرستاران نسبت به قوانین حمایتی که روی زمین مانده نشان می‌دهد.

روزنامه شهروند در ادامه نوشت: حالا هم با بلندتر شدن صدای اعتراض‌شان، کار به مقاماتی بالاتر از وزیر بهداشت کشیده شده. وزارتخانه‌ای که به گفته دبیرکل خانه پرستار، به جامعه پرستاری بی‌توجهی کرده است. حالا پس از مدت‌ها چانه‌زنی برای دیدار با رئیس‌جمهوری و نامه‌نگاری‌های فراوان، کمیته پرستاری سرانجام موفق شد با مشاور عالی رئیس‌جمهوری دیدار کند.

محمد شریفی مقدم با اشاره به جزییات این دیدار به مهر می‌گوید: «اعضای کمیته پیگیری مطالبات پرستاری، در جلسه‌ای که برای اولین بار با نجفی مشاور عالی رئیس جمهوری داشتیم، خواسته‌ها و مطالبات پرستاران و دلایل بی‌توجهی به حرفه پرستاری را که ناشی از ساختار ناکارآمد وزارت بهداشت است   بازگو کردیم.» او با تأکید بر اینکه، مشکل جامعه پرستاری در دولت جدید این است که نمی‌تواند به حلقه اول دولت برسد و حرف‌هایش را بزند، ادامه می‌دهد: «ما این را مطرح کردیم که سیاست‌های پزشک سالارانه‌ای که همواره در دولت‌های مختلف بر وزارت بهداشت حاکم بوده، باعث شده تا خروجی وزارتخانه تنها به نفع گروهی خاص باشد و سایر گروه‌های درمانی که بیش از ٩٠‌درصد افراد تاثیرگذار در نظام سلامت را تشکیل می‌دهند، هیچ عایدی از این تصمیمات نداشته باشند.» دبیرکل خانه پرستار با اعلام این‌که طرح تحول سلامت نیز توسط همین گروه کم در وزارت بهداشت تهیه شده می‌گوید: «متاسفانه در این طرح نخواسته‌اند از مشارکت گروه ٩٠‌درصدی تیم سلامت استفاده کنند که در رأس آنها، پرستاران قرار دارند.»

به گفته دبیرکل خانه پرستار، ٨٠‌درصد خدمات سلامت توسط همین گروه ٩٠‌درصدی ارایه می‌شود، بر این اساس طرح تحول سلامت می‌توانست با مشارکت بقیه گروه‌های پزشکی و پرستاری، که بیشترین نقش را در نظام سلامت دارند، بهتر اجرا شود.او به جزییات روند اعتراض‌ها و انتقادات جامعه پرستاری هم اشاره می‌کند. «در ابتدا با نامه‌نگاری به رئیس‌جمهوری، کمیسیون اصل نود و...، گلایه‌های خودمان را مطرح کردیم اما به علت بی‌توجهی وزارت بهداشت، منجر به تجمع پرستاران در مقاطع مختلف شد. جامعه پرستاری به دنبال سهم‌خواهی و زیاده خواهی از دولت و نظام سلامت نیست. : بحث ما، کاهش اختلاف پرداختی در نظام سلامت است.»
 او می‌گوید: «مشاور عالی رئیس‌جمهوری، پس از شنیدن گلایه‌های ما، وعده دادند که همه این مسائل را به رئیس‌جمهوری منتقل کنند.»  شریفی مقدم که سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات پرستاران هم است، می‌گوید که با وجود تمام  اعتراض‌های جامعه پرستاری، تاکنون مشکلات و مسائل پرستاران به گوش رئیس‌جمهوری نرسیده. او در ادامه از برخی تبعیض‌ها در سیستم وزارت بهداشت انتقاد می‌کند. «شرایط احراز پست‌های مدیریتی در ساختار وزارت بهداشت به نحوی است که در سطح اول مدیریت بیمارستان و معاونان، رئیس دانشگاه و معاونان که فرد باید عضو هیأت علمی پزشکی باشد و در این ساختار مدیران وزارت بهداشت همه از یک قشر و طبقه خاص هستند و حتی پزشکان عمومی در این رده جایگاهی ندارند، زیرا تنها باید اعضای هیأت علمی پزشکی در جایگاه مدیریت قرار گیرند.»
به‌گفته او، همواره در تصمیم گیری‌ها و در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها یک گروه خاص اعمال نظر می‌کنند و خروجی و نتایج این تصمیمات تنها به گروه خاص خودشان است و معمولا سایر گروه‌ها ازجمله پرستاران را در نظر نگرفته‌اند. سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات پرستاران همچنین به خبرگزاری آنا می‌گوید: «جامعه پرستاری همچنان ملتهب است چون کسی تاکنون به این حرفه توجه نکرده است،  ما مشکلی که داشتیم تاکنون مسائل پرستاری به اطلاع رئیس‌جمهوری نرسیده و امیدواریم با توجه به قول نجفی، مشاور عالی رئیس‌جمهوری درباره مسائل و مشکلات پرستاری التهابات موجود در جامعه پرستاری فروکش کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    16 0
    پرستاران از وعده های که در این چند سال اخیرداده می شود و هیج کدام هم اجرا نمی شود خسته شده اند و انگیزه ای برای کار برایشان باقی نماتده است.
  • علی رضا ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    16 0
    کاری که وزارت بهداشت برای پرستاران انجام داد این بود که با ایجاد محدودیتهای فراوان برای پرستاری از جمله جلب رضایت بیمار و مترون و رییس و اعتبار بخشی و دادن اضافه کاری و ..... کارانه پرستار از 150 هزار تومن به 300 هزار تومن برسد و ازآن طرف برای پزشکان پرداخت های چند ده میلیونی بدون هیچ محدودیتی و حتی بدون افزایش یافتن حضور فیزیکی آنها پرداخت می گردد
  • حسین ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    12 0
    حمایت از پرستاران ، حمایت از پزشکان ، حمایت از کارمندان دولت ، حمایت از کشاورزان ، حمایت از ....... هرچند که این حمایت ها معمولا در حد حرفه و لی خدای یکبار هم که شده تیتر بزرگ بزنید حمایت از کارگران . این قشر واقعا" آسیب پذیر که تمامی سختی این کشور بدوش آنهاست همیشه مظلوم بودن تورو خدا حمایتشون کنید . /
  • محمدیزد ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    18 0
    امیدواریم با دخالت شخص رییس جمهور که همواره از مبارزه با فساد صحبت کرده اند و میکنند بیعدالتی وظلم بزرگی که در وزارت بهداشت رخ داده است رارفع کنند پرستاران ایران چیزی بیش از حق و قانون نمیخواهند ما قاطعانه خواستار اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستیم و خواهیم بود
  • مهدیه ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    20 0
    ما پرستاران حمایت خود را از جناب اقای شریفی مقدم تا وصول کامل مطالبات و حق و حقوق پرستاری و از همه مهمتر اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری اعلام میداریم و خواستار حذف اختلاف طبقاتی در پرداخت هزینه ها بین پزشک و پرستار و قانونی شدن در پرداختها هستیم. اقای شریفی مقدم بخاطر زحمات فراوان شما ، از شما متشکریم. امیدوارم رییس جمهور محترم نیز دلسوزانه با این قضیه برخورد کنند و پیگیریها انجام شوند..
  • حسین ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    18 0
    با تشکر فراوان از سلامت نیوز جهت انعکاس اخبار پرستاران و پیراپزشکان.
  • مژگان ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    21 0
    با سلام ,و سپاس از جناب شریفی مقدم و سایر اعضای کمیته پیگیری که به حق نماینده واقعی جامعه پرستاری هستند . با توجه به جایگاه ویژه پرستاری در تیم درمان ,درخواست ما از رئیس جمهور ,رسیدگی فوری به وضعیت پرستاری است .ما خواهان عدالت در پرداختها هستیم .
  • پرستار ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    21 0
    سلام ما پرستاران تا زمانی که در وزارت بهداشت عدالت در پرداخت در بین تمام تیم درمان برقرار نشود به پیگیری های خود ادامه داده و از جناب شریفی مقدم حمایت میکنیم
  • فاطمه (پرستار) ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    18 0
    با سلام و احترام ما پرستاران در تمام دورانها مورد ظلم بوده ايم و بارها تقاضاي رسيدگي به اين بي عدالتي داشتيم ولي در دوره يازدهم رياست جمهوري كه شعارش دولت تدبير و اميد است نه تنها تدبيري جهت اين بي عدالتي شد بلكه طرح جديد وزير بهداشت محترم به اين بي عدالتي ها بيشتر دامن زد و ما در حال حاضر همه اميدمان به دولت جناب دكتر روحاني و برقراري عدالت در سيستم درمان هست چرا كه واقعا جو پرستاري ملتهب بوده و ديگر راضي به ادامه بورژوازي هفت درصد گروه خاص در درمان نميباشد.
  • زهرا ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 0
    خدا رو شاهد میگیرم که اکثریتمان بی انگیزه شدیم.فقط داریم عین روبات کار میکنیم.
  • محمود عمیدی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    11 0
    سلام ! نمیدانم واقعا دادن حق افراد اینقدر سخت است ؟ البته قطعا خوردن.مال حرام شیرین است ولی وزیر که خود را شخصی متشرع و رزمنده و .. می داند,چرا از دادن حق پرستاران که مجلس هم تایید کرده تفره می رود ؟؟ اسلام که دین آخرین است آیا همه ی مرامش این است؟ اسلام به کنار ! در کافرترین جاهای دنیا هم حق کار یک نفر را به نفر دیگری نمیدهند .. حرف ما واضح و روشن است اما این جنابان مسلمان نما چرا از دادن حق مسلم ما به خودمان طفره می روند خدا می داند !!! بودجه بهانه است چون همین.الان دارند پول این خدمات را با تعرفه های چند درصد به همکاران خودشان میدهند واقعا ... آهان !شاید مشکل همین باشد که میترسند از دوستانشان و همکارانشان مبلغ اضافی که بابت کارکرد ما میگیرند کم شود!!!
  • یک متخصص ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 18
    عجب رویی دارید شما پرستاران و همش تقصیر ما پزشکانه که به شما ..... دادیم بشینید و کارتون رو انجام بدید این حق ما پزشکان هستش حقوق شما کافی هستش موفق باشید
    • یک پرستار ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
      3 0
      برو بمیر لطفا".
  • بهجتی ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    12 0
    متاسفانه تو این سفره چرب و نرمی که وزیر با این طرح به اصطلاح تحول سلامت پهن کرده پزشکان سیری ناپذیری نشتند که گاها با خودشون هم مشکل دارند و به پرستارها و پیراپزشکان فقط تمیز کردن سفره میرسه درحالی که کار رو پرستاران انجام میدن و پولشو آقایون میبرن البته تا بوده همین بوده ولی ما تا آخر هستیم
  • دکتر لگزیان ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    14 1
    سلام من یه پزشک متخصص هستم و تو دانشگاه علوم پزشکی ن مشغول به خدمت هستم از درامدی که با طرح تحول سلامت برای من و همکاران درست شده هم بسیار راضی ام اما حق رو به پرستاران می دهم بدون وجود انها و تلاشهای شبانه روزیشون ، هیچ پزشکی موفق نیست متاسفانه باید بگم برای کاری که من پزشک انجام نمیدم بهم پول میدن و این دور از عدالت هست
  • نسرین قاری ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    8 0
    درود بر آقای شریفی مقدم و کمیته پیگیری مطالبات پرستاری. من و کلیه پرستاران و پیراپزشکان امیدواریم که جناب آقای روحانی ریس جمهور منتخب به مطالبات پرستاران و معضلات پیراپزشکان رسیدگی کنند و عدالت در پرداختها را اجرایی کنند
  • مهدیه ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    6 0
    با سلام و درود.فراوان خدمت.دکتر لگزیان : بنده به نوبه خود از اینکه از ما.پرستاران حمایت میکنید و حق را به.ما میدهید کمال تشکر را دارم وجود چنین.پزشکان متشخص و بامعرفتی به ما دلگرمی و قوت قلب میده و خدارو شکر میکنم که هنوز.بین پزشکان اشخاصی هستن که مثل دکتر لگزیان.واقعیتها رو میبینند و بازگو میکنند نه متاسفانه مثل.وزیر محترم و پزشک متخصصی.که.دراین سایت گفتند شماپرستاران عجب رویی دارید، که واقعیتها را میبینند.وپنهان.میکنند اما مطمین باشید خدا به زودی.جواب این ظلم را.خواهد داد. سپاس دکتر لگزیان..
  • پرستارخصوصی ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    5 0
    پرستاران وپیراپزشکان خواهان اجرای سریع قانون تعرفه خدمات پیراپزشکی هستند.ماتشنه عدالت هستیم.
  • جواد ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    7 0
    صد نامه فرستادم صد راه نشان دادم یا راه نمی دانی یا نامه نمی خوانی...