مدیرکل نظارت و ارزیابی موادغذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت تدوین و به وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط ارسال شد تا در برچسب مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

سلامت نیوز: مدیرکل نظارت و ارزیابی موادغذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت تدوین و به وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط ارسال شد تا در برچسب مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر هدایت حسینی با تاکید بر لزوم یکپارچگی در نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در سطح کشور اظهار داشت: در سال جاری بحث تشدید نظارت بر فرآورده‌های لبنی به دلیل استفاده از روغن پالم و روغن‌های گیاهی در دستور کار قرار گرفت و یکپارچگی عملکرد وزارت بهداشت در سراسر کشور تاثیرگذاری مسئله را بالا برد.

وی بیان کرد: در این زمینه 200 نمونه از محصولات لبنی پرچرب از سراسر کشور مورد آزمایش قرار گرفت که 31 محصول تولید شده با چربی گیاهی و بدون مجوز و عدم درج برچسب محصول شناسایی، به مراجع مرتبط معرفی شدند.

حسینی با تقدیر از جدیت برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه، تاکید کرد: برخورد با این پدیده‌ها باید پیگیری شود که در این راستا در هشت استان کشور که بیشترین تخلفات و بیشترین تولیدات مواد لبنی را داشتند، تیم‌های مشترک تشکل و بازرسی توسط این تیم‌ها انجام شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی مواد غذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: 40 واحد که برخی از آنها به رغم تذکر قبلی، باز هم تخلفاتی داشتند، متخلف شناخته شدند.

وی تصریح کرد: در این مسیر علاوه بر جنبه‌های نظارتی و بازرسی، جنبه‌های آموزشی کار نیز گسترش یافت که این روند را ادامه خواهیم داد.

حسینی در مورد واردات برنج نیز عنوان کرد: این موضوع از سال 92 مورد پیگیری قرار گرفت و الزام درج کد رهگیری بر روی کیسه‌های برنج تصویب شد و نظارت از سه سطح شامل مبدا ورودی، گمرکات و سطح عرضه انجام شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی مواد غذایی و آرایشی وزارت بهداشت با اشاره به نتایج این نظارت‌ها بیان کرد: مشکل سرب برنج‌های خارجی که بیش از حد مجاز بود، در تشدید نظارت‌ها به حد استاندارد رسید و تنها در مبدا ورودی بوشهر، برخی مشکلات وجود داشت که آنها نیز به سرعت حل می‌شود و از دیگر مبادی ورودی، برنج‌هایی با درجه سلامت بالاتر به کشور وارد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال جاری و نیمه اول سال آینده بر اساس برنامه‌ریزی، 44 محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به صورت کشوری مورد پایش قرار می‌گیرند که 35 نوع آن خوراکی و آشامیدنی و 9 مورد آرایشی و بهداشتی خواهد بود.

حسینی همچنین از رصد سه محصول بومی در استان‌ها به صورت ویژه خبر داد و اظهار داشت: برخی نظارت‌ها و آزمایش‌ها باید به صورت قطبی انجام شود.

وی در مورد گزارش ایمنی مواد غذایی در کشور نیز عنوان کرد: این طرح به طور قطع امسال اجرا می‌شود و در این راستا در سال گذشته، شاخص‌های ایمنی تعریف شده و از دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست ارائه گزارش بر اساس این شاخص‌ها را داشتیم که 14 دانشگاه تاکنون گزارش کامل ارائه داده‌اند و 17 دانشگاه هنوز هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

حسینی خواستار تعجیل در ارائه این گزارش‌ها شد و اظهار امیدواری کرد: با جمع‌بندی نهایی گزارش‌های ارسالی بتوانیم تصویری از وضعیت ایمنی غذا در کشور ترسیم کنیم.

وی همچنین از تهیه فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت خبر داد و اظهار داشت: این فهرست به وزارت بهداشت ارسال شده و از این پس بر روی کالاها برچسب‌هایی درج می‌شود تا مردم با توجه به میزان استفاده از کالاهای آسیب‌رسان در مواد غذایی، میزان استمرار مصرف هر کالا را برای خود ارزیابی کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha