پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 134247

سرطان دهانه رحم یا دومین سرطان شایع خانم‌ها در جهان، جزو سرطان‌های دستگاه‌های تناسلی زنانه است که در نتیجه رشد غیر قابل کنترل سلول‌های دهانه رحم ایجاد می‌شود.

سلامت نیوز: سرطان دهانه رحم یا دومین سرطان شایع خانم‌ها در جهان، جزو سرطان‌های دستگاه‌های تناسلی زنانه است که در نتیجه رشد غیر قابل کنترل سلول‌های دهانه رحم ایجاد می‌شود.

این سرطان آن‌طور که دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن زنان وزایمان ایران به روزنامه ایران می‌گوید در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان است و در صورتی که تشخیص آن به تأخیر بیفتد درمانش مشکل و گاهی ناموفق خواهد بود. یکی ازنشانه‌های سرطان دهانه رحم، عفونت‌های دستگاه تناسلی است که متأسفانه بیشتر زنان آن را جدی نمی‌گیرند و سعی می‌کنند با روش‌های خانگی و خودسرانه بیماری را درمان کنند یا اینکه وقتی علائم بیماری بهبود پیدا کرد، درمان را رها می‌کنند اما باید بگوییم همین عفونت‌ها گاهی تبدیل به ضایعات پیش سرطانی شده و بعد از حداقل 5 سال به سرطان واقعی تبدیل می‌شوند. سرطانی که عنوان مسری بودن را یدک می‌کشد و بدون هیچ گونه علائمی خاص- آن هم با دوره نهفتگی طولانی- در میان سلول‌های دهانه رحم توده‌های بدشکل سرطانی را تشکیل می‌دهد.

دکتر موسوی رئیس انجمن زنان و زایمان ایران، سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس را از جمله سرطان‌هایی نام می‌برد که علت ویروسی دارد و اغلب از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شود. او می‌گوید: هر دو نوع سرطان کبد و دهانه رحم منشأ ویروسی دارند. سرطان کبد از طریق ویروس هپاتیت و سرطان دهانه رحم از طریق ویروس پاپیلومای انسانی منتقل می‌شوند. حدود صد نوع مختلف از این ویروس وجود دارد که تنها 20نوع از آن در دستگاه تناسلی عفونت ایجاد می‌کنند و 80نوع دیگر باعث بروز زگیل‌های پوستی می‌شوند. همچنین از ویروس‌های عامل عفونت دستگاه تناسلی، 13 نوع شان پر خطر هستند و باعث ایجاد سرطان می‌شوند و باقی ویروس‌ها زگیل‌های عفونی به وجود می‌آورند که معمولاً بد خیم نیستند و منجر به خارش‌های پوستی در بیمار می‌شوند. انواع عفونت‌های دستگاه تناسلی هنگامی که در بافت دهانه رحم، سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کنند، معمولاً بدون علامت هستند و بیمار متوجه بیماری‌اش نمی‌شود. به گفته رئیس انجمن زنان و زایمان، دو رده سلول در دهانه رحم وجود دارد. زمانی که این سلول‌ها در حال تکثیر هستند، ویروس فرصت پیدا کرده و وارد هسته سلول‌ها می‌شود و سلول را از کنترل خارج و به طرف تکثیر تومور پیش می‌برد.

او به زنان توصیه می‌کند، از آنجا که این ویروس مدت زمان طولانی در دستگاه تناسلی باقی می‌ماند و این زمان بین 5تا 10 سال طول می‌کشد، زنان باید در این سال‌ها از آزمایش‌های غربالگری سلول‌های دهانه رحم استفاده کنند. یکی از این آزمایش‌ها لزوم آزمایش «پاپ اسمیر» است. چنانچه این ویروس در مراحل اولیه کشف شود، سرطان قابل درمان است. روش‌هایی مانند جراحی، لیزر درمانی، سوزاندن و منجمد کردن، سلول‌های تخریب شده سرطانی را از بین می‌برد و سلامتی را به بیمار هدیه می‌دهد. عامل اصلی این سرطان تماس از طریق مقاربت بویژه ارتباط جنسی است.

دکتر موسوی هشدار می‌دهد که عامل ویروسی سرطان دهانه رحم همچنین در دستگاه تناسلی مردان در چین‌های پوستی سال‌ها مخفی شده و به حالت کمون باقی می‌ماند و در مردان سرطان‌های دستگاه تناسلی یا سرطان دستگاه مقعد ایجاد می‌کند. به گفته این متخصص زنان و زایمان، آمارهای کشوری و مرکز کنترل سرطان، سرطان دهانه رحم را جزو سیزدهمین سرطان شایع در کشور اعلام کرده است ولی آلودگی ویروسی که به آن «مرحله پیش سرطانی» (دیس پلازی) می‌گویند و هیچگونه علامتی نیز ندارد، نسبت به گذشته افزایش داشته و در حال شیوع است. (در مرحله دیس پلازی ویروس وارد سلول‌ها شده و سلول‌ها را تخریب می‌کند و فرمان تکثیر بی‌رویه سلول‌ها را صادر می‌کند و تغییرات سرطانی در سلول ایجاد می‌شود).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha