در پژوهشی در کانادا مشخص شده که مغز افرادی که دست به خودکشی می زنند از لحاظ ترکیبات شیمیایی با دیگران تفاوت دارد.

پژوهشگران کانادایی طی این تحقیق مغز 20 جسد را تجزیه کردند و دریافتند در مغز افرادی که خودکشی کرده بودند، درصد بالایی از یک فرایند شیمیایی که باعث تغییر رفتار می‌شود یافت می شود.

این پژوهشگران از دانشگاه های وسترن وانتاریو و اوتاوا مشغول تحقیق در این باره بودند ، بافت های مغز 10 نفر را که خودکشی کرده بودند و 10 نفر دیگر را که به طور ناگهانی به دلایل دیگر مرده بودند، تجزیه کردند.

آنها دریافتند که DNA افرادی که در گروه خودکشی قرار داشتند تحت تاثیر فرایندی بنام میتلاسیون است که در تنظیم رشد سلولی دخیل است.

میتلاسیون همان جریانی است که جلو فعالیت ژن‌های ناخواسته را در سلول‌ها می گیرد تا مثلا ژنی که برای ساخت پوست ضروری است، برای این کار فعال شود، نه برای ساختن بافت قلب.

میزان میتلاسیون در مغزهای گروه خودکشی تقریبا 10 برابر گروه دیگر بود و ژنی که غیر فعال شده بود، نوعی گیرنده پیام‌های شیمیایی بود که در تنظیم رفتار نقشی اساسی دارد.

پیش از این مشخص شده بود که تغییر در فرایندهای میتلاسیون می تواند حاصل ترکیبی از عوامل ژنتیک و محیطی به نام اپیژنتیک باشد.

دکتر مایل پولتر سرپرست این گروه تحقیقاتی می‌گوید: این مساله که ژنوم تا این حد در مغز منعطف عمل می کند، بسیار تعجب‌آور است چون سلول های مغزی تقسیم نمی شوند. نورون ها در آغاز زندگی به وجود می آیند؛ بنابراین دانستن اینکه مکانیزم های اپی ژنتیک همچنان اتفاق می افتند، جالب است.

یافته های این تحقیق راه را برای پژوهش در این زمینه و یافتن روش های درمانی تازه باز می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha