معاون مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس) تهران در خصوص آسیب های شدید مغزی ناشی از مسمومیت با گاز منو اکسید کربن (CO) هشدار داد.

دکتر نادر حقی روز یکشنبه در گفت و گو با  ایرنا با بیان اینکه گاز منواکسید کربن به عنوان قاتل خاموش بی رنگ، بی بو و بی مزه شناخته شده است، افزود: عوارض ناشی از مسمومیت با این گاز بویژه در کودکان، زنان باردار و سالمندان شدیدتر خواهد بود و سبب بروز آسیب های شدید مغزی بخصوص در این دسته از افراد می شود.
وی اظهار داشت: در سال گذشته یک هزار و 379 نفر در اثر گاز گرفتگی دچار مسمومیت شدند که از این مجموع 572 نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل شدند و 83 نفر نیز جان خود را از دست دادند.
وی، با اشاره به علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن افزود: سردرد، سرگیجه، اختلال تفکر و تمرکز، گیجی، بی قراری، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، توهمات، غش، تشنج، اختلال بینایی، افسردگی، مشکلات راه رفتن و تنفس های سخت و کوتاه از علائم اصلی مسمومیت با گاز منواکسید کربن است.
معاون مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس) تهران، با تاکید بر اینکه خطر مسمومیت با گاز منواکسید کربن در فضاهای بسته افزایش می یابد، گفت: این گاز از طریق سوختن ناقص تمامی سوخت ها از جمله بنزین، ذغال سنگ، نفت سفید، چوب و گاز تولید می شود.
حقی، با اشاره به اینکه رعایت نکات ایمنی در پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسید کربن و کاهش خسارات جانی ناشی از آن تاثیر بسزایی دارد، یادآور شد: سیستم های گرمایشی همچون بخاری و دودکش باید سالانه توسط یک کارشناس متخصص بازرسی شود.
وی با بیان اینکه دقت و توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش و نشانه سلامت دودکش است، افزود: در صورت سرد بودن دودکش باید از نظر وجود انسداد در مسیر خروجی آن اطمینان حاصل شود.
وی خاطر نشان کرد: با وجودی که استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسید کربن نقش موثری دارد نباید در صورت استفاده از این دسته از وسایل تمامی روزنه های جریان هوا در منزل و بویژه اتاق خواب را مسدود کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha