تبعات ترسرپرست روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، معتقد است که ترس از خون در کودکی، عاملی جدی برای مقاومت در برابر اهدای خون در بزرگسالی می شود.

سلامت نیوز: تبعات ترسرپرست روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، معتقد است که ترس از خون در کودکی، عاملی جدی برای مقاومت در برابر اهدای خون در بزرگسالی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر بابک یکتاپرست با اشاره به اهمیت فرهنگسازی برای اهدای خون، گفت: آموزش مسایل مرتبط با اهدای خون را باید از گروه های سنی پایین و از دوران کودکی آغاز کرد.
وی افزود: ترس از خون و سوزن یک حس طبیعی است که در سرشت انسانها نهادینه شده است. متاسفانه در کشور ما این ترس به دلیل آموزه های غلط دوران کودکی تشدید می شود، زیرا بسیاری از والدین از آن به عنوان ابزاری برای تهدید و تنبیه کودکان استفاده می کنند. ترسی که بر اساس پژوهش های انجام شده، در سنین بزرگسالی به عاملی جدی برای مقاومت در برابر اهدای خون تبدیل می شود.
یکتاپرست با ذکر این مطلب که ارائه نکات ساده و ابتدایی در زمینه خون و اهدای خون، نقش موثری در حذف انگاره های غلط و زدودن ترس از اهدای خون در جامعه ایفا خواهد کرد، گفت: بر اساس رایزنی های به عمل آمده با دفتر تولید محتوای سازمان بهزیستی، مقدمات اختصاص بخش ویژه ای تحت عنوان آشنایی با خون و اهدای خون در کتابچه های آموزشی مهدهای کودک سراسر کشور فراهم شده است.
وی همچنین در خصوص ضرورت همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای آشنایی دانش آموزان با فرهنگ اهدای خون، افزود: همکاری با این وزارتخانه و بخش های فرهنگساز آن می تواند زمینه ساز گرایش کودکان و نوجوانان به این مقوله ارزشمند و انسانی باشد. این حرکت علاوه بر تضمین تامین خون مورد نیاز کشور، نقش چشمگیری در ترویج فرهنگ خودمراقبتی در نسل آینده و پرهیز از رفتارهای پرخطر مثل اعتیاد و روابط جنسی کنترل نشده در جامعه خواهد داشت.  
سرپرست روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با بیان این مطلب که فعالیت در این حوزه از طریق همکاری با نشریات رشد آغاز شده است، گفت: با توجه به تعدد و تنوع نشریات آموزشی رشد از نظر موضوع و گروه های سنی مخاطبان، درج مطالب مرتبط با طب انتقال خون در مجلات رشد ویژه معلمان، دانش آموزان دبیرستان و دانش آموزان دبستان با همکاری صمیمانه مسئولان این نشریات انجام گرفته و امیدوارم این همکاری در ابعاد مختلف کمی و کیفی گسترش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha