زمانی که در خواب به سر می‌بریم مانند سایر زمان‌های زندگی پدیده‌های عجیب خاص خودش را دارد.

پنج چیز عجیب که ممکن است در خواب شما رخ دهد

سلامت نیوز: زمانی که در خواب به سر می‌بریم مانند سایر زمان‌های زندگی پدیده‌های عجیب خاص خودش را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید،در اینجا به پنج پدیده عجیب که ممکن است هنگام خوابیدن شما رخ دهد، می‌پردازیم:

1. فلج خواب: بدن‌ ما هنگام خواب با حرکت آهسته چشم بدن در(خواب(REM اساسا در حالتی شبیه به فلج قرار دارد، در غیر این‌صورت ما شروع به اجرا کردن رویاهایمان می‌کردیم)، اما پنج درصد از جمعیت هستند که به‌طور گاه‌گاهی هنگامی که به خواب REM فرو‌می‌روند یا از آن بیرون می‌آیند، دچار این حالت فلجی می‌شوند. در نتیجه بدن‌های این افراد در حالی‌که هنوز ذهنشان هوشیار است، فلج می‌‌شوند. این وضعیت به خصوص از این لحاظ ناراحت‌‌کننده است که فلج خواب اغلب با «رویاهای بیداری (waking dreams) » همراه است.

2. رویاهای بیداری: رویاهای بیداری که اصطلاح علمی برای آنها «توهم‌های هیپناگوژیک (پیش از خواب) یا هیپنوپومپیک (پس از خواب) است، ممکن است شامل هر چیزی از صدای ضربه زدن شخصی به در یا دیدن هیولایی که به درون تخت‌خواب می‌خزد. این رویاهای بیداری غریب ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد، می‌توانند ناشی از کم‌خوابی باشند (به خصوص اگر فرد زمینه ژنیتکی این عارضه را هم داشته باشد). برخی پژوهشگران اعتقاد دارند که همین‌ توهم‌ها منشا داستان‌های همیشگی درباره جادوگران، اشباح و بیگانه‌های فضایی هستند.

3. نشانگان انفجار سر (exploding head syndrome): در این نشانگان برخلاف نامش سرتان نمی‌ترکد، بلکه توهم‌های شنیداری را هنگام خواب تجربه می‌کنید.

در این عارضه شخص در حالی بیدار می‌شود که احساس می‌کند صدای انفجاری چیزی مانند بمب را شنیده است، در محیط اطراف چیزی وجود ندارد که این صدا را ایجاد‌کند. این احساس کاملا درونی است. علت اصلی این عارضه معلو م نیست، اما نشانگان انفجار سر به احتمال زیاد با استرس بدتر می‌شود.

4. خوابگردی/ خوردن در خواب/مقاربت در خواب:

همه این رفتارها تحت رده کلی پاراسومنیاهای غیر REM قرار می‌دهند. در این وضعیت بیماران بدون لباس در بیرون از خانه راه می‌روند، غذا می‌پزند، دوش می‌گیرند، برای رفتن به سرکار آماده می‌شوند، مقاربت می‌کنند و در تمام این اوقات در خواب عمیق باقی می‌مانند. به گفته کارشناسان این عارضه به علت استرس یا داروها یا علت‌های ناشناخته دیگر رخ می‌دهد. در این مورد هم به نظر می‌رسد زمینه ژنتیکی دخیل باشد.

5. اختلال رفتاریREM: افرادی که هنگام مرحله REM یا رویابینی خواب حالت فلجی معمول را پیدا نمی‌کنند، ممکن است در معرض خطر اختلال رفتاری REM باشند. در این عارضه فرد رویاهایشان را اجرا می‌کنند، برای مثال ممکن است هنگام دیدن رویایی که فردی به آنها حمله می‌کند، از خود دفاع کنند و گلوی همسرشان را که در کنارشان است، بفشارند. مواردی از ارتکاب قتل به‌وسیله افرادی هنگام خواب گزارش شده است. اختلال رفتاری REM می‌تواند ناشی از سکته مغزی، تومور یا یک ناهنجاری ژنتیکی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha