مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی، مكمل و صنایع گیاهان دارویی با بیان این كه در سیاست گذاری‌ها تناسبی بین طب سنتی با طب رایج وجود ندارد، ابراز عقیده كرد: رضایت مردم از طب سنتی بیشتر از طب رایج است كه این مساله علامت خوبی برای نظام سلامت كشور نیست.

دكتر عباس حاجی آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه تمام طب‌ها از جمله طب سنتی باید بر اساس منطق و علم پذیرفته شوند، اظهار كرد: ایران پیشینه زیادی در طب سنتی دارد و مفاخر و مشاهیر علمی ایران در زمان خود شهره بوده‌اند.

وی با اشاره به انتشار نام انواع بیماری‌های سخت در سال‌های اخیر توسط  سازمان جهانی بهداشت گفت: پزشكی رایج امروز به تنهایی جوابگوی این مشكل نبوده و منتظر كمك دیگر مكاتب پزشكی در كاهش این بیماری‌ها است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: حدود 15 درصد از مرگ و میرها در دنیا به علت بیماری‌های قلبی است و این مساله نشان دهنده عدم كنترل این بیماری‌ها با طب رایج است.

حاجی آخوندی، تحرك بدنی، شرایط آب و هوایی، تغذیه مناسب و كاهش استرس را از اجزای طب سنتی عنوان و خاطرنشان كرد: البته اینها اجزایی هستند كه در طب جدید نیز به آنها توجه می‌شود.

وی با اشاره به افزایش خواست مردم نسبت به طب سنتی و كاهش علاقه فارغ التحصیلان نسبت به این رشته تصریح كرد: سیاست گذاران كشور تناسبی بین طب سنتی و طب رایج ایجاد نمی‌كنند تا با ارائه امكانات مالی و حمایت‌های معنوی، تقاضاها و آرزوهای بزرگی داشته باشند.

وی توسعه طب سنتی را همراه با موانع و مشكلات عنوان كرد و به ایسنا گفت: عدم حمایت جدی مسولان و وجود این موانع موجب شده دانشگاه‌های مرتبط با طب سنتی آزرده شوند.

حاجی آخوندی یادآور شد: امسال در 11 رشته تخصصی داروسازی، بیشترین نسبت شركت كننده به جذب دستیار تخصصی در داروسازی طب سنتی بوده است.

وی به علاقمندی نسل جوان به طب سنتی اشاره كرد و با بیان این كه سیاست وزارت بهداشت آموزش تخصصی به خدمات دهندگان طب سنتی است، خاطرنشان كرد: با این آموزش‌ها ارائه خدمات عطاری‌ها، پرستاران و مشاوران امور تغذیه با طب سنتی مطابق با استانداردهای بین المللی انجام خواهد شد.

حاجی آخوندی با تاكید بر این كه باید تحول بزرگی در تامین نیروی انسانی متخصص طب سنتی ایجاد شود به ایسنا گفت: تعداد دانشكده‌های طب سنتی و تعداد پذیرش پزشكان برای ادامه تحصیل تخصصی باید به سرعت از نظر كمی افزایش یابد.

وی یادآور شد: دانشكده‌های علوم پزشكی كشور این آمادگی را دارند كه واحد آموزش و پژوهش طب سنتی را راه‌اندازی و تقویت كنند.

حاجی آخوندی خاطرنشان كرد: تا امروز 19 دانشگاه علوم پزشكی كشور برای ایجاد دانشكده طب سنتی و 17 دانشگاه برای راه اندازی واحد رشد داروهای گیاهی و خدمات طب سنتی اعلام آمادگی كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha