عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تعاملی که نوزاد در بخش NICU، با مادر از طریق لمس و آغوش او دارد، پاسخ‌های مناسبی را به تکامل نوزاد می‌دهد.

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تعاملی که نوزاد در بخش NICU، با مادر از طریق لمس و آغوش او دارد، پاسخ‌های مناسبی را به تکامل نوزاد می‌دهد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، فیروزه ساجدی در تشریح مبحث «تکامل نوزادان در NICU» در اولین همایش اختلالات عصبی – تکاملی، گفت: معمولاً نوزادان نارس و چند قلوها، به دلیل کم‌وزنی آنها در NICU ، نگهداری می‌شوند تا مراحل تکامل را طی کرده و بتوانند خارج از دستگاه زندگی کنند.
وی افزود: نکات کوچکی در این زمینه وجود دارد که اگر همکاران پزشک و پرستاران، آنها را رعایت کنند، می‌توانند نوزاد را با اختلال کمتر مواجه کنند.
ساجدی گفت: در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، وجود مراقبان متعدد با آگاهی گوناگون، چگونگی لمس نوزاد، مشکلات مربوط به رگ‌گیری و تزریق، جدایی نوزاد از والدین به ویژه دوری از آغوش مادر، جابجایی هایی که برای حفظ بقای نوزاد انجام می‌شود و تغذیه که احتمالاً باید از طریق لوله انجام شود از جمله مسائلی است که برای حفظ بقای نوزاد انجام می‌گیرد و دقت عمل درهرکدام، می‌تواند بر وضعیت سلامتی نوزاد تاثیر بگذارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: بسیاری از شرایط جسمی نوزاد، مانند تنفس، رنگ، کارکرد سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک، حرکت نوزاد، وضعیت خواب و بیداری نوزاد قابل ارزیابی است اما تعاملی که نوزاد در بخش NICU، با مادر از طریق لمس و آغوش او دارد، پاسخ‌های مناسبی را به تکامل نوزاد می‌دهد.
ساجدی، ادامه داد: چگونگی قرار گرفتن نوزاد روی تخت بخش NICU، دستگاههای اضافه و پرصدای مستقر در این بخش، شلوغی، رفت و آمدهای زیاد و سرو صدای کارکنان بخش، همه و همه می‌تواند روی تکامل نوزاد تاثیر سوء بگذارد.
به گفته ساجدی، یکی دیگر از نیازهای این بخش‌ها، وجود پرستاران کارآزموده است که بتوانند در رگ‌گیری نوزاد، دقت داشته و صدمات جسمی و روانی کمتری به نوزاد وارد کنند.
وی همچنین، استفاده از داروی کمتر را به نفع تکامل نوزادان دانست و افزود: تا آنجایی که امکان دارد، اگر بتوان داروی کمتری به نوزادان داد، به نفع آنان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha