خودروهای سنگین و امدادی هر٦ ماه یک بار و خودروهای بالای ١٠‌سال هر ٣ ماه یک بار باید معاینه فنی بگیرند.

اعتبار معاینه فنی برای همه خودروها یک ساله شد

سلامت نیوز: خودروهای سنگین و امدادی هر٦ ماه یک بار و خودروهای بالای ١٠‌سال هر ٣ ماه یک بار باید معاینه فنی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، دولت تصمیم مهم را برای کاهش آلودگی هوای شهرها گرفت و اعتبار گواهی معاینه فنی خودروها را کاهش داد. از این پس براساس آیین نامه جدید معاینه فنی‌دولت، خودروها و موتورسیکلت‌ها موظفند هر یک‌سال یک بار معاینه فنی شوند و این دوره برای خودروهای امدادی و خودروهای بالای ده‌سال تا شش ماه و حتی سه ماه هم کاهش یافته است.

چند‌سال پیش از این روزها در میانه‌سال ٩٠ یک روز خبر رسید که نمایندگان مجلس در تصمیمی غیرمنتظره اعتبار معاینه فنی خودروها را از ٢‌سال به ٥‌سال افزایش داده‌اند. این تصمیم در شرایطی که آلودگی هوا معضل مشترک همه کلانشهرها و شهرهای بزرگ ایران شده جامعه زیست محیطی را در بهت و حیرت فرو برد. کارشناسان و مدیران شهری حتی اعضای شوراها این قانون را یکی از اشتباهات تاریخی مجلس نهم دانستند. درنهایت با پیگیری‌های مسئولان شهری و ادامه اعتراضات اجرای این قانون و افزایش دوره معاینه فنی از دو‌سال به پنج‌سال عملا مسکوت ماند و قرار بر این شد که مجلس شورای اسلامی اصلاحیه‌ای ببرد و این تصمیم غیرکارشناسی که با رای مجلس اصولگرا قانون شده بود را اصلاح کند. سال‌ها گذشته و اصلاح این قانون در دستور کار مجلس قرار نگرفته است، حالا اما از دولت خبر می‌رسد که تصمیمات جدیدی برای معاینه فنی خودروها گرفته شده است. تصمیماتی سخت‌گیرانه‌تر که اجرای آن درنهایت به کاهش آلودگی هوا می انجامد.

«مهدی یدی همدانی»، دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور حالااز دوره یکساله معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتورسیکلت خبر داد و گفت: این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سنگین ٦ ماهه خواهد بود که توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

همدانی دراین‌باره به ایسنا گفت:  دوره زمانی معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین اعم از درون شهری و برون شهری با عمر ١٠‌سال یا کمتر، ٦ ماهه و برای عمر بیشتر از ١٠ سال، ٣ ماهه خواهد بود در حقیقت برای خودروهایی که سن بیشتری دارند دوره‌های معاینه فنی کوتاه‌تر شده است.

به گفته او دوره زمانی معاینه فنی انواع وسایل نقلیه فوریت‌های پزشکی و امدادی مانند آمبولانس، آتش‌نشانی و امداد خودروها اعم از سبک، سنگین و موتور سیکلت ٦ ماهه خواهد بود.همدانی ادامه داد: در مورد خودروهایی که از سوخت سی ان جی استفاده می‌کنند در آیین نامه جدید پیش‌بینی شده است تا چنانچه در بحث مخزن مشکلی داشته باشند معاینه فنی برای آنها صادر نشود. همچنین انواع وسایل نقلیه دارای سوخت سی ان جی سبک با پلاک شخصی و دولتی هر ٣‌سال بازرسی چشمی و هر ٦ ماه باید آزمایش‌های هیدرواستاتیک را انجام دهند. این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سبک با پلاک عمومی هر دو‌سال بازرسی چشمی و هر ٦ ماه آزمایش‌های هیدرواستاتیک خواهد بود.

براساس آیین‌نامه جدید وسایل نقلیه دارای سوخت سی ان جی سنگین با هر نوع پلاکی باید هر دو‌سال بازرسی چشمی و هر ٦ ماه آزمایش‌های هیدرواستاتیک را انجام دهند. دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به وجود ابهامات و مشکلات در فرآیند معاینه فنی و نارسایی‌هایی که در آیین نامه قبلی مصوب‌سال ١٣٨٢ وجود داشت گفت: وزارت کشور با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و همفکری وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد و شهرداری‌های کشور آیین‌نامه جدیدی در تیرماه‌سال جاری برای تصویب به دولت ارسال کرد و پس از انجام بحث‌های کارشناسی در جلسه١٩ آذرماه این پیشنهاد به تصویب هیأت وزیران رسید و در ١٤ دی‌ماه توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. به گفته دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از لحظه ابلاغ برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست. همدانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی تا خردادماه‌سال آینده گفت: این سامانه به صورت آنلاین و برخط در اختیار تمام مراکز معاینه فنی خودرو کشور قرار می‌گیرد. در فرآیندهای سامانه هیچ اقدامی با دخالت نیروی انسانی انجام نمی‌شود و از لحظه ورود خودرو به مرکز تا زمان خروج تمام اطلاعات به صورت مکانیزه ثبت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha