هر چند مجلسیانی كه برای تعیین سرنوشت ساخت جاده در یكی از بزرگ ترین ذخیره گاه های جنگلی جهان دیروز به گلستان سفر كرده بودند تعیین تكلیف نهایی را موكول به تشكیل جلسه هیات دولت در تهران كردند، اما تاكید آنها بر حفظ جنگل ابر و نبود ضرورت برای ساخت جاده در مسیری كه سه جاده دیگر دارد، حكایت از مخالفت آنها با ساخت جاده در مسیر جنگل ابر به علت تخریب جدی جنگل و زمین خواری در این منطقه داشت.

سلامت نیوز: هر چند مجلسیانی كه برای تعیین سرنوشت ساخت جاده در یكی از بزرگ ترین ذخیره گاه های جنگلی جهان دیروز به گلستان سفر كرده بودند تعیین تكلیف نهایی را موكول به تشكیل جلسه هیات دولت در تهران كردند، اما تاكید آنها بر حفظ جنگل ابر و نبود ضرورت برای ساخت جاده در مسیری كه سه جاده دیگر دارد، حكایت از مخالفت آنها با ساخت جاده در مسیر جنگل ابر به علت تخریب جدی جنگل و زمین خواری در این منطقه داشت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: به دنبال قبول حكمیت فراكسیون محیط زیست و برخی كمیسیون های مجلس از جمله كمیسیون اصل ٩٠ و كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از سوی نماینده علی آباد به عنوان پیگیر ساخت جاده ابر و با هدف تعیین تكلیف نهایی این طرح، مجلسیان به استان گلستان و منطقه ابر رفتند تا از نزدیك از چند وچون مسائل آگاه شده و در نهایت تصمیم كارشناسانه و درستی بگیرند. در این حال نمایندگانی از بازرسی كل كشور، دیوان محاسبات، برخی مدیران كل سازمان حفاظت محیط زیست كشور، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی و آبخیزداری و برخی مسوولان استانی گلستان نیز در این بازدید حضور داشتند.
   
    حفظ تنوع زیستی
    فرهنگ قصریانی، مدیركل دفتر زیستگاه ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره ساخت جاده گفت: «متاسفانه بسیاری از كارهای عمرانی كه تاكنون انجام شده حاصل همین اصرارها و فشارها بر محیط زیست است. اینكه امروز بخش هایی از جنگل های ارزشمند زاگرس در حال خشك شدن است به دلیل جاده سازی و شهرك سازی است. هر كارشناس مبتدی هم اگر به منطقه نگاهی بیندازد به ساخت این جاده در آن نقطه رضایت نمی دهد: حال از گزینه هایی موجود در آنجا بگذریم كه اساسا به جاده دیگر نیاز هست یا نه؟ این منطقه اكوتوری بین ناحیه خزری، نیمه بیابانی و ایرانی-تورانی است و با توجه به اینكه چهار گزینه دیگر وجود دارد خواهش می كنیم گزینه جدید را پدید نیاوریم.»
   
    اتفاق ناگوار برای جنگل های هیركانی
    معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور نیز در این باره گفت: «به دلیل نداشتن شیب استاندارد و با توجه به گزارشاتی كه ارایه شد من با ساخت جاده در این نقطه كاملامخالف هستم.» بهزاد انگورج در ادامه تاكید كرد: «در آنجا شبكه برق و گاز و جاده رفته است و اگر جاده دیگری مجددا برود اتفاق ناگواری است. این جابه جایی باعث از بین رفتن پیوستگی جنگل های هیركانی خواهد شد و حیات آنها به خطر خواهد افتاد. عرصه فوق دارای حساسیت زیادی است و ساخت جاده آثار تخریبی فراوانی خواهد داشت.»
   
    كویر بی درخت
    نماینده مردم اردكان و رییس فراكسیون محیط زیست مجلس درباره جاده ابر گفت: « اتخاذ تصمیم نهایی درباره این جاده به زودی صورت خواهد گرفت.» محمدرضا تابش افزود: «افكار عمومی به جاده ابر اهمیت می دهند، سازمان محیط زیست و همچنین نماینده این منطقه یعنی رحمت الله نوروزی بنده را در خصوص تعیین تكلیف این جاده به عنوان داور انتخاب كرده اند: از این رو لازم است تا نظرات تمامی نمایندگان وكارشناسان متخصص در این حوزه اخذ شده و سپس اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.»كمال الدین پورموذن از اعضای فراكسیون محیط زیست مجلس نیز با بیان اینكه به او گفته بودند در این مسیر جنگل و درخت وجود ندارد، گفت: «من از امضا كنندگان نامه جاده ابر بودم، اما به ما حقیقت را نگفته بودند و نمی دانستیم كه این راه از جنگل هایی با آن اهمیت می گذرد و در مسیر آن درختان ارزشمند وجود دارد.» او در مسیر بازدید نیز مدام با لحنی طنزگونه دیگر نمایندگان را به دیدن «كویر بی درخت» دعوت می كرد و از عكاسان خبری خواست تا از مجلسیان در كویر، عكس یادگاری بگیرند. اما نماینده علی آباد كتول همچنان بر ساخت جاده ابر پای می فشارد. رحمت الله نوروزی با تاكید بر ضرورت ایجاد مسیر جنگلی جاده ابر گفت: این مسیر از زمان جنگ جهانی دوم وجود داشته و از سال ٨٥ موافقت كردند كه احداث شود. او تاكید كرد: « زمانی كه می توان با كوتاه كردن مسیر تردد مردم رضایت آنها را ایجاد كرد چرا باید با بهانه های تخریب محیط زیست مانع رشد استان شد؟!»حالاچشم های نگران بسیاری از ایرانی ها به دستان مجلس و دولت دوخته شده تا زندگی جنگل باستانی ابر را برای همیشه از خطر تبدیل شدن به دریاچه ارومیه نجات دهند.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha