شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 134473

متخصص دندانپزشکی عمومی گفت: بهداشت دندان‌های شیری به جهت اینکه در ایجاد فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی مهم هستند باید جدی گرفته شود.

سلامت نیوزمتخصص دندانپزشکی عمومی گفت: بهداشت دندان‌های شیری به جهت اینکه در ایجاد فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی مهم هستند باید جدی گرفته شود. 

مژگان میرشفیعی در گفت‌وگو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه قبل از آغاز رویش دندان در کودکان حتما برای معاینه به متخصص دهان و دندان و دندانپزشک مراجعه شود، اظهار کرد: لازم است در این دوران والدین نسبت به بهداشت دهان و دندان فرزندان خود حساسیت بسیار بالایی داشته باشند.
وی افزود: قبل از آغاز رویش دندان‌ها لازم است که والدین بعد از هر بار مصرف غذا توسط کودکان با گاز استریل مرطوب سطح لثه‌ها را تمیز کنند. آغاز شش ماهگی زمان رویش اولین دندان کودک است که در این شرایط توصیه می‌شود با مسواک انگشتی یا گاز استریل مرطوب سطح دندان‌ها بعد از صرف هر وعده غذایی تمیز شود.
این کارشناس دهان و دندان مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه معمولا رویش دندان‌های شیری تا 2.5 سالگی به پایان خواهد رسید، گفت: دندان‌های شیری اهمیت بالایی برای کودک دارد و علاوه بر اینکه نقش موثری در جویدن غذا و زیبایی کودک دارند در رشد و تکامل استخوان‌های صورت نیز مهم و در حفظ فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی حائز اهمیت هستند.
وی اضافه کرد: اگر بهداشت دندان‌های شیری مورد توجه قرار نگیرد شاهد بی‌نظمی‌هایی در رویش دندان‌های دائمی خواهیم بود که رفع این مشکل مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار زیاد برای بهبود وضعیت دندان‌هاست.
وی عدم توجه والدین به بهداشت دهان و دندان و دندان‌های شیری را در مواقع خاص منجر به بیرون زدن یا داخل رفتن فک کودک عنوان کرد و گفت: جلوگیری از بروز این مشکلات منوط به در نظر گرفتن بهداشت دهان و دندان است و باید بعد از هر بار مصرف غذا حتما مسواک استفاده شده یا حداقل دهان و دندان‌ها با آب شستشو داده شوند.
میرشفیعی در خصوص مصرف فلوراید در کودکان گفت: مصرف فلوراید عموما از سه سالگی به بعد توصیه می‌شود، اما نوع جدیدی از فلوراید صرفا در محیط دندانپزشکی توسط دندانپزشک و در مراکز بهداشت و مطب‌ها استفاده می‌شود و تحمل آن برای کودکان ساده‌تر است.
وی ادامه داد: عموما مناطقی که فلوراید آب شرب آنها کمتر از 0.7 است در اولویت فلورایدتراپی هستند و هر شش ماه یکبار وارنیش فلوراید در این مناطق انجام می‌شود اما، استفاده از ژل فلوراید که تحمل آن برای کودک سخت‌تر است از شش سالگی توصیه می‌شود.
این متخصص دندانپزشکی عمومی به فواید استفاده از فلوراید اشاره کرد و گفت: استفاده از فلوراید استحکام دندان را به دنبال داشته و مقاومت دندان را نسبت به پوسیدگی بالا می‌برد.
وی فلورایدتراپی را برای افراد زیر 12 سال توصیه کرد و گفت: به واسطه اجرای طرح تحول نظام سلامت طرح فلورایدتراپی به صورت رایگان برای کودکان زیر 12 سال در مراکز بهداشت انجام می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha