قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت از پوشش ۹۶ درصدی مردم استان فارس در برنامه پزشک خانواده سخن گفت و در عین حال از تناقض در روند اجرای این برنامه بین دو استان فارس و مازندران پرده برداشت.

سلامت نیوز:  قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت از پوشش ۹۶ درصدی مردم استان فارس در برنامه پزشک خانواده سخن گفت و در عین حال از تناقض در روند اجرای این برنامه بین دو استان فارس و مازندران پرده برداشت. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، برنامه نبض شبکه خبر جمعه شب به بررسی روند اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران پرداخت. در این نشست ناصرکلانتری، قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت، محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کبیری، معاون سازمان بیمه سلامت ایرانیان و دکتر سروش مردانی یکی از پزشکان خانواده فعال در استان فارس حضور داشتند.
قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان گفت: مسائل زیادی در نظام سلامت و اجرای پزشک خانواده وجود دارد، یکی از این مسائل اختلاف درآمد بین گروههای متخصص و سایر گروههای نظام سلامت است، در تمام دنیا تفاوت درآمد این گروهها بین ۳ تا ۵ برابر است و در کشور ما این فاصله درآمدی بسیار بیشتر است که یکی از نقاط آسیب جدی نظام سلامت کشور ماست.
وی گفت: مجلس بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه پزشک خانواده مصوب کرده است و حتماً تا آخر سال از وزارت بهداشت در مورد نحوه هزینه کرد این اعتبار گزارش و توضیح می خواهیم، اطلاعاتی که اکنون داریم این است که این اعتبارات به درستی هزینه نشده است و اگر واقعاً مشخص شود که این اعتبارات هدر رفته است وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.
کبیر، معاون سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز در این نشست گفت: وزارت بهداشت باید فکری به حال ارائه خدمات سرپایی در نظام سلامت بکند، پزشکان ما آموزشهای لازم را برای ارائه مناسب خدمات سرپایی نمی بینند و توانمندی های لازم را در این زمینه ندارند.
وی ادامه داد: اعتباری که برای پزشک خانواده در اختیار سازمان بیمه سلامت ایرانیان است، ۲۳۰۰ میلیارد تومان از صندوق بیمه روستائیان است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن برای خدمات سطح اول پزشک خانواده در روستاها در نظر گرفته شده و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن هم برای خدمات تخصصی در بیمارستانها بعد از ارجاع روستاییان است.
وی گفت:‌ اعتبارت یک درصد ارزش افزوده و ۲۰۲۷ میلیارد تومانی پزشک خانواده همگی در اختیار وزارت بهداشت است و این وزارتخانه باید در مورد نحوه هزینه کرد آن پاسخگو باشد.
معاون سازمان بیمه خدمات سلامت ایرانیان اضافه کرد: برای اجرای پزشک خانواده شهری نیز از محل اعتبارات صندوقهای مختلف سازمان بیمه، ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای خدمات سطح اول پزشک خانواده و ۱۱۰۰ میلیارد تومان هم برای خدمات تخصصی سطح ۲ و ۳ است.
راستگو، عضو شورای شهر شیراز و رئیس خانه کارگر استان فارس نیز در گفت و گوی تلفنی در این برنامه گفت: متأسفانه پزشکان خانواده در بسیاری از مراکز بعد از ساعت ۶ دیگر حضور ندارند و گویی مردم استان فارس بعد از ساعت ۶ حق ندارند، مریض شوند.
وی گفت: شیراز یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، مجریان پزشک خانواده آمده‌اند و برای هر ۱۰ هزار نفر یک بلوک پزشک خانواده ایجاد کرده‌اند، اما این ساختار در عمل پاسخگو نیست و تعداد بیشتری جمعیت باید به این مراکز مراجعه کنند.
وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که قرار بود در هر مرکز در کنار هر پزشک یک ماما یا پرستار زن نیز باشد، مسئولان به ما نشان دهند، کجا این سیستم اجرا شده است.
ناصر کلانتری، قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: مشکلی که این افراد دارند این است که توقع دارند،مانند گذشته به هر مرکز درمانی که می‌خواستند، مراجعه کنند اما قرار نیست همان روال قبلی ادامه پیدا کند و قرار است با پزشک خانواده ما نظام سلامت کشور را اصلاح کنیم.
وی گفت: در حال حاضر ۹۳.۶ درصد مردم فارس تحت پوشش برنامه پزشک خانواده هستند و این طور نیست که هر ۱۰۰ هزار نفر یک تیم پزشک خانواده داشته باشد.
کلانتری ادامه داد: هم در استان فارس و هم در مازندران هر پزشک خانواده یک دستیار دارد که ۹۰ درصد آنها ماما هستند البته گروههای دیگری مثل کاردان بهداشت خانواده، پرستار و بهداشت عمومی هم وجود دارند.
وی گفت: این افراد جانشین پزشک خانواده نیستند در واقع مانند سیستم شبکه بهداشت که بهورز را داشتیم، اینجا هم دستیار پزشک خانواده را داریم که به عنوان دست پزشک خانواده اول مراجعان را ویزیت می کنند و بعد آنها را به سطح بالاتر که پزشک خانواده است ارجاع می دهند.
وی ادامه داد: پکیچ آموزشی دستیاران پزشک خانواده آماده شده است و دوره آموزش این دستیاران از اول بهمن اجرا می شود.
قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد آموزش پزشکان خانواده نیز دوره های Mph پزشک خانواده به صورت آموزش از راه دور طراحی شده و اجرا می شود و ایجاد رشته تخصصی پزشک خانواده نیز کار اساسی است در دستور کار وزارت بهداشت است تا خلاء هایی را که پزشکان عمومی به خصوص در  ارائه خدمات به مثلاً زنان باردار یا کودکان زیر ۵ سال دارند، جبران شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، دستورالعملی است که مسئولان قبلی وزارت بهداشت برای استان فارس صادر کردند مبنی بر گرفتن فرانشیز ۲ هزار تومانی از مراجعان به پزشک خانواده که بر اساس گزارش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کمبود منابع بوده است،دریافت این فرانشیز غیر قانونی است و ما درصددیم با تأمین منابع به مرور این مسئله را که اکنون در استان فارس وجود دارد حل کنیم و امیدواریم از اول سال ۹۴ به طور کلی دریافت فرانشیز پزشک خانواده در استان فارس حذف شود. البته در استان مازندران این مشکل نیست و فرانشیزی از مردم در مراجعه پزشک خانواده گرفته نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha