عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مراقبت از جمجمه نوزاد و جلوگیری از ایجاد هرگونه ضربه به سر او و تغذیه مادری که شیر می‌دهد از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودک برخوردار است.

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مراقبت از جمجمه نوزاد و جلوگیری از ایجاد هرگونه ضربه به سر او و تغذیه مادری که شیر می‌دهد از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودک برخوردار است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بهروز جلیلی با ارائه مبحث «کم توانی ذهنی» در اولین همایش اختلالات عصبی- تکاملی، گفت: با رعایت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و مراقبت‌های لازم در زندگی روزمره مادر جهت جلوگیری از صدمات احتمالی به او می‌توان از اختلال کم‌توانی ذهنی یا عقب‌ماندگی ذهنی جنین از دوران رحمی، پیشگیری کرد.
وی ادامه داد: همچنین جبران کمبود پروتئین فردی که باردار است و پیشگیری از عفونت‌هایی مانند سرخجه و توکسوپلاسموز در او باعث پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی جنین در این دوران می‌شود.
 جلیلی، درباره پیشگیری از کم‌توانی ذهنی کودک پس از تولد گفت: مراقبت از جمجمه نوزاد و جلوگیری از ایجاد هرگونه ضربه به سر او و تغذیه مادری که شیر می‌دهد از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودک برخوردار است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: پس از تولد، احتمال بروز اختلال تکاملی کودک که حاصل از کم‌کاری تیروئید او خواهد بود یا اختلالی به نام «فنیل کتونوری» وجود دارد که حتی رژیم غذایی مناسب و کنترل شده می‌تواند از این نوع اختلالات جلوگیری کند.
این روانپزشک کودک و نوجوان افزود: البته هرچه این نوع اختلالات، زودتر تشخیص داده شوند و برای درمان اقدام سریع انجام شود، شانس درمان اختلالات، بیشتر می‌شود. لذا انجام آزمایش در دوران شیرخواری کودک لازم است تا والدین و پزشک، به این نوع اختلالات زودتر پی ببرند و برای درمان اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: انجام تست غربالگری پیشگیری از این نوع اختلالات، در برنامه کشوری نظام بهداشت و درمان وارد شده و بیمارستانها موظف شده‌اند که پس از تولد نوزاد، نسبت به انجام آزمایش های لازم در این خصوص اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha