20روز اول دی ماه 1393 نسبت به مدت مشابه 3سال قبل از خود هوای بهتری را نصیب تهرانی ها کرده است.

نمودار/آلوده ترین ماه سال 7 روز هوای سالم به تهرانی ها هدیه داد

سلامت نیوز: 20روز اول دی ماه 1393 نسبت به مدت مشابه 3سال قبل از خود هوای بهتری را نصیب تهرانی ها کرده است.

به گزارش سلامت نیوز،خبرآنلاین نوشت: شاید بتوان بر اساس آمار و ارقام دی ماه را آلوده ترین ماه سال دانست. در چهار سال گذشته، با شروع فصل سرما و از اواسط مهرماه تا اواخر اسفندماه، هوای تهران در بهترین حالت، اندکی از حد استاندارد، بهتر بوده است، امسال در آذر ماه برخلاف سال های قبل 7روز پاک تنفس شده است وضعیتی که در 4سال گذشته هرگز رخ نداده است.

دی ماه امسال نیز از این استثناها بی نصیب نماند؛ پایتخت نشینان امسال در حالی 20روز ابتدایی زمستان را سپری کردند که بر خلاف سال های قبل 7روز هوای سالم تنفس کرده اند. هوای سالمی که خود را در سفیدی ابرها، راحتی تنفس و مشاهده کوه های شمال شهر نشان می دهد.

عده ای پاکی هوا را به جایگزینی بنزین یورو ۴ با بنزین پتروشیمی ربط می دهند و عده ای آن را بادهایی می دانند که با وزیدن در سطح شهر تهران به تمیزی هوا کمک کرده است. سعید متصدی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست، سوخت را شاه کلید آلودگی هوا عنوان کرده است: از سال گذشته در 6 شهر کشور بنزین یورو 4 و در شهر های شیراز، کرج، اراک و مشهد گازوئیل یورو 4 توزیع می شود و این اقدامی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت و نتیجه آن را مردم می بینند.

به گفته متصدی، در مقایسه با سال ۹۲، در سال ۹۳، ۱۳روز پاک اتفاق افتاده است: این میزان کمتر در دنیا اتفاق می افتد. ضمن اینکه امسال شاخص آلودگی هوا از 152 بالاتر نرفت. در مهرماه سال گذشته این شاخص به 188 رسید، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و چندین روز تعطیلی بعلت قرار گرفتن در مرز هشدار داشتیم.

متصدی یکی از دلایل عمده کاهش آلودگی هوا را اصلاح سوخت و کنترل شدید نیروگاه ها عنوان کرد و گفت: در هفته گذشته به علت وضعیت ناسالم هوا ، سازمان حفاظت محیط زیست دستور توقف مصرف مازوت درنیرو گاه های منتظر قائم، شهید رجایی،اراک و مشهد صادر کرد.

اما بررسی آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می دهد که 20روز اول دی ماه سال 1393 در مقایسه با مدت مشابه وضعیت بهتری را سپری کرده است. بدترین وضعیت آب و هوایی در این ماه را می توان به سال 1392 نسبت داد زیرا هیچ روز سالمی نصیب تهرانی ها نشده است و روزهای بیشتری شاخص های بالای 150را به خود اختصاص داده اند.

نمودارهای زیر وضعیت کیفیت هوای ۲۰ روز نخست زمستان های ۴ سال گذشته در تهران را نشان می دهد. گفتنی است این آمار از اعداد اعلام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران استخراج شده است؛

وضعیت آلودگی هوای تهران در 20 روز اول دی 90

تهرانی ها روز اول دی ماه ۹۰ را با هوای ناسالم شروع کردند و در 20روز ابتدایی این ماه تنها 3روز سالم آن هم با شاخص هایی نزدیک به هوای ناسالم برای گروه های حساس را تجربه کردند. کمترین شاخص در این ماه 90 بوده است و 141بیشترین شاخص 20روز اول دی ماه 1391 است.


شروع دی ماه سال 1391 برای تهرانی ها مصادف شد با تنفس هوای ناسالم. پایتخت نشینان در 20روز اول دی ماه تنها 3روز هوای سالم تنفس کردند،14روز ناسالم برای گروه های حساس و 3روز ناسالم با شاخص های بالای 150 را تجربه کردند. کمترین شاخص آلودگی هوا در این ماه 70 و بیشترین شاخص عدد 180است که در این 4سال بی سابقه است.

 وضعیت آلودگی هوای تهران در 20 روز اول دی 90

دی ماه 1392 اما گویی هوا سر سازگاری ندارد و در بدترین وضعیت خود در این 4سال به سر می برد. در این مدت تهرانی ها اصلا هوای سالم تنفس نمی کنند و روزی به اسم روز سالم ندارند. هر 20روز اول دی ماه 1392 هوا یا ناسالم برای گروه های حساس یا ناسالم برای همه گروه ها با شاخص های بالاتر از 150 بوده است. پایین ترین شاخص کیفیت هوا در دی ماه این سال 107 و بیشترین شاخص 165بوده است.

 
وضعیت آلودگی هوای تهران در 20 روز اول دی 90
 

کیفیت هوا در سال 1393 حرف دیگری برای گفتن دارد. ارمغان دی ماه سال 1393 برای تهرانی ها هوای سالم بوده است؛ روزهای اول و آخر این ماه هوای سالم نصیب تهرانی ها شده است. در20 روز اول دی ماه 1393 تهرانی ها به صورت بی سابقه 7روز سالم، 11روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم را تجربه می کنند. پایین ترین شاخص در این بازه زمانی 68 و بالاترین شاخص 152 است. ضمن اینکه آلودگی هوا در روزهای متوالی هم اتفاق نیفتاده است.

وضعیت آلودگی هوای تهران در 20 روز اول دی 90

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha