چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۷

روان‌پزشك و كارشناس سازمان بهداشت جهانی گفت: شادی واقعی كه از درون آدم بجوشد و موجب رضایت درونی شود. امكان بروز بیماری‌ها را تا حد بسیار زیادی كم می‌كند و توان مقابله با بیماری‌های جسمی را افزایش می‌دهد.

احمد محیط، روانپزشك و مدیر كل سابق سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی و كارشناس فعلی این سازمان در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: تحقیقات متعدد نشان داده است انسان‌هایی كه واقعاً شاد هستند به این معنا كه واقعاً رضایت درونی و باطنی دارند نه این‌كه در ظاهر و در جمع آدم شادی باشند ولی در درون خود غمگین باشد به علت اینكه استرس كم‌تری دارند، كم‌تر بیمار می‌شوند.
وی ادامه داد: افرادی كه شادی واقعی دارند، توانشان برای مقابله با استرس‌ها و مشكلات زندگی و بیماری‌ها به مراتب بیش از افرادی است كه واقعاً شاد نیستند البته نمی‌توان این موضوع را به شكل كلی به همه بیماری‌ها تعمیم داد. بروز هر بیماری جسمی، روانی و اجتماعی ممكن است علت مخصوص خود را داشته باشد.
وی گفت: برای بروز بیماری در یك فرد ممكن است یك مجموعه دست‌اندركار باشند اما حس رضایت درونی و شادی واقعی، به این علت كه استرس را كم می‌كند احتمال بروز بیماری را كم می‌كند.
محیط افزود: استرس روی یك دسته از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های گوارشی و برخی بیماری‌های عصبی و روانی تأثیر مستقیم دارد و حتی در بروز و گسترش برخی از انواع بدخیم سرطان‌ها مؤثر است به همین علت افراد شاد و افرادی كه رضایت درونی دارند به علت استرس كم‌تر، در برابر این بیماری‌ها كم‌تر آسیب‌پذیر هستند.
وی ادامه داد:‌ این افراد به طور كلی آدم‌های آرام‌تری هستند و استرس كم‌تری دارند، به همین علت حتی هنگامی كه بیمار هم می‌شوند، زودتر بهبود پیدا می‌كنند، تحقیقات متعددی در این‌باره در جهان انجام شده است البته كمی كردن میزان تأثیر استرس بر هر بیماری كار آسانی نیست و به انجام تحقیقات كیفی خاصی نیازمند است كه اكنون من اطلاعات جزئی چنین تحقیقاتی را در ذهن ندارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha