قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ضمن هشدار مجدد درخصوص چند‌مصرفی مواد‌مخدر گفت: شیشه پروتکل درمانی ندارد. این هشدار علیرضا جزینی در حالی است که براساس آمار رسمی شیشه دومین مخدر پر مصرف کشور محسوب می‌شود.

سلامت نیوز: ‌قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ضمن هشدار مجدد درخصوص چند‌مصرفی مواد‌مخدر گفت: شیشه پروتکل درمانی ندارد. این هشدار علیرضا جزینی در حالی است که براساس آمار رسمی شیشه دومین مخدر پر مصرف کشور محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، جزینی ضمن هشدار در مورد گسترش مصرف شیشه در میان معتادان، گفت: برخی معتادان به چند مصرفی مواد روی می‌آورند و شیشه را به‌صورت همزمان با تریاك، هرویین و نظیر آن مصرف می‌كنند. گاهی احساس فرد معتاد این است كه یك ماده ارضا‌كننده نیست و برای افزایش رضایت خود ماده دیگری را مصرف می‌كند. پزشك در این صورت نیز متادون‌درمانی را تجویز می‌كند كه البته آن هم مشكلات خود را دارد. یك فرد معتاد از طریق متادون درمانی طی مدت 6ماه به‌تدریج ترك می‌كند اما متادون اساس تجویز ترك مواد‌مخدر سنتی است و فرد را آرام آرام به مرحله ترك می‌رساند. وی با تأكید بر اینكه خانواده‌ها باید علائم مصرف شیشه را بشناسند، افزود: اعتیاد به شیشه چند نشانه مهم دارد، نخست تعریق بیش از حد است، درحالی‌كه قبلا اینگونه نبوده است.

بیخوابی عارضه دیگر مصرف شیشه است. فرد همیشه مضطرب است و بی‌جهت به اطرافیانش مظنون می‌شود. جزینی رفتارهای پرخاشگرانه را عارضه دیگر شیشه دانست و گفت: فردی كه تا دیروز مودب بود اما حالا پرخاش می‌كند و هذیان می‌گوید باید بیشتر در او دقت كرد. قائم‌مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنین در واكنش به برخی شنیده‌ها پیرامون تمایل وزارت بهداشت برای ادغام درمان اعتیاد در شبكه‌های بهداشت كشور اظهار كرد: این پیشنهاد به‌صورت رسمی بیان نشده و با این موضوع مخالف هستیم. حدود 5600تا 5700پزشك در حوزه اعتیاد فعالیت می‌كنند و رفتن آنها به طرح پزشك خانواده نوعی خسران است. معتقدیم وزارت بهداشت این كار را نخواهد كرد چراكه یكی از وظایف وزارت بهداشت رسیدگی به نخستین آسیب اجتماعی یعنی اعتیاد است. اگر قرار باشد سیستم درمانگر را مختل كنند ادامه روند پذیرش و درمان هم مختل خواهد شد. اكنون رئیس كمیته درمان، معاون درمان وزیر بهداشت است و این ادغام را انجام نخواهد داد. اما همزمان با این اظهارات جزینی، مدیركل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ۱۲ استانی كه در زنگ خطر از نظر مصرف مواد‌مخدر قرار دارند را معرفی و تریاك و شیشه را پرمصرف‌ترین مواد در ایران اعلام كرد. حمید صرامی با استناد به بررسی‌های انجام شده، گفت:استان‌های كرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان، كرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوی، قم و البرز به‌ترتیب بالاترین نرخ شیوع اعتیاد را دارند. در حقیقت نرخ اعتیاد در این استان‌ها بالاتر از نرخ متوسط و در استان‌هایی مانند زنجان، چهارمحال و بختیاری و كهگیلویه و بویر احمد از متوسط نرخ شیوع به‌شدت پایین‌تر است.وی جزئیات الگوی مصرف مواد‌مخدر در كشور را چنین توضیح داد: تریاك و شیشه پرمصرف‌ترین مواد‌مخدر در كشور محسوب می‌شوند. ماده مخدر مصرفی از سوی معتادان در سال 90به‌ترتیب 55درصد تریاك، 26درصد شیشه، 16درصد كراك افغانی، 8درصد هرویین، 6درصد حشیش و 3درصد اكستازی است. به گفته وی دلیل اینكه ممكن است جمع این موارد بیش از 100درصد بشود مصرف چند ماده با هم توسط برخی معتادان است.

یك نمونه تلخ

عضو هیأت علمی سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: متأسفانه اخیراً مواردی از مصرف شیشه در افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله نیز مشاهده شده كه مشكلات بسیاری را برای خانواده و به‌ویژه همسران این افراد به‌وجود آورده است. مهدی صابری با بیان اینكه معتادان و افراد شیشه‌ای از رفتار اطرافیان برداشت‌های نادرستی دارند و ممكن است در پی توهمات دست به جنایاتی بزنند، افزود:خانواده و نزدیكان این افراد در معرض خطر هستند. همچنین اگر فرد شیشه‌ای در بیرون خانه دوست نزدیكی داشته باشد كه ساعات طولانی با او معاشرت كند او نیز در معرض خطر است. رئیس بخش روانپزشكی استان تهران در توضیح یك نمونه از معاینات روانپزشكی فردی شیشه‌ای كه فرزند 4ساله‌اش را به شكل فجیعی به قتل رسانده بود، گفت: در لحظه وقوع حادثه او فرزند خود را به شكل یك عروسك می‌دیده كه باید با پیچ گوشتی حركات او را تنظیم كند. متأسفانه بر اثر ضربات وارد شده، این كودك خردسال به بدترین شكل ممكن جانش را از دست داده بود.

‌كارزار رسانه‌ای ضد‌شیشه

طرح كارزار رسانه‌ای برای پیشگیری از مصرف شیشه در 6استان كشور به‌مدت 8روز انجام می‌شود. این طرح پیشگیری از مصرف شیشه، آشنایی با مضرات و عوارض آن را دنبال می‌كند و همزمان در استان‌های گلستان، مركزی، یزد، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و قم اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha