یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 134558

سلامت مجاری تناسلی ارتباط زیادی با توانایی باروری دارد چرا که نقص این مجاری می تواند فرد را برای همیشه از نعمت داشتن فرزند محروم کند. این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و در طول حیات توجه ویژه ای به سلامت این اعضا بویژه کلیه ها و دستگاه ادراری داشت.

دردهایی كه نباید نادیده گرفته شوند

سلامت نیوز: سلامت مجاری تناسلی ارتباط زیادی با توانایی باروری دارد چرا که نقص این مجاری می تواند فرد را برای همیشه از نعمت داشتن فرزند محروم کند. این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و در طول حیات توجه ویژه ای به سلامت این اعضا بویژه کلیه ها و دستگاه ادراری داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، در این باره دکتر «محمدرضا نوروزی»، رئیس مرکز تحقیقات سرطان های کلیه و مجاری ادراری، شیوع ناباروری در ایران را بین 13تا 5/18 درصد اعلام می کندو می گوید: این یعنی از هر 100زوج جوانی که ازدواج می کنند15 نفر از آنها از ناباروری رنج می برند. او نحوه ابتلای زنان و مردان به بیماری ها ناباروری را از این زاویه تحلیل می کند و می گوید: سالانه از مجموع یک میلیون ازدواجی که در کشور ثبت می شود 150 هزار نفر به آمار زوج های نابارور افزوده می شود با این همه این آمارها تخمینی هستند واز میزان واقعی زوج های نابارور آمار دقیقی وجود ندارد.

این موضوع بهانه ای شد تا در گفت و گو با دکتر نوروزی به بیماری های کلیوی و مجاری ادراری بپردازیم.

بیماری های کلیوی معمولاً چه نشانه ویژه ای دارند؟
این بیماری ها معمولاً با درد شکم، پهلو یا مشکل در تخلیه ادرار ظاهر می شوند اما تغییر رنگ ادرار، سوزش یا تکرر ادرار نیز می تواند از نشانه های بروز بیماری های کلیوی تلقی شود. بیماری هایی که غالباً با دردی سخت و طاقت فرسا ظاهر می شوند و گاهی اوقات از لحاظ شدت با درد زایمان برابری می کنند.
در این شرایط به عنوان یک متخصص به بیماران توصیه می کنم هرگونه علائم بیماری کلیوی و مجاری ادراری را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند چرا که اگر بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود به خوبی می توان آن را درمان کرد.

بیماری های مجاری ادراری در زنان شایع تر است یا مردان؟
بیماری های مجاری ادراری، شامل طیف گسترده ای از بیماری ها است که در مردان و زنان متفاوت است. برای روشن شدن موضوع به سرطان بیضه اشاره می کنم که نوعی بیماری ویژه مردان جوان محسوب می شود و غالباً در جوانان 15 تا 24 سال دیده می شود، بیماری که با بزرگ شدن بیضه ها خودنمایی می کند و غالباً بدون درد است اما بیمار به دلیل حجب و حیا و نداشتن اطلاعات کافی به پزشک مراجعه نمی کند و همین موضوع موجب می شود تا او فرصت برای درمان و بهبود را از دست بدهد. بیماری شایع دیگری که درمردان بالای 50 سال دیده می شود، پروستات است. بیماری که برای تشخیص آن نیاز به انجام آزمایشات خاص پزشکی است اما با تشخیص آن براحتی می توان آن را درمان کرد.
سرطان دیگری که معمولاً در مردان دیده می شود، سرطان مثانه است. این بیماری در افراد سیگاری بیشتر شیوع دارد و اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است اما متاسفانه در اغلب موارد بیماران خیلی دیر برای تشخیص و درمان به متخصصان مراجعه می کنند و در این شرایط پزشکان چاره ای جز خروج مثانه از بدن بیمار و ساخت یک مثانه مصنوعی از روده وی ندارند.
بیماری دیگر سنگ کلیه است که از شایعترین بیماری های مجاری ادراری محسوب می شود. بیماری خوش خیمی که این روزها با جراحی لیزر و آندوسکوپی قابل درمان است. البته این را اضافه می کنم که درمان سنگ های کلیه تا حد بسیاری به مهارت پزشک معالج بستگی دارد.

آیا عفونت های ادراری هم در زمره بیماری های کلیوی تقسیم بندی می شود؟
بله. بیماری عفونت ادراری معمولاً در زنان گزارش می شود و بیشتر در زنان جوانی که تازه ازدواج کرده اند دیده می شود، بیماری که با کمی مراقبت براحتی می توان آن را درمان کرد اما باید توجه داشت که رفع این بیماری نقش بسیار مهمی در باروری زوجین دارد. بیمار باید توجه داشته باشد که اختلالات مجاری تناسلی یکی از دلایل ناباروری برشمرده می شود، بیماری که در نهایت می تواند موجب طلاق در بین زوجین شود.

یکی دیگر از بیماری های شایعی که در زنان گزارش می شود، بی اختیاری ادراری است که غالباً در 40 تا 50درصد از زنان وجود دارد و بسیار آزاردهنده است. چه دلایلی باعث بروز این عارضه می شود؟
در کشور ما عمده ترین دلایل بروز این بیماری در زنان، زایمان های مکرر، ورزش نکردن، یائسگی، کمبود هورمون و اختلال در سیستم عصبی بدن است.


به نظر می رسد یکی ازکشنده ترین سرطان های شناخته شده در دستگاه مجاری ادراری سرطان کلیه است، بیماری خطرناکی که به دلیل رشد نابجای سلول های کلیه ایجاد می شود. این بیماری چه علائمی دارد و تا چه اندازه در کشور ما شیوع دارد؟
نخستین علامت این سرطان، وجود خون در ادرار است که در بسیاری از موارد این خون فقط در آزمایشگاه تشخیص داده می شود و متاسفانه مردم به آن توجه نمی کنند. اما درد شکم، تهوع، درد های پهلو و در موارد پیشرفته احساس توده در پهلو از علائم این بیماری محسوب می شود.
پس از انجام آزمایش و سونوگرافی، ضایعه ای در کلیه فرد بیمار تشخیص داده می شود که اگر در مراحل پیش رونده باشد، باید تمام «کلیه» را برداشت ولی اگر در اندازه هایی باشد که بتوان بخشی از کلیه را برداشت، می توان مابقی کلیه را برای بیمار حفظ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha