مشاور عالی وزیر بهداشت ضمن اشاره به شروط وزارت بهداشت برای بیمارستان‌های زنجیره‌ای چگونگی ورود بخش خصوصی به عرصه ساخت و ساز بیمارستان‌های آموزشی را توضیح داد.

برنامه وزارت بهداشت برای احداث بیمارستان‌های زنجیره‌ای

سلامت نیوز:مشاور عالی وزیر بهداشت ضمن اشاره به شروط وزارت بهداشت برای بیمارستان‌های زنجیره‌ای چگونگی ورود بخش خصوصی به عرصه ساخت و ساز بیمارستان‌های آموزشی را توضیح داد.

دکتر داوود دانش جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه وزارت بهداشت برای احداث بیمارستان‌های زنجیره‌ای و در تعریف این مقوله، گفت: زمانی که نام و برندی از یک بیمارستان در کار خود و ارایه خدمات موثر موفق می‌شود، می‌تواند در شهرها و استان‌های دیگر هم بیمارستانی به همان نام تاسیس کند.

وی افزود: منظور از بیمارستان‌های زنجیره‌ای آن است که اگر یک بیمارستان به عنوان یک واحد اقتصادی مستقل موفق باشد و وزارت بهداشت نیز از آن رضایتمندی داشته باشد، اجازه خواهد داشت در جاهای دیگر هم همان شعبه را ایجاد کند. اکنون در حال کار در این زمینه هستیم. به عنوان مثال اکنون موسسه محب در حال حرکت به سمت زنجیره‌ای شدن در سطح کشور حرکت می‌کند. مسلم آن است که این موضوع امری زمان‌بر است.

دانش جعفری تاکید کرد: زنجیره‌ای شدن بیمارستان‌ها منوط به آن است که ابتدا خود آن بیمارستان به یک واحد اقتصادی مستقل تبدیل شود که اصطلاحا به آن هیات امنایی می‌گوییم. پس از آن، این واحد اقتصادی مستقل می‌تواند برای ایجاد شعبه‌های دیگر در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند و حتی ممکن است این امر را با یک شریک خارجی یا داخلی انجام دهد.

به گفته وی، زنجیره‌ای شدن بیمارستان‌ها به مشتری (بیمار) این اطمینان را می‌دهد که ارایه خدمات در تمام این بیمارستان‌ها با یک استاندارد و یک کیفیت انجام می‌شود.

دانش جعفری تاکید کرد: در انتخاب کسانی که در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند باید رقابت وجود داشته باشد. راه حل این موضوع نیز آن است که مناقصه برگزار کرده و کسانی را که کمترین پیشنهاد قیمت را می‌دهند و در ضمن از نظر وزارت بهداشت بهترین شرایط را دارند، انتخاب کنیم.

وی تاکید کرد: ما در این زمینه در ابتدای کار هستیم و هر کسی که تمایل به حضور در این عرصه داشته باشد، تشویق می‌کنیم. در مجموع سعی می‌کنیم به صورت مناقصه پیشنهادات را بررسی کنیم تا نوعی رقابت ایجاد شود. این امر از این که جهت‌گیری خاصی در واگذاری‌ها صورت گیرد، جلوگیری می‌کند.

منافع بخش خصوصی در ساخت و ساز بیمارستان‌های آموزشی
دانش جعفری در پاسخ به اینکه آیا بیمارستان‌های در حال احداث شامل بیمارستان‌های آموزشی نیز می‌شوند؟ گفت: بله، بیمارستان‌های آموزشی را نیز شامل می‌شوند؛ به عنوان مثال بیمارستان «میرزا کوچک خان» در این طرح جزو بیمارستان‌های آموزشی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان‌های آموزشی منافع بخش خصوصی را تامین می‌کند یا خیر ضمن تاکید بر اینکه در این روش ساخت و ساز مشکلی برای بخش آموزش پیش نخواهد آمد، گفت: در این روش، بحث آموزش نیز جزو تعهدات بخش خصوصی ا‌ست و در واقع سرمایه‌گذار خصوصی متعهد می‌شود که خدمات آموزشی را نیز ارائه کند.

دانش جعفری افزود: شاید برخی فکر کنند که بخش خصوصی از دادن خدمات آموزشی امتناع کند اما در واقع در بیمارستان آموزشی نیز منافع زیادی برای بخش خصوصی وجود دارد.

وی بر تامین شدن منافع بخش خصوصی در بیمارستان‌های آموزشی تاکید کرد و ادامه داد: برای مثال یک بیمارستان آموزشی همیشه تعدادی رزیدنت دارد، درست است که رزیدنت‌ها هزینه‌های آموزشی به بیمارستان تحمیل می‌کنند، اما با توجه به مقرراتی که وجود دارد حقوق آنها با حقوق پزشک متفاوت بوده و پایین‌تر است. بنابراین بیمارستان خصوصی از یک طرف می‌تواند با منابع انسانی کم هزینه‌تر مواجه شود اما از طرفی نیز سرویس‌های آموزشی ارائه می‌دهد.

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: در هر صورت موضوع آموزش نیز جزو دستورالعمل بوده و در قرارداد نیز امضا شده که این بیمارستان‌ها حتما باید خدمات آموزشی و استاندارد مورد نظر دانشگاه را ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha