دکتر سعید نمکی مشاور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بروز برخی مشکلات در زمینه بودجه با توجه به کاهش قیمت نفت یادآور شد که به رغم این وضعیت اعتبار سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این به معنای توجه دولت یازدهم به موضوع محیط زیست است.

سلامت نیوز: دکتر سعید نمکی مشاور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بروز برخی مشکلات در زمینه بودجه با توجه به کاهش قیمت نفت یادآور شد که به رغم این وضعیت اعتبار سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این به معنای توجه دولت یازدهم به موضوع محیط زیست است.

وی افزود: بودجه سال آینده سازمان حفاظت محیط زیست 20 تا 24 درصد افزایش یافته و در برخی از ردیف ها این افزایش به 25 درصد نیز رسیده است. 

وی البته این افزایش را پاسخگوی نیازهای سازمان ندانسته و گفت: اگرچه بودجه سال آینده افزایش یافته است اما با توجه به نیازمندی های ویژه محیط زیست کشور، این اعتبارات تکاپوی تحول در این بخش را نمی کند.

نمکی با اشاره به اینکه وضعیت محیط زیست کشور بسیار شکننده و حساس است افزود: این میزان اعتبار شاید برای حفظ وضع موجود کافی باشد اما قطعا برای ایجاد تحول در ساختار و عملکرد حفاظت از محیط زیست، توسعه و بهینه سازی سازمان محیط زیست کافی نیست.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگ و آگاهی در حفاظت از محیط زیست گفت: در مورد وضعیت کنونی محیط زیست و نحوه حفاظت از آن بررسی های زیادی انجام و چندین علت مشخص شده که موضوع فرهنگ یکی از پارامترهای مهم است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به رغم تاکید آموزه های دینی بر حفاظت از محیط زیست متاسفانه شاهد تخریب محیط زیست توسط مردم هستیم، در واقع رفتار خشونت آمیز افراد با طبیعت نسبت به رفتار دوستانه آنها بسیار پررنگ تر است.

به گفته وی در برخی موارد شکستن شاخه درختان، ریختن زباله در طبیعت و یا آزار حیوانات به تفریح برای برخی افراد درآمده است.

وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در بخش فرهنگ اقداماتی را آغاز کرده ، اگر چه این مهم به تنهایی از عهده سازمان بر نمی آید و دستگاه های دیگر نیز باید وارد عمل شوند. در غیر اینصورت هیچ میزانی از  بودجه برای حفاظت از محیط زیست کافی نیست.

دکتر نمکی افزود: اقداماتی مانند اطلاع رسانی عمومی، ارتباط وسیع تر و نزدیک تر با رسانه ها و پاسخگویی به آنها، آوردن سرفصل های زیست محیطی در دروس دانشگاهی و مدرسه ای و راه اندازی مدارس زیست محیطی، بعضی گام هایی است که سازمان برای ارتقای فرهنگ  در این زمینه برداشته است.

وی با تاکید بر نقش پر اهمیت مردم و سازمان های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست افزود: هیچ الگوی موفقی در دنیا وجود ندارد که بدون مشارکت بخش خصوصی انجام شده باشد، در تمام دنیا دولت های موفق امور را با همکاری مردم انجام می دهند در حوزه محیط زیست نیز همینطور است.

مشاور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید با برنامه ریزی علمی و اصولی و فرهنگ سازی در بین مردم، بتوانیم از ظرفیت های طبیعی و زیست محیطی در ایجاد صنعت اکوتوریسم استفاده کنیم؛ کاری که تمام دنیا انجام می دهند.

نمکی افزود: در بسیاری از جزایر بکر دنیا توریست وارد می شود اما با ضوابط و استاندارد های سختگیرانه ، بنابراین ما هم می توانیم با فرهنگ سازی و وضع قوانین سختگیرانه و در عین حال صحیح، اکوتوریسم و طبیعت گردی را در کشور توسعه دهیم.

وی با اشاره به جاده جایگزین برای عبور مسافران از مسیر پارک ملی گلستان گفت: جاده جایگزین واریانت شمالی پارک ملی گلستان از مسیر گلی داغ، کلاله و مینو دشت به آشخانه عبور می کند که از جاده کنونی حدود 30 کیلومتر طولانی تر است و 18 کیلومتر آن گذرگاهی است که از مناطق بسیار پر پیچ و خم می گذرد و نیازمند زیرسازی بسیار پرهزینه ای است.

نمکی افزود: میزان بودجه مورد نیاز احداث این جاده جایگزین به علت سخت بودن مسیر، حدود 10 برابر بودجه اولیه برآورد شده است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت این مبلغ را رد نکرده، اما رییس جمهوری فعلا به دلیل کاهش درآمدهای دولت به علت قیمت پایین نفت، احداث آن را به زمانی که وضعیت درآمدی بهتر شود موکول کرده است.

وی تاکید کرد: این به آن معنا نیست که پروژه جایگزین اجرا نمی شود بلکه فقط مسکوت مانده است تا در زمان مناسب اجرای آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه برآورد شده اجرای این طرح 3 تا 5 سال زمان ببرد، گفت: بخشی از مسیر جایگزین به علت جنس خاک، موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه نیازمند کار و زیرسازی بیشتراست، بنابراین به زمان مناسبی نیاز دارد تا با عبور و مرور خودروهای سنگین از این محور مشکلی پیش نیاید.

وی به بروز آتش سوزی در جنگل های گلستان اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد 85 درصد آتش سوزی جنگل گلستان توسط مسافران عبوری اتفاق می افتد و به همین علت اجرای هر چه سریع تر این طرح الزامی است.

نمکی گفت: اکنون با همکاری هلال احمر، بسیج استان ، سازمان های مردم نهاد و محیط زیست استان طرح فرهنگی با هدف آموزش مسافران در راستای حفاظت از محیط زیست جنگل گلستان در حال اجراست و قرار است در فصولی از سال گشت های سیار در منطقه مسافران را آموزش دهند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی زیستگاه ها و مناطق حفاظت شده در کشور احداث جاده از میان آنهاست که زیستگاه را به دو بخش تقسیم می کند. جنگل گلستان نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که موجب قطع ارتباط حیوانات در دو بخش می شود.

دکتر سعید نمکی گفت: رییس جمهور درسفر اخیرش به استان به گلستان قول احداث این جاده جایگزین را به اهالی منطقه داد و قطعا نیز اجرا خواهد شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با احداث جاده جایگزین 80 روستا در مسیر به شبکه سراسری راه های کشور می پیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha