یك جراح و متخصص چشم، مهمترین علت اختلالات دید را به نقش فاكتورهای ژنتیكی نسبت داد و اظهارداشت: كمبود انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین A تا حدودی می‌تواند در ایجاد و تشدید نزدیك بینی‌ها موثر باشد.

دكتر رضا عظیمی در گفت‌وگو با ایسنا، آسیب در هر بخش از چشم را در ایجاد اختلالات بینایی موثر عنوان كرد و گفت: نمره چشم‌های كوچك و دوربین، همزمان با رشد چشم رو به كاهش گذاشته و معمولا اختلالات دید رو به بهبودی می‌گراید و این در حالی است كه در نزدیك بینی تا سن 25 سالگی با رشد چشم، هر سال به نمره نزدیك بینی افراد افزوده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی زنجان نقش عوامل خارجی را در ایجاد اختلالات بینایی كمرنگ دانست و ابراز كرد: كار با چشم از فاصله نزدیك، شرایط آب و هوایی و غیره می‌تواند در این امر موثر باشد اما این احتمال به طور قطع به اثبات نرسیده است.

وی استفاده از عینك، لنزهای تماسی و جراحی "لیزیك" و "لازیك" را در رفع اختلالات انكساری موثر دانست و هشدار داد: عدم رعایت نكات بهداشتی در استفاده از لنزهای تماسی منجر به عفونت شدید در چشم می‌شود؛ بنابراین رعایت بهداشت خارجی و داخلی چشم امری الزامی است.

این جراح و متخصص چشم، انجام جراحی "لیزیك" را در صورت تشخیص صحیح پزشك، مشاوره مناسب و انتخاب دقیق، روش مطلوبی ارزیابی و خاطرنشان كرد: در این روش كه معمولاً برای نزدیك بینی‌های تا نمره 10 و در سنین بالای 20 سال توصیه می‌شود، می‌بایست تغییرات اندازه چشم و به تبع آن تغییر در نمره چشم در حدود 6 الی 12 ماه ثابت شود.

عظیمی با بیان این كه عینك صرفا وسیله‌ای برای دید بهتر بوده و در بهبود نزدیك بینی افراد نقشی ندارد، افزود: در استفاده از لنزهای تماسی و جراحی لیزیك برخلاف عینك، اندازه اشیاء كاملاً طبیعی می‌باشند.

وی وضعیت انجام جراحی‌های لیزیك در ایران را منطبق با آخرین پیشرفت‌های روز دنیا ارزیابی و اظهار كرد: هزینه انجام این جراحی در ایران نزدیك به 10 میلیون ریال است و صرفاً بیمه‌های تكمیلی بدان تعلق می گیرد.

این جراح و متخصص چشم به آب مروارید به عنوان یكی دیگر از بیماری‌های چشمی اشاره و تصریح كرد: این بیماری معمولاً در سنین بالای 60 سال بروز می‌كند، اما مصرف برخی داروها، نور خورشید، ضربه و عوامل دیگر در سنین مختلف نیز در بروز آن موثر است.

وی، جراحی را به عنوان تنها راه درمان آب مروارید عنوان كرد و افزود: موفق‌ترین عمل جراحی در سیستم بدن انسان، جراحی آب مروارید است.

دكترعظیمی مصرف اسفناج، كلم بروكلی و قارچی به نام "KALE" را به دلیل داشتن زیرشاخه‌هایی از ویتامین A در پیشگیری از ایجاد آب مروارید موثر دانست.

وی در ادامه از پیرچشمی به عنوان یكی دیگر از بیماریهای چشم كه در سنین بعد از 40 سالگی، تقریباً در همه افراد بروز می‌كند، نام برد و افزود: در این بیماری لنز چشم سفت شده و قدرت تطابق خود را از دست می دهد، به طوری كه فرد قادر به دیدن فواصل نزدیك به طور مطلوب نخواهد بود، اگر چه فواصل دور را به خوبی تشخیص می‌دهد.

وی استفاده از عینك‌های مخصوص پیرچشمی را تنها روش رفع این مشكل عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha