یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 134582

راهکارهای رفع بحران آلودگی هوای پایتخت

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر این که سازمان محیط زیست نمی‌تواند بدون همکاری نهادهای دیگر معجزه کند، گفت: در موضوع بنزین‌های پتروشیمی نیز اگر همکاری و همراهی وزارت نفت وجود نداشت، امروز بنزین‌های غیراستاندارد توزیع می‌شد و فریادهای سازمان به هیج جایی نمی‌رسید.

سیدجلال‌الدین شایگان سالک در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه آلودگی هوای تهران مولفه‌های زیادی دارد، گفت: بنزین‌های پتروشیمی یکی از مولفه‌های مهم در آلودگی هوای تهران بود که ترکیبات آلی فرار (VOCs) شامل بنزن و تولوئن، زایلن(BTX) که سمی و سرطان‌زاست را وارد هوای تهران می‌کرد که با حذف بنزین‌های تولید پتروشیمی تقریبا این مواد در هوای تهران حذف شده و یا به میزان محدود استاندارد جهانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درخصوص بهبود وضع آلودگی هوا پس از حذف بنزین‌های پتروشیمی گفت: بنزن و تولوئن که مواد سرطان‌زایی بودند حذف شدند که این باعث می‌شود شانس ابتلا به سرطان برای شهروندان کاهش پیدا کند اما آلاینده‌های دیگر همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران به بنزین ختم نمی‌شد، گفت: هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی کافی نیست و این باعث افزایش استفاده از خودروهای سواری و تک‌سرنشین از سوی شهروندان می‌شود، بنابراین تا وقتی که خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های آلاینده در سطح شهر تردد می‌کنند هوا ناسالم خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: در ماه‌های سرد آذر و دی‌ماه حجم بسیار شدید آلاینده‌های ناشی از سوخت و ساز خودروهای آلوده در هوای تهران باعث می‌شود که بلافاصله به حد اشباع و پس از آن در صورت پایداری وضعیت جوی، به آلودگی هوا منجر شود.

سازمان محیط زیست معجزه نمی‌کند
شایگان سالک با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند معجزه کند، گفت: تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور باید برای حل بحران‌های محیط زیستی همکاری شدیدی داشته باشند. تا زمانی که عزم ملی در تهران و کلانشهرهای دیگر برای کاهش خودروهای سواری در حال تردد و جایگزینی آنها ایجاد نشود، نمی‌توان با موضوع آلودگی هوا مقابله کرد.

وی افزود: در این مورد نیز اگر وزارت نفت درکنار سازمان نبود و امکانات مربوط به بنزین‌های یورو 4 را فراهم نمی‌کرد، سازمان حفاظت محیط زیست، نمی‌توانست به همین پیشرفت نیز دست یابد.

شایگان سالک با تاکید براینکه با حذف بنزین‌های پتروشیمی مواد عالی فرار موجود در هوا کاهش پیدا کرده است، گفت: سازمان به تنهایی نمی‌تواند در این شرایط کاری انجام دهد تا آلودگی هوا متوقف شود.

گردش خودروهای فرسوده در تهران آلوده
وی ادامه داد: وضعیت جغرافیایی تهران به شکلی است که اگر باد وجود نداشته باشد، انباشتی از آلوگی هوا در آسمان خواهد ماند و تنفس را دشوار می‌کند. در شرایطی که حجم خودروها روز به روز بیشتر و جمعیت شهر اضافه می‌شود، طرح‌های تمرکززدایی از پایتخت نیز همگی بی‌نتیجه مانده‌است؛ آلودگی بیش‌تر دور از انتظار نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 90 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای فرسوده در تهران است، گفت: مدت‌هاست که خودروها با استاندارد یورو4 وارد بازار می‌شوند اما شاید 100 هزار خودروی فرسوده‌ای که در تهران تردد می‌کنند، هرکدام 50 برابر بیشتر از خودروهای یورو4 آلودگی وارد هوا می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی دوباره اوج گرفته است و تولید خودرو افزایش داشته است، گفت: با وجود افزایش خودروها در سطح شهر خودروهای فرسوده هنوز جمع‌آوری نشده‌اند و موتورسکیلت‌هایی با آلودگی چندین برابر نسبت به خودروها هر روز در شهر بیشتر می‌شوند.

شایگان سالک خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده را یکی از راه‌های رفع بحران آلودگی هوا دانست و گفت: درصد قابل توجهی از آلودگی هوا ناشی از تردد خوردوهای فرسوده است، اگر بتوانیم تعداد آنها را به هر نحوی کاهش دهیم و یا 70 تا 80 درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنیم، می‌توانیم در یک برنامه زمانی سه ساله وضعیت هوا را به میزان چشمگیری بهبود دهیم. همچنین افزایش شبکه مترو و اتوبوس‌های برقی نیز می‌تواند باعث کاهش مصرف خودروهای شخصی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha