همزمان با اعلام این خبر که زنان، 26 درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی هستند، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد: آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، از مردان بیشتر است.

آمار زنان زندانی مواد مخدر بیشتر از مردان

سلامت نیوز: همزمان با اعلام این خبر که زنان، 26 درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی هستند، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد: آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، از مردان بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: استفاده از مواد خانمانسوز مخدر و محرک یکی از مهم‌ترین معضلات کشور در سال‌های اخیر بوده است. در این میان، تغییر در الگوی مصرف، کاهش سن اعتیاد و همچنین افزایش شمار زنان معتاد، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. اخبار منتشر شده در یک سال اخیر همگی حاوی این هشدارها بودند. در این اخبار همواره نسبت به گرفتارشدن زنان در دام اعتیاد هشدار داده می‌شد اما آنچه روز گذشته مطرح شده است علاوه بر این هشدار، حاد بودن وضعیت و گرایش زنان به قاچاق مواد مخدر را نشان می‌دهد.


 22 درصد معتادان کشور آمفتامین مصرف می‌کنند
روز گذشته رئیس سازمان بهزیستی گفت: ایجاد زنجیره‌ اجتماعی یک راهکار مناسب جهت ریشه کن کردن اعتیاد در کشور است. همایون هاشمی در آیین افتتاحیه کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه در استان مرکزی به عنوان استان پایلوت، اظهار کرد: مقداری از برنامه‌ریزی عقب هستیم؛ ولی سازمان بهزیستی به‌واسطه وظایف خود در عرصه‌های مختلف کاری ورود پیدا کرده و برنامه‌مؤثری را پیگیری می‌کند. هاشمی به شیوع مصرف شیشه که ماده‌ای مخدر با ریسک بالاست اشاره و بیان کرد: متأسفانه 22درصد از معتادان کشور آمفتامین و مشتقات آن را مصرف می‌کنند که 26 درصد این مصرف کنندگان زنان هستند. معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور نیز در این مراسم درخصوص چرایی پیشگیری و درمان گفت: وضعیت اعتیاد به‌گونه‌ای است که باید به امر پیشگیری از مبتلا شدن مردم بیش از پیش توجه کنیم.

محسن روشن‌پژوه درخصوص اقداماتی که باید در این رابطه انجام شود اظهار کرد: این موضوع عزمی ملی و حرکتی جهادی را می‌طلبد تا به سمت کاهش اعتیاد و جلوگیری از شیوع آن پیش رویم.او به شعار سال اشاره و عنوان کرد: پیشگیری به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و در این رابطه هیچ اقدامی مؤثرتر از ایفای نقش رسانه نخواهد بود که قطعا به دنبال آن همدلی جامعه و کاهش معضل اعتیاد را شاهد خواهیم بود. ایسنا نوشت؛ این مقام مسئول از اقدامات و همکاری مسئولین استان مرکزی در رابطه با پیشگیری از اعتیاد تقدیر کرد و افزود: براساس برنامه‌ای استراتژیک کارزار رسانه‌ای علیه شیشه ابتدا در سطح بین‌المللی در دو استان کشور برگزار شد و به‌دنبال بررسی‌های صورت گرفته در مرحله دوم، این برنامه در شش استان کشور به طور همزمان در حال برگزاری است.


 65 درصد افراد ورودی به زندان ها اعتیاد دارند
همزمان رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد که آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، از مردان بیشتر است. به گزارش روابط عمومی سازمان‌زندان‌ها، اصغر جهانگیر با اشاره به محیط ناآرام در جهان و با بیان اینکه بحث‌های اقتصادی اصلی‌ترین علت ناآرامی و ناامنی در یک جامعه است، اظهار داشت: تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت و توسعه نامتوازن جامعه و محرومیت‌های کلان در بسیاری از نقاط کشور که از دوران استعمار به ارث رسیده، مشکلاتی در کشور ایجاد کرده است.


او ادامه داد: با پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است 75 درصد از مجرمان و زندانیان در مناطق حاشیه‌نشین و محروم زندگی کرده‌اند. این مقام ارشد قضایی در ادامه گفت: 44/5 درصد از مجرمان و زندانیان نیز درآمد خود و خانواده‌شان کمتر از 500 هزار تومان بوده و این پایین بودن درآمد علت اصلی ارتکاب جرم مجرمان بوده است. رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: امروز بحث قاچاق موادمخدر به یک پدیده پیچیده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده و ریشه آن مسائل اقتصادی و بیکاری بوده است.


رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه عنوان کرد: امروز بیش از 50درصد از مجرمان و زندانیان ما به جرم قاچاق موادمخدر در زندان هستند و بیش از 65درصد افراد ورودی به زندان ها معتادند. او خاطرنشان کرد: درحال حاضر 70 درصد زندانیان و مجرمان کشور را جوانان زیر 40 سال تشکیل داده‌اند که باید سرمایه‌های ملی کشور باشند. جهانگیر با اشاره به پیشی گرفتن آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، نسبت به مردان گفت: درحال حاضر آمار مجرمان زن نسبت به کل جرایم زنان در قاچاق موادمخدر 54 درصد است درحالی‌که در بین مردان این آمار نسبت به کل جرایم مردان حداکثر 43 درصد است. رئیس سازمان زندان‌های کشور اظهار کرد: تا جایی که امکان دارد باید محکومیت‌های دیگر جایگزین حبس شود و نباید زندان خود زمینه بروز بزهکاری‌های دیگر شود. مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: بمباران اطلاعاتی درجامعه امروز اگر به دقت سازمان‌دهی نشود در مقوله فرهنگی بسیار خطرآفرین است و می‌تواند زمینه بزهکاری را فراهم نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha