یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 134586

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت:‌ تبعیض در پرداخت حقوق ماماها در تیم پزشک خانواده ادامه دارد و در حالی که حقوق پزشکان خانواده نسبت به گذشته افزایش چند میلیون تومانی داشته اما حقوق ماماها فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر شده است.

تبعیض در پرداخت حقوق بین ماما و پزشک خانواده

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت:‌ تبعیض در پرداخت حقوق ماماها در تیم پزشک خانواده ادامه دارد و در حالی که حقوق پزشکان خانواده نسبت به گذشته افزایش چند میلیون تومانی داشته اما حقوق ماماها فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر شده است.


ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس، از اعتراض‌های پی در پی ماماهای شاغل در تیم پزشک خانواده روستایی و شهری درباره میزان حقوق دریافتی خبر داد و اظهار داشت: در نسخه‌های قبلی پزشک خانواده روستایی و شهری مقرر شده بود که 12.5 درصد سرانه کل به ماماها پرداخت شود در حالی که در سال جاری با افزایش سرانه‌ها مواجه هستیم اما تیم تدوین‌کننده نسخه جدید میزان سرانه ماماها را به 6 درصد کاهش داده است.

وی افزود: این در حالی است که اقدام تیم ملی تدوین‌کننده بدون مشورت با انجمن مامایی ایران و مشاور وزیر در امور مامایی انجام گرفته است که به اعتراض‌های پی در پی ماماها که جزو نیروهای زحمتکش در بخش سلامت کشور هستند، منجر شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برخی ماماهای شاغل در مناطق روستایی حدود 80 تا 120 کیلومتر به محل خدمت خود در رفت‌وآمد هستند اما به دلیل پیشبرد اهداف سلامت کشور در تیم پزشک خانواده روستایی خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: 14 دی سال جاری تفاهمنامه‌ای میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه سلامت در پاسخ به اعتراض‌های ماماها منعقد و 2 درصد به سرانه پرداختی ماماها اضافه شده است که باز هم رقم آیین‌نامه قبلی نیست.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: این اقدام موجب شده که انجمن از چند روز گذشته موجی از اعتراض‌ها را دریافت کند با وجودی که معاونت بهداشت وزارتخانه تلاش کرد که سرانه پرداختی به ماماها رقم قبلی باشد اما کارشناسان بیمه سلامت از برگرداندن سرانه به رقم قبلی که 12.5 درصد سرانه بوده است خودداری کرده و با این اقدام خود حق و حقوق ماماها را نادیده گرفتند.

وی از افزایش چند برابری حقوق پزشکان خانواده نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: با اینکه سرانه حقوق پزشکان نسبت به سال گذشته 7 برابر افزایش یافته اما حقوق ماماها به همان نسبت افزایشی نداشته است.

خداکرمی اذعان داشت: ماماها به افزایش حقوق پزشکان عمومی معترض نیستند بلکه اعتراض آنها مبنی بر این است که چرا با همان مکانیسمی که حقوق پزشکان عمومی افزایش یافته حقوق ماماها بالا نرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با درایت دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی این معضل با حضور مشاور وزیر در امور مامایی و رؤسای انجمن‌های گروه مامایی حل و فصل شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha