مدیر كل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با بیان این كه بسته بندی نامناسب دارویی، كیفیت داروها را تحت الشعاع قرار می‌دهد، گفت: به عنوان مثال استفاده از بلیستر غیرمقاوم در برابر رطوبت در كپسول‌ها سبب می‌شود این داروها در نیمه شمالی كشور زودتر از موعد خراب شوند.

دكتر اكبر عبداللهی اصل، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر شدید شرایط حمل و نقل و نگهداری در کیفیت دارو اظهار كرد: چه بسا داروهای خوبی که بر اثر شرایط جوی متنوع کشور یا عدم رعایت زنجیره سرد و یا فشارهای فیزیکی شدید در حمل با ظاهر و کیفیت نامناسب به دست مصرف کننده می‌رسند. نشت شربت‌ها، شکستن قرص‌ها، تغییر شکل کپسول‌ها، آلودگی‌ قارچی محلول‌های تزریقی و تغییر رنگ و شکل بسته بندی‌ها از مواردی است که در ظاهر دیده می‌شود.

مدیر كل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با بیان تاثیر روانی منفی ناشی از بسته بندی نامطلوب افزود: کاهش سطح ماده موثره، ایجاد ناخالصی‌ها و تغییرات ساختاری در فرمولاسیون از معمول‌ترین تغییراتی است که به علت شرایط نامطلوب بسته بندی، حمل و نقل و نگهداری ایجاد می‌شود. این تغییرات باعث کاهش اثربخشی و یا افزایش عوارض جانبی خواهد شد.

دكترعبداللهی اصل با بیان این كه یکی از دلایل پایین بودن کیفیت بسته بندی در ایران تولید با نام ژنریک و کنترل شدید قیمت در پی آن است، گفت: هزینه سرباری بالاتر در صنایع داروسازی کشور نسبت به رقبای خارجی باعث می‌شود شرکت‌ها برای جبران هزینه‌ها از کیفیت بسته بندی خود بکاهند.

به گفته وی، استفاده از روش‌های بسته بندی جدید از قبیل قلم‌های دارویی، سرنگ‌های پرشده، بلیسترهای با اشکال جدید، اضافه شدن ابزارهای تسهیل مصرف مثل اپلیکاتور، قطره چکان، قاشق‌های مدرج و استفاده از ویال‌های تیپ یك به جای ویال معمولی در عین ارتقا کیفیت و رضایتمندی بیشتر بیمار باعث رونق بهتر بازار داخلی و صادراتی محصولات ایرانی خواهد شد.

مدیركل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با تاكید بر این كه نوسازی ساختار سخت افزاری و نرم افزاری صنعت و ارتقای GMP تا حدود زیادی در میزان كیفیت دارویی موثر است، افزود: با حذف یارانه‌های انرژی و سایر یارانه‌هایی که به طور غیرمستقیم روی صنایع داروسازی تاثیرگذارند، ادامه روال فعلی به طور حتم صنایع داروسازی را در آینده دچار اختلال خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha