مدیر کل دامپزشکی استان همدان گفت: در حال حاضر هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در همدان دیده نشده است.

سلامت نیوز: محمود رضا رسولی در کارگروه آنفولانزای حاد پرندگان با بیان اینکه همه ساله نشست هایی در این رابطه تشکیل می شود، اظهار داشت: این بیماری در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و بهداشتی تاثیر گذار است.

به گزارش مهر،وی با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزا به گونه های مختلف و به راحتی منتقل می شود، بیان داشت: از بین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان آنفولانزا مهمترین آن بوده است.

رسولی با بیان اینکه این بیماری از طریق کشورهای همسایه و مهاجرت پرندگان وارد کشور می شود، بیان داشت: با توجه به موقعیت همدان در غرب کشور و ترانزیت کالا استان همدان مسیری برای این پرندگان مهاجر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان یکی از مشخصه های بیماری آنفولانزا را انتقال سریع و راحت این بیماری عنوان کرد و عنوان داشت: در دهه ۸۰ این بیماری در کشور رخ داد.

رسولی در ادامه سخنانش ابراز داشت: خوشبختانه در حال حاضر مورد دامی و پرندگان در استان همدان وجود ندارد و از ۳۸۷ مورد آزماش که از واحدها و طیور گرفته شده تمام آنها منفی بوده است.

وی در مورد تشکیل این جلسه بیان داشت: اصل تشکیل جلسه آشنایی با بیماری های طیور و به ویژه آنفولانزا و هماهنگی برای همکاری دستگاه ها با دامپزشکی استان در صورت بروز بیماری بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه دامپزشکی استان همدان آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری را دارد، افزود: آنفولانزا ویروسی بوده که هر لحظه چهره عوض می کند.

رسولی با تاکید بر اینکه نوع «آ» این بیماری کشنده است، عنوان داشت: اردک در بین پرندگان می تواند ناقل بیماری بوده و این بیماری را به پرندگان انتقال دهد.

وی ادامه داد: اگر ویروس آنفولانزای پرندگان و پستانداران با هم ترکیب شوند ویروس کشنده آنفولانزا را به وجود می آورند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه استان همدان در مسیر مهاجرت پرندگان قرار گرفته است، ابراز داشت: نحوه انتقال این ویروس از طریق فضولات پرندگان و ترشحات آنها بوده و پرندگان نیز محیط را از طریق آب و خاک و فضولات و سایر تزشحات آلوده می کنند.

رسولی با بیان اینکه در گوشت در دمای ۱۰۰ درجه این ویروس از بین می رود، گفت: اردک مخزن این بیماری بوده که خود بیمار نشده اما ویروس را از طریق ترشحات بدن و بزاق انتقال می دهد.

انجام مراقبات بالینی، قرنطینه کامل مرغداری ها و تخلیه کامل مرغداری و ممانعت از جوجه ریزی از جمله اقدامات قرنطینه ای در مورد بیماری آنفولانزای پرندگان است وی راه های کنترل بیماری را واکسیناسیون و قرنطینه و حذف جمعیت آلوده عنوان کرد و ادامه داد: انجام مراقبات بالینی، قرنطینه کامل مرغداری ها و تخلیه کامل مرغداری و ممانعت از جوجه ریزی از جمله ادامات قرنطینه ای در مورد بیماری آنفولانزای پرندگان است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی و آموزش و آگاهی افراد و پرداخت به موقع غرامت به مرغداران برای ممانعت از بیماری لازم و ضروری است، اظهار داشت: ابلاغ به بخشداریها و دهیاریها و تامین اعتبار مورد نیاز دستگاه ها برای مقبله با بیماری، آموزش فنی و همگانی و افزایش پوشش واکسیناسیون از جمله مواردی بوده که باید رعایت شود.

رسولی گفت: این بیماری در انسان کشنده بوده و تب ۳۸ درجه و خستگی و سرفه خشک و ذات الریه و در نهایت مرگ از علایم این بیماری در انسان است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق خوردن گوشت نیم پز به انسان منتقل می شود، عنوان داشت: ستاد مبارزه با بیماری آنفولانزا از نیمه دوم سال در همدان تشکیل شده و در حال حاضر آمادگی لازم برای جلوگیری از این بیماری را دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه ۲۳ واحد در استان همدان مشمول بررسی آنفولانزای پرندگان می شدند، افزود: این واحد ها کاملا بررسی و از آنها ۳۸۷ مورد نمونه خون گرفته شد که کاملا سالم بودند.

رسولی با بیان اینکه ویروس آنفولانزا در فضای بیرون ضعیف است، ابراز داشت: این ویروس در سرما می تواند یک ماه زنده بماند اما به گرما بسیار حساس است.

وی با تاکید بر خوردن جوجه نپخته و زرده تخم مرغ از جمله عوامل ابتلا به بیماری آنفولانزای پرندگان است، ابراز داشت: وظیفه ذاتی دامپزشکی مبارزه با این بیماری است اما در هنگام شیوع بیماری و افزایش تعداد کانون ها دامپزشکی به تنهایی توانایی مقابله با بیماری را ندارد و بنابراین انتظار می رود که سایر دستگاه های دولتی مانند معاون بهداشتی، محیط زیست و بسیج نیز آمادگی لازم برای مقابله با بیماری را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در مورد واحدهای مرغداری و پوشش بیمه ای آنها نیز گفت: اکثر واحدها تحت پوشش بیمه هستند اما در واحدهای بومی این موضوع کمتر دیده شده و بنابراین پرداخت غرامت و خسارت یکی از اولویت هایی بوده که باید به آن توجه کرد.

رسولی در ادامه سخنان خود گفت: در زمینه کشتار غیر مجاز طیور در استان همدان اصلاح جدی صورت گرفته و مسئولین فنی ضمن نظارت بر مصرف دارو در طیور بر کشتار آنها هم نظارت دارند.

وی در مورد عرضه ران و سینه مرغ به طور فله ای نیز بیان داشت: از عرضه قطعات ران و سینه مرغ به طور فله ای جلوگیری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha