سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: جمعیت کشور در حال پیر شدن و سیمای بیماری‌های غیر واگیر تغییر کرده و شبکه بهداشتی و درمانی کشور نیازمند تغییرات سریعتر و بنیادی‌تر است در همین راستا راهنمای ملی خودمراقبتی تدوین می‌شود.

شبکه بهداشتی کشور به تغییرات سریعتری نیاز دارد

سلامت نیوز:سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: جمعیت کشور در حال پیر شدن و سیمای بیماری‌های غیر واگیر تغییر کرده و شبکه بهداشتی و درمانی کشور نیازمند تغییرات سریعتر و بنیادی‌تر است در همین راستا راهنمای ملی خودمراقبتی تدوین می‌شود.

شهرام رفیعی‌فر در گفت‌وگو با فارس، گفت: سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور ما نیاز به تغییرات سریع‌ و بنیادی‌تری دارد چرا که جمعیت ما در حال پیر شدن است و بار بیماری‌ها تغییر کرده است بنابراین برای مدیریت آن نیازمند ارائه مدل‌های جدید و متفاوتی برای مراقبت بهتر از مردم هستیم.

وی افزود: تعداد سالمندان مبتلا به چند بیماری مزمن به صورت همزمان در کشور رو به افزایش است. بیماری‌هایی که در 50 سال پیش منجر به مرگ می‌شدند در حال حاضر درمان می‌شوند و این به معنی آن است که بسیاری از ما با بیماری‌هایی زندگی می‌کنیم که قابل درمان نیستند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: این در حالی است که 60 سال پیش چالش اساسی نظام سلامت توقف مرگ و میر سالمندان امروزی از بیماری‌ها بود اما امروزه چالش اصلی حمایت از این افراد برای زندگی طولانی مدت و حفظ سلامتی آنهاست.

رفیعی‌فر گفت: اکثر افراد 65 سال به بالا در کشور با بیماری‌های مزمن مثل سرطان، فشار خون، بیماری‌های قلبی و ریوی و دیابت زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: یک چهارم این افراد دو یا چند بیماری مزمن دارند و این شرایط تأثیر قابل توجهی در زندگی آنها و اطرافیان آنها گذاشته است. به طوری که بیکاری، انزوای اجتماعی، کیفیت پایین زندگی و به خطر افتادن سلامت روان از جمله این آسیب‌هاست.

وی ادامه داد: از طرفی هزینه‌های مدیریت بیماری‌های مزمن بسیار بالاست مثلاً هزینه اقامت در بیمارستان و مصرف روزانه دارو در مدت‌های زیاد بسیار سنگین است. در انگلستان نیمی از ملاقات‌های پزشکان، دو سوم از تمام ملاقات‌های سرپایی و 70 درصد از بیماران بستری دارای بیماری‌های مزمن هستند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: در جامعه امروز عامل ایجادکننده بیماری‌ها نیز تغییر کرده است چون شیوه و سبک زندگی افراد تغییر کرده است. این عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، کم‌تحرکی و رژیم غذایی نامناسب به شدت بیماری‌های مزمن را تحت تأثیر خود قرار داده است. بنابراین به دلیل اینکه ضروری است در نظام سلامت تغییراتی ایجاد شود مراقبت‌های یکپارچه به جای مراقبت‌های پراکنده باید قرار گیرد و مردم بر سلامت خود کنترل داشته باشند به همین دلیل راهنمای ملی خود مراقبتی خانواده تدوین می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha