از ۵‌میلیون تا ۳۰‌میلیون آماری است که درباره موش‌های تهران بر سر زبان‌هاست، اما مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران می‌گوید: با «روش‌های علمی» تعداد موش‌های تهران را محاسبه کرده‌اند و در پایتخت نباید بیشتر از یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار موش وجود داشته باشد.

سلامت نیوز: از ۵‌میلیون تا ۳۰‌میلیون آماری است که درباره موش‌های تهران بر سر زبان‌هاست، اما مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران می‌گوید: با «روش‌های علمی» تعداد موش‌های تهران را محاسبه کرده‌اند و در پایتخت نباید بیشتر از یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار موش وجود داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با استناد به آمارهای سازمان بهداشت جهانی درباره آسیب افزایش جمعیت موش‌ها به محیط‌زیست گفت: «موش‌ها سالانه ٣٣‌میلیون تن غذا را از بین می‌برند که این میزان کفاف تأمین غذای ١٢٠‌میلیون نفر را در دنیا می‌دهد. علاوه بر این بسیاری از بیماری‌ها توسط جوندگان به انسان‌ها منتقل می‌شود و این جوندگان، بسیاری از انگل‌های مشترک بین انسان و حیوان را منتقل می‌کنند.
طاعون، جزام، سل و کچلی برخی از بیماری‌هایی است که توسط موش به انسان منتقل می‌شود. از سویی موش‌ها ١٠ بار در ‌سال زایمان کرده و هر بار ٧ بچه به دنیا می‌آورند و اگر مقابله با آنها استمرار نداشته باشد، جمعیت آنها روزبه‌روز افزایش پیدا کرده و حتی منظر شهری را نیز مخدوش می‌کنند. حافظی به آمارهای عجیب و غریبی که درباره تعداد موش‌های پایتخت منتشر می‌شد، اشاره کرد و ادامه داد: آمار تا ٦٠‌میلیون موش نیز اعلام شده بود، اما درحال‌حاضر با روش‌های علمی این میزان برآورد شده و اعلام می‌شود. به‌گفته رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل، روش‌های مبارزه با موش به‌روزرسانی شده است و شهرداری تلاش کرده از سم‌هایی که پیش از این برای از بین‌بردن موش‌ها استفاده می‌شد، استفاده نکند و جدیدترین سم‌ها را براساس استانداردهای اروپا و با تاییدیه انستیتو پاستور و دفتر حفظ نباتات خریداری کند که در این رابطه ٩ تن سم جدید خریداری شده است. اما بیشترین مناطقی که در آن‌جا موش قرار دارد محورهای میدان راه‌آهن- ونک، آزادی- امام‌حسین، سپاه- شوش، تجریش- سیدخندان است و نژاد موش‌های تهران نیز نروژی است و این موش‌ها از دهه ٤٠ وارد تهران شده‌اند و برای نخستین‌بار در خیابان لاله‌زار در یک کفاشی دیده شده‌اند. براساس گفته پژوهشگران، این موش‌ها زنده‌خوار نیستند و امکان ندارد به شهروندان حمله کنند اما به یکی از معضلات شهر تهران بدل شده‌اند که هرچه زودتر باید برای آن چاره‌ای اساسی و ریشه‌ای اندیشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha