جنگل ابر تنها باقی مانده از طبیعتی سه میلیون ساله است که از غرب چین تا مدیترانه کشیده شده بودند و امروزه تنها باریکه ای از آن میراث برای ما باقی مانده است اما تخریب جنگل در سال های گذشته نشانه چندان خوبی برای بقای این کهن سالترین جنگل کره زمین نیست.

خطرات تاسیسات انسانی برای جنگل ابر/ دکل های برق چرخه طبیعی جنگل ابر را برهم زده اند

سلامت نیوز: جنگل ابر به عنوان نگین انگشتری طبیعت، محیط زیست، میراث فرهنگی وگردشگری شاهرود طی سالیان اخیر مورد توجه بوده است ولی در این بین حفاظت از آن در کنار پرداخت به زیبایی هایش مغفول مانده است.


به گزارش خبرنگار مهر، جنگل ابر تنها باقی مانده از طبیعتی سه میلیون ساله است که از غرب چین تا مدیترانه کشیده شده بودند و امروزه تنها باریکه ای از آن میراث برای ما باقی مانده است اما تخریب جنگل در سال های گذشته نشانه چندان خوبی برای بقای این کهن سالترین جنگل کره زمین نیست.

آمارها نشان می دهد، در کشور ما و در گذشته ای نه چندان دور، ۱۸میلیون هکتار جنگل وجود داشته است که متاسفانه این میزان تا ابتدای دهه ۹۰خورشیدی به کمتر از ۱۲میلیون هکتار تقلیل یافته است.

متاسفانه سال هاست که رد پای تخریب انسانی در جنگل ابر دیده می شود. نزدیک به چهار دهه پیش، برای نخستین بار چرخ ماشین آلات صنعتی برای حفر کانال های دفن لوله انتقال محصولات نفتی وارد جنگل ابر شد.

خطوط لوله ای که رهاوردشان برای جنگل ابر، جاده دسترسی، دکل های مخابراتی، مصالح ساختمانی و عمرانی و کابل های فشار قوی بود.

حفاظت از محیط زیست در اولویت گذشتگان نبوده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در خصوص تهدیدات انسانی جنگل ابر می گوید: متاسفانه در گذشته حفاظت از جنگل در اولویت نبوده و این امر موجب تخریب آن شده است.

حمید رضا حسنی با اشاره به عدم توجه مسئولان وقت به موضوع تخریب منابع طبیعی، اظهار داشت: ای کاش دکل های برق فشار قوی و لوله های انتقال محصولات نفتی در ابر احداث نمی شد.

وی می افزاید: حال دیگر این امر انجام شده و به هر حال لوله ها در زمین جای دارند و دکل های فشار قوی با فونداسیون های بتنی در جنگل ابر سر برافراشته اند، چاره ای جز نگهداری از آن نیست.

 خطرات تاسیسات انسانی برای جنگل ابر

کارشناس ارشد اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان شاهرود، درباره تهدیدات خطوط لوله و انتقال فرآورده های نفتی می گوید: در گذشته اتفاقاتی مانند احداث خط لوله و دکل های مخابراتی رخ داده که باید اذعان کرد ای کاش این اقدامات در همان زمان رخ نمی داد و ای کاش برای این خط لوله مسیری دیگر جایگزین می شد.

صمد جلالی در میزگردی با موضوع تهدیدات جنگل ابر که به میزبانی خبرگزاری مهر در سمنان برگزار شد، با اشاره به حفاری و ساخت فونداسیون برای تجهیزات مخابراتی در جنگل ابر، اظهار دارد: نشت محصولات نفتی، اجرای فونداسیون دکل ها و امواج ساتع شده از آنها متاسفانه بر روی جوامع حشرات بسیار تاثیرگذار است.

وی می افزاید:  شیوه ای که در آن زمان برای انتقال لوله و دکل های مخابراتی انتخاب شد متاسفانه امروز جز تخریب برای جنگل ابر چیزی در بر ندارد، تخریبی که نمونه آنرا در جنگل اولنگ به صورت وسیعی می توان دید که قسمت های بزرگی از آن امروز به بیابان تبدیل شده است.

این کارشناس محیط زیست در خصوص اثرات سوء دکل های مخابراتی می گوید: یکی از تاثیرات سوء امواج مغناطیسی اختلال در چرخه حیات است. این امواج شاید بر روی موجودات بزرگ تاثیر نگذارد اما حشرات را از بین می برد.

جلالی در ادامه اظهار دارد: با مرگ حشرات پرندگان نیز کوچ خواهند کرد چرا که غذا برای خوردن نمی یابند در نتیجه پرندگان آفات باقی مانده از درختان را از بین نمی برند و به همین شکل چرخه نابودی کامل می شود.


دکل های برق چرخه طبیعی جنگل ابر را برهم زده اند

مدیر عامل سازمان مردم نهاد شاهوار زیست شهرستان شاهرود نیز درباره این تهدیدات ضمن تاکید بر اینکه قطعا وجود دکل و لوله نفتی موجب خسارات فراوانی به جنگل می شود می گوید: متاسفانه وجود این دکل ها چرخه طبیعی جنگل را بر هم زده است و از حشرات تا پرندگان و از درختان تا حیوانات همه تحت تاثیر قرار می گیرند.

سعید آقایان تاکید دارد: همچنین این مهم در کوچ پرندگان تاثیر سوء می گذارد چراکه پرندگان از طریق امواج مغناطیس خدادادی مسیر خود را انتخاب می کنند.

وی می افزاید: البته نبود حشرات در عین حال به معنای نبود غذا برای پرندگان است پس پرندگان دلیلی برای ماندن نمی یابند به همین شکل در نهایت اشجار تخریب می شوند.

دسترسی خودروهای امداد و نجات یکی از مزایای احداث جاده ابر

موضوع احداث جاده علی آباد کتول به شاهرود، مبحثی جدید نیست و در سال های اخیر در مورد آن بسیار صحبت شده است. دراین باره نیز دیدگاه های متفاوتی وجود دارد، برخی جاده را مانعی بزرگ برای چرخه طبیعی جنگل و حیات آن می دانند اما برخی از آن به عنوان عامل توسعه یاد می کنند.

در این بین کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود، درباره جاده مواصلاتی علی آباد به شاهرود می گوید: در وهله نخست باید گفت که ما احداث جاده را نوعی تهدید و هرگونه دخالتی را در طبیعت اشتباه می دانیم اما در هر حال جاده یکی از ملزومات پیشرفت در جوامع است.

حمید نصیری، دسترسی خودروهای امداد و نجات را یکی از مهمترین مزایای احداث جاده می داند و تاکید دارد: جاده مواصلاتی از لحاظ اقداماتی نظیر مهار آتش و یا اورژانس امداد می تواند بسیا موثر باشد.

وی ادامه می دهد: در هر حال اگر مسئولان به نقطه اشتراکی دست یابند که قرار بر احداث جاده از میان جنگل باشد، دیگر نیازی به جمع آوری ۱۵۱ امضا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست و جاده به هر حال احداث می شود.

این کارشناس منابع طبیعی، هرگونه تغییر فیزیکی در جنگل ها را منوط به اقدام محافظه کارانه می داند و اظهار دارد: باید در نظر داشت که برای هرگونه دخل و تصرف در جنگل نیاز است محافظه کارانه اقدام کرد، در محیط زیست هرگونه دخالت باید بر مبنای طرحی مدون اجرا شود.

نصیری درباره احداث جاده در جنگل می گوید: باید شیب ها، پیچ ها، مسیر درختان و همچنین مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شود.

جنگل ابر تنها سینکولوژی دنیاست که باید همه مردم از آن لذت ببرند

کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود، دسترسی به منابع طبیعی را حق همه مردم می داند و تاکید دارد: از سه اکوتون و اقلیم موجود در کشور، دو اکوتون در شاهرود وجود دارد و جنگل ابر تنها سینوکولوژی دنیا است که باید همه مردم از آن لذت ببرند.

نصیری با بیان این مطلب که نباید در جنگل را به روی مردم بست، اظهار دارد: گردشگری در همه نقاط دنیا وجود دارد و در اینجا نیز باید گردشگران از مناطق بکر ابر دیدن کنند و نباید مانع بازدید مردم از این مناطق شد، اتفاقا باید از همه لحاظ مانند علمی، گردشگری و ... این پتانسیل مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: ساخت سرویس های بهداشتی در سال های پیش، زیرساخت ها و جاده دسترسی به جنگل در گذشته انجام شده اما باز هم باید به زیرساخت ها بها داد و از این بابت استفاده از جاده یکی از ملزومات است.

 جاده، جنگل را نابود خواهد کرد

مدیر عامل سازمان مردم نهاد شاهوار زیست، در اظهار نظری متفاوت با تاکید بر اینکه احداث جاده، جنگل ابر را نابود خواهد کرد می گوید: با نابودی جنگل، قطعا باید شاهد هدر رفت آب های زیرزمینی باشیم.

آقایان درباره مضرات تخریب منابع آبی تاکید دارد: تخریب سفره های آب زیرزمینی موجب نفوذ شورابه های کویری به مناطق شمالی و شهری می شود و در نهایت چیزی جز کویر برای ما باقی نمی ماند. امروزه اگر هوای خوبی در شاهرود داریم قطعا به واسطه بودن جنگل است.

وی می افزاید: باید دانست که ما به اکسیژن نیازمندیم و اکنون به جایی رسیده ایم که مصرف اکسیژن آنقدر بالاست که مسلما نسل های آینده با مشکلات جدی روبرو می شوند.


طی سالهای گذشته به اندازه کافی به جنگل آسیب رسیده است

یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست، ساخت جاده را تیر خلاصی بر پیکره جنگل ابر می داند و می گوید: برخی به دنبال منافع شخصی در احداث این مسیر هستند و متاسفانه در این راه به حرفهایی نادرستی متوسل می شوند که وجود جاده از زمان جنگ جهانی دوم یکی از آنهاست.

امیرحسین ولیان، با اشاره به تخریب جنگل ابر در صورت احداث جاده تاکید دارد: قطعا با احداث جاده از میان جنگل ابر، این منبع طبیعی خدادادی به نابودی کشیده می شود.

وی می افزاید: به اندازه کافی در سال های اخیر به جنگل ابر آسیب رسیده است و متاسفانه بسیاری از مناطق این جنگل خالی از زایش هستند اما هنوز افرادی هستند که دست از سر این نگین طبیعت شاهرود بر نمی دارند.

آسفالت، بدون فراهم شدن زیرساختهای گردشگری منجر به تخریب جنگل می شود

احداث جاده در جنگل ابر امروزه تنها موضوع جنجالی نیست؛ بهبود وضعیت جاده دسترسی جنگل ابر نیز این روزها به موضوعی پر مناقشه بدل شده است. جاده دسترسی کنونی، از نوع مسیرهای خاکی است که فرسایش بر اثر بارندگی سبب شده تا این مسیر برای تردد خودروهای سواری مشکلاتی را فراهم آورد.

برخی از کارشناسان معتقدند، اوضاع این جاده باید به همین شکل باقی بماند چراکه بهبود شرایط مسیر جنگل ابر، خودروهای فراوانی را به سوی جنگل گسیل می دارد و این امر تا زمانی که زیرساختهای گردشگری و توانمندی تورها انجام نپذیرد در نهایت به تخریب بیشتر جنگل منجر می شود.

 اما برخی دیگر از صاحب نظران، بهبود شرایط کنونی مسیر دسترسی ابر را الزامی می دانند، چراکه استفاده از منابع طبیعی را حق همگان با هر نوع وسیله نقلیه می دانند و همچنین بر تردد خودروهای امداد و نجات و آتش نشانی در صورت بروز رخدادهای ناگوار تاکید دارند.


سهل الوصول بودن دسترسی به جنگل ابر با بکر ماندن آن منافات دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود، درباره جاده دسترسی فعلی جنگل ابر می گوید: جنگل ابر همان طور که قبلا نیز تذکر داده ایم تنها برای استفاده دوستداران طبیعت است و نه برای استفاده عامه مردم.

حسنی با اشاره به این مطلب که نباید انتظار داشت خودروها بتوانند تا نزدیک درختان جنگل پیش بروند، اظهار دارد: بارها اعلام کرده ایم که تورها از آوردن افراد تحت عنوان گردشگر به جنگل ابر خودداری کنند و باید اذعان داشت که قرار نیست خودروها تا پای درختان جنگل ابر به راحتی در تردد باشند.

وی می افزاید: نه تنها بهبود این جاده بلکه هر نوع جاده ای در چنین طبیعتی تهدید است، ابر جنگلی است که باید با پای پیاده در آن طی مسیر کرد و اگر قرار باشد ابر سهل الوصول باشد قطعا بکر بودن خود را از دست می دهد.

 نوع خاک جنگل ابر تحمل تردد حجم بالای خودرو را ندارند

مدیر عامل سازمان مردم نهاد شاهوار زیست، احداث هرگونه جاده در مسیر ابر را غیر الزامی می داند و می گوید: جاده در مسیر جنگل ابر نیست. درست برعکس بنده فکر می کنم با احداث جاده و تردد مسافران و گردشگران احتمال آتش سوزی جنگل بیشتر می شود.

آقایان با اشاره به شرایط منحصر به فرد جنگل ابر، گفت: نکته بعدی در این میان این است که نوع خاک جنگل ابر مخصوصا در شاهرود، بسیار سست است و این امر رانش زمین را در بر دارد پس قطعا مسیرهای احداث شده، تحمل تردد حجم بالای خودرو را ندارند.


مزایای آسفالت جاده از نگاه کارشناس ارشد محیط زیست

در عین حال کارشناس ارشد اداره محیط زیست شهرستان شاهرود در اظهار نظری متفاوت، از آثار مثبت آسفالت مسیر دسترسی به ابر می گوید: آسفالت امکان دسترسی مردم به مناطق بکر را مهیا می کند پس باید این مهم ساماندهی شود، اکنون مورد مشابه این امر را می توان در عباس آباد بهشهر دید که جاده جنگلی به زیبایی آسفالت شده است.

جلالی همچنین تاکید دارد: باید به جنگل ابر با دید رونق اقتصادی منطقه نیز نگاه کرد و حال اینکه مسیر احداث شده باید امکاناتی را نظیر آسفالت داشته باشد.

وی می افزاید: اما این مهم را نیز باید در نظر گرفت که هنوز امکانات مهیا نیست و این عدم فراهم شدن امکانات در کنار عدم آگاهی و آموزش به شکل موجود برای جنگل نوعی تهدید است.

این کارشناس ارشد محیط زیست، مالرو بودن مسیر کنونی را یکی از تهدیدات برای گیاهان جنگلی بر می شمارد و اظهار می دارد: یکی از دلایل موافقت بنده با آسفالت جاده جلوگیری از پراکندگی ریزگردها و نشستن خاک بر روی درختان و گیاهان است چراکه این غبار، منافذ برگ گیاهان را می پوشاند و به مرور باعث خشک شدن گیاهان و آتش سوزی می شود.

 آتش سوزی یکی دیگر از تهدیدات در کمین جنگل ابر

کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود، با اشاره به آتش سوزی های جنگل ابر در سال های اخیر می گوید: عمده تهدید جنگل ابر آتش سوزی به دو شکل طبیعی و یدی است، درختان کهنسال از جمله تهدیدات طبیعی هستند که باید از سطح زمین جمع آوری شوند.

نصیری درباره علل طبیعی آتش سوزی ابر تاکید دارد: چوب خشک در کنار درخت اورس که در ریشه گاز متان و در برگ ها صمغ الکل مانندی دارد می تواند به مثابه بمب ساعتی عمل کند.

وی می افزاید: باید درختان کهنسال و شکسته جمع آوری شوند اما در بحث عوامل یدی یا انسانی نیز باید گفت تنها راه حل عملی، آموزش و فرهنگسازی در این امر است.

این کارشناس منابع طبیعی در تشریح امکانات اداره متبوع خود در مقابله با حوادثی نظیر آتش سوزی، اظهار دارد: از سالی که جنگل مورد حریق قرار گرفت تا اکنون اداره منابع طبیعی پایگاه اطفاء حریق را با امکاناتی محدود، مانند واتر جت، بیل و کلنگ و فلش بک های انفرادی راه اندازی کرده است.

نصیری با بیان این مطلب که این پایگاه هزینه نگهداری و استهلاک دارد، تاکید دارد: به هر حال باید پیشگیری را بهتر از درمان دانست البته ناگفته نماند که یکی از عوامل مهم آتش سوزی شکارچیان غیرمجاز در جنگل هستند.

وی می افزاید: چندی پیش همکاران بنده در یکی از مناطق مورد حریق جنگل ابر تعداد قابل توجهی پوکه فشنگ یافتند که این موضوع مسلما نشانگر حضور افراد شکارچی در صحنه بوده است.


 نفوذ شورابه های کویری به سمت شاهرود تهدیدی که از چشم ها پنهان مانده

علاوه بر تهدیداتی نظیر آتش سوزی، تخریب انسانی و احداث تاسیسات، جنگل ابر با تهدیداتی روبرو است که از چشم پنهان شده است. کاهش منابع آبی و سستی خاک از جمله مواردی است که کمتر به خطرات طبیعی آنها اشاره شده است.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد شاهوار زیست، با اشاره به این نوع تهدیدات، می گوید: متاسفانه تخریب جنگل ابر به گونه ای است که در برخی موارد جنگل زایش خود را از دست داده. این عدم رشد گیاهان منجر به رانش زمین می شود چراکه خاک منطقه ابر به نوعی سست است.

آقایان در ادامه اظهار دارد: این سستی خاک و رانش در برهه هایی از زمان مسیر لوله های دفن شده نفت در عمق زمین را تغییر می دهند که البته با حفاری و تقویت بتونی توسط شرکت خط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق مهار می شود اما به هرحال نوعی تهدید است.

وی می افزاید: در کنار این موارد عدم رشد گیاهان و سستی خاک منجر به اسفنجی شدن زمین می شود و این امر در نهایت منابع آبی را تهدید می کند و در آخر سفره های آب زیرزمینی از بین خواهند رفت.

این دوستدار محیط زیست با اشاره به تهدیدات شورابه های کویری شاهرود می گوید: اگر می خواهیم در منطقه رودیان کشاورزی داشته باشیم و شورابه های منطقه کویر حاج رضاقلی به سمت شاهرود، هجوم نیاورد باید منابع آبی جنگل ها و در پی آن درختان را حفظ کنیم.

آقایان، منابع آبی را تنها شانس جلوگیری از نفوذ شورابه های کویری به شاهرود دانست و اظهار داشت: تنها سد مقابله کننده با این شورابه ها، سفره های آب زیرزمینی جنگل ابر است پس می توان گفت اگر می خواهیم کشاورزی کنیم یا در نهایت زندگی کنیم باید جنگل را حفظ کنیم.


 مسائل محیط زیستی همواره برای شرکت خطوط لوله مطرح بوده است

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق ایران نیز چندی پیش در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با موضوع اقدامت محیط زیستی شرکت خط لوله و مخابرات نفتی شمالشرق، اظهار داشت: با توجه به نوع فعالیت شرکت خط لوله و انتقال محصولات نفتی با فشار از خطوط، مسائل مرتبط به محیط زیست همواره در دستور کار شرکت خط لوله قرار داشته است.

قاسم عرب یارمحمدی با اشاره به پیکرانی هوشمند خطوط فلزی انتقال به عنوان یکی از اقدامات جلوگیری از خطرات و آلودگی محیط زیست، ابراز داشت: پیش از بهینه سازی خطوط تحت عنوان پیکرانی هوشمند، نقاط ضعف و قوت مجموعه خطوط بررسی شده و خوشبختانه در بخش پایداری انتقال و مسائل محیط زیستی اقدامات و فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به نصب شیرهای موسوم به چک والو در دو نقطه استان، تاکید کرد: شرکت خط لوله، نسبت به ایمن سازی محدوده خارج از شهرها در دو مسیر قله آهوان سمنان و همچنین ارتفاعات شاهرود به سمت علی آباد کتول، نسبت به نصب چک والو اقدام کرده است که در صورت بروز حادثه این چک والو ها از گسیل شدن مشتقات نفتی به سمت شهرها جلوگیری می کنند. 

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق ایران همچنین درباره مسیر خط لوله جنگل ابر، ابراز داشت: در محدوده شاهرود به سمت علی آباد کتول ۴۰کیلومتر خط لوله ۱۰اینچ وجود دارد که البته در عمق زمین قرار دارد و این لوله ها به صورت مداوم بازدید می شوند.

باید برای ورود به جنگل ابر الزاماتی خاص رعایت شود

یک فعال محیط زیست شاهرودی نیز در گفتگوی اخیر خود با مهر بیان می کند: باید برای همه این تفکر نهادینه شود که ابر یک محیط صرفا تفریحی نیست بلکه اکوتونی است که باید برای ورود به آن الزاماتی خاص رعایت شود.

مجید آشوری با بیان اینکه آینده جنگل ابر سیاه است، در ادامه خاطرنشان می کند: باید اندیشید که برای فرزندان آینده چه جیزی از جنگل ابر باقی خواهد ماند.

وی، در این باره می گوید: بین استان های تهران، مازندارن، کرج و قزوین با وجود ۴۰میلیون نفر جمعیت تنها سه راه مواصلاتی هزار، فیروز کوه و چالوس وجود دارد حال چگونه ممکن است با وجود جاده توسکستان، اولنگ و آزادشهر، شاهرود و علی آباد کتول با ۳۰۰هزار نفر جمعیت به چهار راه موصلاتی نیاز داشته باشند؟


سفر نمایندگان مجلس به علی آباد کتول

جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون محیط زیست به همراه نمایندگانی از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، جهادکشاورزی و همچنین سازمان محیط زیست پنج شنبه گذشته به گلستان سفر کردند تا از نزدیک شاهد وضعیت مسیر جاده ابر باشند و در عین حال سه مسیر مواصلاتی بین استانهای گلستان و سمنان را که در حال حاضر تردد از آن ها مقدور است را بررسی کنند.

تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این بازدید اظهار داشت: افکار عمومی به جاده ابر اهمیت می دهند، سازمان محیط زیست و همچنین نماینده این منطقه یعنی رحمت الله نوروزی بنده را در خصوص تعیین تکلیف این جاده به عنوان داور انتخاب کرده اند؛ از این رو لازم است تا نظرات تمامی نمایندگان و کارشناسان متخصص در این حوزه اخذ شده و سپس اقدامات لازم در این زمینه انجام شود

آموزش یک اصل مهم در حفظ میراث طبیعی

 به هر روی موارد گفته شده تنها گوشه ای از تهدیدات در کمین جنگل ابر شاهرود هستند. جنگلی که به عقیده برخی کارشناسان و صاحبنظران نگین انگشتری منابع طبیعی و گردشگری کشور در شاهرود محسوب می شود.

حفظ محیط زیست وظیفه ای عمومی است و دولت به تنهایی نمی تواند در حفظ منابع طبیعی و همچنین موضوع آموزش آن عمل کند، آموزش باید به کمک NGOها، توسط ارتباطات خوب معاونت آموزش اداره منابع طبیعی، از مدارس آغاز شود.

در برخی کشورهای دنیا آموزش در اصولی مانند حفاظت از محیط زیست در مقطع پیش از تحصیل کودک، مورد توجه قرار می گیرد چراکه تحقیقا نشان داده است که آموزش بازبان ساده برای خردسالان در نهادینه شدن نقش فعالیت های اجتماعی اثر بسزایی دارد.

متاسفانه در کشور ما آموزش از زمانی آغاز می شود که کودک پای خود را به محیط مدرسه می گذارد و آن زمان است که با سیل آموزش های متنوع از جمله الفبا، نگارش و رسم الخط روبرو می شود. برهه ای از زمان که کودک با تناقضات فراوانی روبرو است و نمی تواند هر یک را به تفکیک برای خویش تفسیر کند.

سنین پیش از دبستان را اصطلاحا سنین طلایی آموزش می نامند لیکن این مقطع طلایی در کشور ما به راحتی نادیده گرفته می شود.

به نظر می رسد استفاده از سازمان های مردم نهاد و برگزاری دوره های آموزشی با هدف فرهنگ سازی برای همه اقشار جامعه حتی کودکان و خردسالان در کنار حمایت های دولتی می تواند تاثیر بسزایی در اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست داشته باشد.


سخن پایانی:

در باب تهدیدات و فرصت های موجود در جنگل ابر سخن بسیار گفته شده است و معمولا دیدگاه های متنوعی نیز بیان می شود اما در این بین دو دیدگاه همچنان به قوت خود باقی است.

دیدگاه نخست از آن افرادی است که مخالف هرگونه دخالت انسانی در طبیعت جنگل ابر هستند، این افراد جنگل ابر را به مثابه سایت تحقیقاتی، بانک ژن گیاهی و اکوتون منحصر به فرد در دنیا می شناسند و در برخی موارد حتی ورود خودرو به داخل جنگل را نیز تهدید محسوب می کنند.

این گروه از حافظان محیط زیست، همواره در سال های اخیر نسبت به تخریب جنگل ابر توسط عوامل طبیعی و انسانی هشدار داده اند و غالبا آینده این جنگل را سیاه توصیف می کنند

البته این گروه ساخت جاده در مسیر ابر را نیز ناممکن می دانند و آنرا بدون کار کارشناسی و مضر برای محیط زیست بر می شمارند عده ای بر این عقدیده اند که به واسطه شیب های فراوان، سستی خاک، شرایط جوی فصول سرد سال و عدم لزوم و اضطرار، جاده ابر قابل احداث و بهره برداری نیست.

اما گروه دوم از جمله حامیان احداث جاده در مسیر جنگل ابر هستند. این گروه معتقدند با احداث این مسیر، راه مواصلاتی بین شهرهای علی آباد کتول و شاهرود به بیش از نصف تقلیل پیدا می کند و دسترسی بین این شهرها آسانتر می شود.

این گروه بر این نظر هستند که احداث جاده می تواند در گسیل ساختن گردشگران از جای جای ایران اسلامی به مناطق بکر جنگل اثر مثبت داشته باشد.

همچنین احداث جاده ابر می تواند در زمان هایی که این منطقه با آتش سوزی و حوادث غیر مترقبه مواجه می شود برای گروه های امداد رسانی بسیار مفید باشد.

امداد رسانی و اعزام گروه های اطفای حریق به مناطق جنگلی به نظر این گروه می تواند در زمره فواید احداث جاده قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha