یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰

دانشمندان دانشگاه هاروارد می‌گویند فقدان هورمون جنسی زنانه در مردان آن‌ها را در برابر عفونت‌های تنفسی آسیب‌پذیر می‌کند.

سلامت نیوز: دانشمندان دانشگاه هاروارد می‌گویند فقدان هورمون جنسی زنانه در مردان آن‌ها را در برابر عفونت‌های تنفسی آسیب‌پذیر می‌کند.


به گزارش سلامانه و به نقل از Daily Mail آنفولانزای مردان یک افسانه نیست. بلکه درواقع فقدان استروژن، هورمون جنسی زنانه در مردها سیستم ایمنی مردان را در برابر سینه‌پهلو و دیگر بیماری‌های تنفسی ضعیف‌تر می‌کند.


محققان دانشگاه هاروارد با آزمایش دادن عفونت به شش‌های موش‌ها تأثیر سینه‌پهلو ناشی از باکتری بر آن‌ها را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان‌دهنده مقاومت بیشتر موش‌های زن به این شرایط بود. دلیل افزایش این مقاومت، به آنزیم نیتریک اکسید سنتاژ 3 مرتبط است که با آزاد شدن استروژن در بدن فعال می‌شود. دانشمندان سپس با خارج کردن ژنی که این آنزیم را تولید می‌کرد دریافتند که بیرون آوردن این ژن به معنای این است که موش‌های زن نسبت به نرها مقاومت بیشتری به عفونت نشان نمی‌دادند.


البته این اولین پژوهش در زمینه توضیح سرماخوردگی مردان نیست. برای مثال مطالعه‌ای در دانشگاه دوره‌ام در سال گذشته نشان داد که مردان بیشتر از سرفه و سرماخوردگی رنج می‌برند زیرا از گیرنده‌های حرارتی بیشتری در مغز برخوردارند. بنابراین علائم آنفولانزا را به‌مراتب بدتر تجربه می‌کنند.


محققان امیدوار هستند که این یافته‌ها در آینده بتواند برای افزایش مقاومت به عفونت‌های معمولی و جدی شش و نیز جلوگیری از گسترش آنفولانزا به سینه پهلوی جدی مؤثر باشد. به گفته آن‌ها این کار درنهایت در کاهش ریسک سینه‌پهلوهای باکتریایی ثانوی در زمان آنفولانزای همه‌گیر یا فصلی سودمند است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha