دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 134688

تیم‌‌‌های کاوش و نجات اندونزی موفق شدند جعبه سیاه هواپیمای شرکت مسافری ایر آسیا را پیدا کنند. این هواپیمای خط هوایی ارزان ‌قیمت مالزی دوهفته پیش با ۱۶۲ مسافر در نزدیکی سواحل جزیره بورنئو به دریا سقوط کرد.

سلامت نیوز: تیم‌‌‌های کاوش و نجات اندونزی موفق شدند جعبه سیاه هواپیمای شرکت مسافری ایر آسیا را پیدا کنند. این هواپیمای خط هوایی ارزان ‌قیمت مالزی دوهفته پیش با ۱۶۲ مسافر در نزدیکی سواحل جزیره بورنئو به دریا سقوط کرد.
 
به گزارش عصرایران از دویچه وله، دوهفته پس از سقوط هواپیمای مسافری ایرباس ۳۲۰A در آب‌های سواحل بورنئو، تیم‌‌‌های کاوش و نجات اندونزی سرانجام موفق شدند جعبه سیاه این هواپیمای شرکت مسافری ایر آسیا را بیابند. اکثر سرنشینان این پرواز را شهروندان اندونزیایی‌تشکیل می‌دادند.
 
وزارت ترابری اندونزی در جاکارتا اعلام کرد که ماموران نجات تاکنون نتوانسته‌اند جعبه سیاه را به بیرون از آب بیاورند. گفته می‌شود این جعبه نارنجی رنگ که آخرین دستورات و پیام‌های هواپیما را در خود ضبط کرده، به بخش‌هایی از لاشه هواپیما چسبیده و هنوز در زیر آب قرار دارد.
 
غواصان گروه کاوش و نجات اندونزی آب‌های عمق دریا در نزدیکی سواحل جزیره بورنئو را گشته و قطعه بزرگی از بدنه هواپیما را یافته‌اند. این قطعه روز شنبه (۲۰ دی / ۱۰ ژانویه) از آب بیرون کشیده شد.
 
هواپیمای مسافری ایرباس ۳۲۰A روز یکشنبه (۲۸ دسامبر/ ۷ دی) ساعت ۵ و۲۰ دقیقه به وقت محلی، با ۱۶۲ مسافر پرواز خود را از شهر سورابایا در جزیره جاوا در شرق اندونزی، به سوی سنگاپور آغاز کرد. این هواپیما اما پس از طی تقریبا نیمی از مسیر خود به دریا سقوط کرد.
 
مقامات اداره هواشناسی اندونزی در اولین اظهار نظر خود در باره دلیل سقوط هواپیما اعلام کرده‌اند که هوای نامساعد سبب سقوط هواپیمای مسافری ایرباس ۳۲۰A بوده است. دلیل قطعی سقوط این هواپیما اما تنها پس از پیدا شدن جعبه سیاه روشن خواهد شد.
 
نیروهای امدادگر تا کنون موفق شده‌اند جسد ۴۸ نفر از سرنشینان این هواپیما را از آب بیرون بکشند. در عملیات کاوش و نجات این هواپیما ۲۹ کشتی و ۱۷ هواپیما شرکت داشته‌اند. سه کره‌ای، یک سنگاپوری، یک بریتانیایی، یک فرانسوی و یک مالزیایی نیز در میان مسافران این پرواز بودند.
 
مسئولان برج مراقبت جاکارتا گفته‌اند هواپیما زمانی که خلبان قصد افزایش ارتفاع برای دور زدن ابرهای طوفان‌زا را داشته، از صفحه رادار محو شده است. همچنین گفته شده که کادر پرواز لحظاتی پیش از ناپدید شدن هواپیما و قطع ارتباط، در تماس با برج مراقبت خواستار تغییر مسیر پرواز به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی شده بودند.
 
شرکت هواپیمایی ایرآسیا که مقر آن در کوآلالامپور است به تونی فرناندز، مدیر و سرمایه‌گذار مالزیایی تعلق دارد. فرناندز از سال ۲۰۰۱ این شرکت را در اختیار گرفته و توانسته آن را از یک موسسه ضعیف و در حال احتضار به یک شرکت فعال با سرعت رشد خارق‌العاده تبدیل کند.
 
 
ایر آسیا خود را بزرگ‌ترین شرکت هوایی ارزان‌قیمت در سراسر جهان می‌خواند. این شرکت پس از تأسیس در سال ۲۰۰۱ به سرعت ترقی کرد و ۵۰ درصد بازار حمل و نقل هوایی در مالزی را به خود اختصاص داد. ایرباس سقوط کرده متعلق به شرکت "اندونزی ایر آسیا" بوده که ۴۹ درصد سهام آن در اختیار شرکت مادر "ایرآسیا" متعلق به کشور مالزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha