دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 134703

رییس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به تقلبات در محصولات غذایی به دنبال پیشرفت‌های علمی گفت: روز به روز شاهد روش‌های جدید تقلب حاصل از خلاقیت عده‌ای سودجو هستیم و بی‌تردید شناسایی این تقلبات نیز نیازمند خلاقیت است.

هشدار جدی درباره رنگ زعفران عربستانی

سلامت نیوزرییس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به تقلبات در محصولات غذایی به دنبال پیشرفت‌های علمی گفت: روز به روز شاهد روش‌های جدید تقلب حاصل از خلاقیت عده‌ای سودجو هستیم و بی‌تردید شناسایی این تقلبات نیز نیازمند خلاقیت است.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد تومان امضا کرده‌ایم تا به این ترتیب روش‌های سریع شناسایی تقلبات و آلاینده‌ها را در آزمایشگاه‌های مرجع مستقر کنیم. بر این اساس با استفاده از تجربیات بین‌المللی نهایتا تا دو - سه سال آینده به توان مناسبی در این حوزه دست خواهیم یافت.
دیناروند ضمن اشاره به برخی تقلبات در حوزه غذا گفت: اکنون که در فصل حج عمره قرار داریم می‌توان به زعفران اشاره کرد؛ زعفران یک ماده افزودنی مجاز است که متاسفانه مورد تقلب قرار می‌گیرد. متاسفانه از بازار عربستان زعفران مصنوعی می‌آورند که رنگ شیمیایی سرطان‌زاست، به جای زعفران استفاده می‌شود و البته خیلی هم ارزان‌تر از زعفران است. استفاده از آن حتی گاهی در رستوران‌هایی هم دیده شده است. این تقلب، تقلبی خطرناک است.
وی تاکید کرد: برخی تقلب‌ها خطرناک و مضر نیستند و تنها برای صرفه جویی در هزینه و رقابت در بازار انجام می‌شوند که نمونه آن آبلیمو یا روغن زیتون است.
دیناروند ضمن آنکه روغن زیتون را بهترین روغن برای مصرف خواند، در عین حال بیشترین تقلبات در روغن‌ها را مربوط به روغن زیتون دانست و گفت: توصیه‌ها آن است که اسید چرب ترانس را به صفر رسانیم. اساسا باید روغن جامدی که با ترانس جامد می‌شود از چرخه مصرف حذف شود.
وی درباره تدوین فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت گفت: این اصطلاحی است که در قانون برنامه توسعه پنجم آمده است و وزارت بهداشت آن را اعلام می‌کند. این‌ها کالاها از منظر تغذیه‌ای مهم هستند. مثلا از نگاه تغذیه‌ای باید مصرف کالاهای پرچرب و شور کاهش یابد و مصرف کم آنها هیچ گاه خطرناک نیست. بنابراین تولید یا مصرف این فرآورده‌ها مصرف نیست و افراد باید در مصرف آنها دقت داشته باشند.
دیناروند به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه از استانداردهای پیشرفته دنیا برخوردار است اما در عین حال باید گسترش یابد.
وی در عین حال به برنامه‌های این سازمان برای برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی اشاره کرد و گفت: ضابطه جدید برچسب‌گذاری فراورده‌های غذایی در امر نظارت مردم بسیار کمک‌ کننده خواهد بود. به این ترتیب میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس روی محصولات غذایی برای مردم مشخص خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha