دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

پس از گذشت حدود چهار ماه از سقوط آنتونوف 140در شهرك آزادی تهران، نه تنها رسیدگی به تخلفات مقامات مسئولی كه این هواپیما را مونتاژ و با وجود تذكرات نمایندگان مجلس نسبت به عیب های آنتونوف از آن استفاده كرده بودند،‌ به انجام نرسید كه وضعیت آسیب دیدگان این حادثه هم در ابهام قرار دارد.

بازماندگان آنتونوف روی هوا

سلامت نیوز: پس از گذشت حدود چهار ماه از سقوط آنتونوف 140در شهرك آزادی تهران، نه تنها رسیدگی به تخلفات مقامات مسئولی كه این هواپیما را مونتاژ و با وجود تذكرات نمایندگان مجلس نسبت به عیب های آنتونوف از آن استفاده كرده بودند،‌ به انجام نرسید كه وضعیت آسیب دیدگان این حادثه هم در ابهام قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، نمایندگان كمیسیون عمران مجلس می گویند پرونده احضار وزیر راه و شهرسازی هنوز روی میزشان است ضمن اینكه چنانچه حقوق بازمانده های حادثه اعم از پرداخت حق بیمه و جبران خسارات مالی احقاق نشود، این بار علاوه بر وزیر راه و شهرسازی از وزیر دفاع هم سوالاتی خواهند داشت. اما حوادث و سوانح در کشور ما تنها به سقوط آنتونوف محدود نمی شود؛ اگر علت بروز حادثه را كنار بگذاریم،‌ معلق ماندن وضعیت آسیب دیدگان و فراموش شدن آنها پدیده ای است كه مدام تكرار می شود؛‌ شاید به تعداد سقوط هواپیماها.  خبرنگار قانون با بازخوانی پرونده سقوط آنتونوف 140 سعی در یادآوری این حادثه جهت رسیدگی به وضعیت بازماندگان دارد.


   روز واقعه
«پرواز شماره 5915 در ساعت 09:25 دقیقه صبح از تهران به مقصد طبس با سقوط هواپیما در شهرک آزادی ناتمام ماند.» این خبری بود كه صبح روز نوزدهم مرداد ماه سال جاری، در راس اخبار همه خبرگزاری ها قرار گرفت.
سقوط هواپیما سبب شده بود همه راه ها به شهرك آزادی ختم شود. اگر از یكشنبه بازاری كه پر از جمعیت بود و در نزدیكی محل حادثه قرار داشت می گذشتی به راحتی می توانستی از لابه‌لای پرسیدن قیمت اجناس، اطلاعاتی به دست بیاوری؛ حاصل مشاهدات مردم،‌ صدای انفجار مهیب و دود غلیظ سیاه رنگی كه تمامی نداشته. هر چه نزدیك تر بشوی بوی سوخته انسان را بیشتر حس می كنی و آن وقت است كه یک بال بزرگ هواپیما را می بینی كه به شكل عمودی وسط میدان افتاده. از نوار زرد رنگی هم كه سربازها دور تا دورش ایستاده اند اگر بگذری دیگر نمی توانی به تكه های انسان و فلز نزدیك بشوی. شاهدان عینی می‌گفتند خلبان فداکاری کرده به این دلیل که متوجه شده دیگرکاری نمی شود کرد و قرار است همگی باهم بمیرند طوری هواپیما را نشانده که به منازل مسکونی نخورد یا کج نشود در یکشنبه بازاری که بالای 500 نفرکشته برجا بماند.


   خبر احضار وزیر راه به مجلس بلافاصله پس از سقوط
آنچه در مورد آخرین هواپیمایی كه در ایران سقوط كرد، عجیب به نظر می رسید این بود که هواپیمای سپاهان ایرباس در مهرآباد چه کار می کرده و با آنکه تا به حال این هواپیما در مسیر تهران- طبس پرواز نداشته، این بار چرا این اتفاق می افتد؟ خبرها حاکی از این بود که این هواپیما به لحاظ ایمنی تایید نشده و حتی در پروازهای آزمایشی خود سقوط كرده بود که این مهم ابهامات پرواز آنتونوف را بیشتر کرد. عباس فلاحی باباجانی عضو كمیسیون عمران مجلس، اندكی پس از سقوط هواپیما در اظهار نظری با بیان اینكه هواپیما مشكل فنی داشته گفته بود: «این مشکل را خلبان هم پیش از پرواز اعلام کرده بود و حالا این برای ما مهم است که چرا جلوی پرواز این هواپیما گرفته نشد؟ اعضای کمیسیون عمران، پیش از آخرین پروازی که منجر به کشته شدن 40 نفر از هموطنانمان شد، به صورت مکتوب و شفاهی به مدیران کشور اعلام کرده بودند که این هواپیما عیب هایی دارد.» او به اتفاقاتی که برای اتوبوس ها در جاده قم و اصفهان رخ داد، نیز اشاره كرده و به طعنه گفته بود: مشکلات پیش آمده برای قطارها هم مسکوت ماند، بحث هواپیماها هم که این گونه است، خدا کند که برای کشتی ها اتفاقی نیفتد. فلاحی باباجانی بر این نكته تاكید كرده بود كه ما به اقتدار، مدیریت و تجربیات دکتر آخوندی احترام می گذاریم؛ ایشان جزو وزرایی هستند که ما رای خوبی به او داده ایم و به عقیده من این کوتاهی ها از سوی معاونان ایشان بوده که باید وظایفشان را به نحو احسنت انجام می دادند.


   رسیدگی به تخلفات مونتاژكنندگان هواپیما در دستور كار مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا به تخلف کسانی که این هواپیما را به ایران وارد و مونتاژ کرده اند هم رسیدگی می شود، گفته بود: عوامل مختلفی در این قضیه دخیل هستند؛ در بحث واردات هواپیما و اجاره کردن آن بر اساس جلسه ای که گذاشته شد، قرار شد که دیگر از این هواپیما استفاده نشود؛ با توجه به جدیتی که در کمیسیون پیش گرفته شده است باید اطمینان داشت که هر کسی مقصر قضیه بوده باید با او برخورد شود که یک بخش آن مدیریت فرودگاه‌های کشور است که نباید می گذاشتند این پرواز انجام بگیرد. او گفته بود:هر کس دیگری که در این قضیه مقصر بوده باید پاسخگو باشد.
  پیام تبریك محمود احمدی نژاد
اما در میان اخبار ریز و درشت آخرین سقوط هواپیمای ایران که با وجود تبدیل به پیچ و مهره‌های معلق در فضا و مشتی خاکستر هر روز پرده ای جدید از ماهیت خود را نشان می داد، پیام تبریک محمود احمدی نژاد، یکی از اعضای تشخیص مصلحت نظام می توانست تیر خلاصی باشد برسهم آخرین بازمانده ها. محموداحمدی نژاد در پیامی، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد جوانان در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان در زاگرب کرواسی را تبریک گفت. قهرمانی تیم‌های ورزشی به خصوص کشتی که ورزش ملی و باستانی مان است می تواند برای هر ایرانی لذت بخش باشد و افراد زیادی از مقامات مسئول و غیر مسئول را به ارسال پیام تبریک ترغیب کند. شاید پیام تبریک محمود احمدی نژاد از این جهت توجه را به خود جلب کند که او هیچ عکس العملی نسبت به سقوط هواپیمایی كه خود تولید آن را در ایران آغاز کرد، نشان نداد. آنتونوف-140هواپیمایی ملخ‌دار، محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است. در سال 1996 (1374) یعنی تنها پس از سه سال از آغاز ساخت این هواپیما بعد ازانجام مذاکراتی، قرارداد ساخت و مونتاژ این هواپیما درایران منعقد شد اما هیچ شرکت هواپیمایی حاضر به خرید این هواپیما نشد. در دورانی كه محمود احمدی نژاد رئیس دولت بود، شرکتی تاسیس شد تا هواپیمای تولید شده خودشان را به خودشان بفروشند.
این هواپیما که دارای سوابق سقوط در روسیه و جمهوری آذربایجان هم بود درهشتم بهمن ماه 87 درحوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد وتمامی پنج سرنشین آن کشته شدند. اما سقوط آخر مهر تاییدی شد تا به طور کلی کنار گذاشته شده و استفاده از آن در خطوط هوایی ایران ممنوع شود.
به نظر نمی رسید كه احمدی نژاد نداند که برخی رفتارهایش می تواند توجه رسانه ها و افکار عمومی را به خود جلب کند. او شاید خوشحال هم بشود که نامش حتی برای مدتی کوتاه در صدر اخبار بیاید، هر چند خودش سازنده هواپیمایی باشد كه جان ده ها نفر را گرفته است.


   به وضعیت بازماندگان رسیدگی نمی‌شود
حالا پس از گذشت نزدیك به چهار ماه از این حادثه نه تنها خبری از پاسخگویی مسئولان راجع به سقوط هواپیما نیست كه نمایندگان مجلس از عدم رسیدگی به وضعیت بازماندگان سخن می گویند. عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در تذکری به وزرای راه و شهرسازی و دفاع می گوید كه باید وضعیت بیمه حادثه دیدگان آنتونوف 140 پیگیری و تکلیف حادثه دیدگان و بازماندگان این سانحه مشخص شود. محمد فیروزی در نشست علنی روزشنبه 20 دی ماه مجلس شورای اسلامی، به وزرای راه و شهرسازی و دفاع در تذكری شفاهی می گوید: در خصوص پیگیری وضعیت بیمه حادثه دیدگان آنتونوف 140 هیچ فرد و دستگاهی پاسخگوی وضعیت بیمه ای افراد فوت شده و بازماندگان این حادثه نیست و باید در این خصوص عنایت ویژه ای صورت گیرد. این عضو كمیسیون عمران مجلس ،می گوید: در حادثه آنتونوف 140 كه عده ای فوت كردند،‌ خوشبختانه عده ای هم جان سالم به در بردند. به این دلیل كه آسیب دیدگان این حادثه- چه مصدومان و چه بازماندگان افراد متوفی- دچار خسران شدند، متولیان امر باید خسارت وارده به آنها را جبران كنند.


   وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع باید جوابگو باشند
نماینده نطنز می گوید: وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع باید جوابگوی خسارات وارده به آسیب دیدگان این حادثه باشند. اما متاسفانه تا به حال هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده كه خسارت‌های مالی وارد شده به این افراد جبران شود.‌ جبران خسارت های مالی كمترین كاری است كه می توان انجام داد چرا كه خسارت های جانی قابل جبران نیستند.  محمد فیروزی با بیان اینكه با آسیب دیدگان این حادثه در ارتباط است و از وضعیت آنها آگاه است، می گوید كه اعضای كمیسیون عمران مجلس در احقاق حقوق آسیب دیدگان سقوط هواپیما مصر هستند و اگر پیگیری‌هایشان به جایی نرسد بدون شك از حقوق شرعی و قانونی خود در به مجلس كشاندن وزیر استفاده خواهند كرد. این عضو كمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال كه طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی یا معاونین او در خصوص استفاده از آنتونوف 140 به كجا رسید، توضیح می‌دهد: طرح سوال همچنان بر قوت خود باقی است. طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی در قالب نامه ای به كمیته سوانح و حوادث فرستاده شد كه قرار است با پیگیری هایی كه انجام می شود ان شاءا... به نتیجه‌ای مطلوب برسد. او در مورد اینكه آیا حوادث و سوانحی كه پیش از این هم منجر به وارد شدن خسارت به افراد شده -چرا كه این اولین باری نیست كه هواپیما در كشور ما سقوط می كند- اظهار بی اطلاعی می‌كند و می‌گوید در حال حاضر برنامه ما رسیدگی به وضعیت این بازمانده هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha