مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: برخی کالاهای پزشکی که حجم کمی دارند به صورت چمدانی به داخل کشور قاچاق می‌شوند، البته ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج بیمارستان برای تهیه لوازم پزشکی عرضه این کالاها را محدود کرده است.

سلامت نیوز: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: برخی کالاهای پزشکی که حجم کمی دارند به صورت چمدانی به داخل کشور قاچاق می‌شوند، البته ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج بیمارستان برای تهیه لوازم پزشکی عرضه این کالاها را محدود کرده است.  

حسین صفوی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با برنامه جدید وزارت بهداشت، در حمایت از تجهیزات تولید داخل، گفت: آنچه در حال برنامه‌ریزی آن هستیم، تجهیز مراکز درمانی با وسایل و تجهیزات پیشرفته است که اولویت وزارت بهداشت تجهیز این بیمارستان‌ها با تولیدات داخلی است.
وی ادامه داد: البته در جایی که تولیدات داخلی وجود نداشته باشند، از تجهیزات وارداتی استفاده خواهیم کرد، آنچه مسلم است خرید و تجهیز مراکز درمانی با این وسایل پیشرفته باعث ارتقای خدمات به بیماران می‌شود.


صفوی گفت: اکثر این تجهیزات پیشرفته وارداتی هستند، با این وجود محصولاتی که ایرانی و تولید داخل هستند به دلیل اینکه ضمانت خدمات پس از فروش دارند، مناسب‌تر از دستگاه‌های خارجی هستند چون به دلیل قطعات یدکی‌شان همچنان نیازمند خواهیم ماند.


سیاست جدید وزارت بهداشت؛ توسعه تجهیزات داخلی

وی با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات داخلی اطمینان‌بخشی بیشتری دارند، گفت: منطق حکم می‌کند از این محصولات استفاده شود. از طرفی سیاست توسعه محصولات داخلی را در دستور کار داریم که طبق آن عمل خواهیم کرد.


قاچاق تجهیزات پزشکی موضوعی جدی است

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت قاچاق تجهیزات پزشکی، گفت:‌ در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد، اما متأسفانه بحث قاچاق در تجهیزات جدی است، هرچند که با شروع طرح تحول سلامت و تأمین بیمارستان‌ها از طریق فهرست اعلام شده به خوبی کنترل شده و با ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان عرضه کالای قاچاق محدودتر و سخت‌تر شده است.
صفوی ادامه داد: اما باید برنامه‌ریزی دقیقی کرد و از عرضه این محصولات قاچاق که تهدیدکننده سلامت هستند، جلوگیری کرد.


قاچاق چمدانی تجهیزات کم حجم

وی در رابطه با بیشترین تجهیزات پزشکی که قاچاق می‌شوند، گفت: بسیاری از اوقات ارزش کالا تعیین‌کننده است کالاهایی که حجم کمی دارند، اما ارزش بالایی دارند اغلب به صورت چمدانی بیشتر قاچاق می‌شوند.
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: البته کالاهایی که قاچاق می‌شوند، لزوماً گرانقیمت نیستند، گاهی ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان تضمین‌کننده فروش تجهیزات قاچاق است.


واردات کالاهایی با حساسیت کم از چین

صفوی در رابطه با بازار واردات تجهیزات پزشکی از کشورهای خارجی، گفت: بیشترین واردات را از کشورهای صنعتی اروپایی و آمریکایی داریم، البته بعضی از کالاها که حساسیت کمتری دارند از کشورهایی مثل چین وارد می‌شوند که ارزبری کمتری نسبت به کالاهای اساسی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha