ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشکیل شده است که توسط دیسک هایی پر از یک ماده ژل مانند بالشتک از هم جدا می شوند. دیسک های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می کند و هم به گردن شما اجازه می دهد که به آرامی از یک طرف به طرف دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود.

دیسک گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به تقل از کِیرل قسمت گردن ستون فقرات از هفت استخوان (مهره) ساخته شده است که توسط دیسک های بالش مانند از هم جدا شده اند. این دیسک ها مانند ضربه گیر برای سر و گردن هستند. آنها استخوان ها را عایق می کنند و اجازه می دهند سر و گردن خم شود. سندرم دیسک گردن به درد در این قسمت گردن از ستون فقرات اشاره دارد.

چه چیزی باعث ایجاد سندرم دیسک گردن می شود؟

بسیاری از دلایل شامل تغییرات دژنراتیو طبیعی در دیسک ها با افزایش سن است. وضعیت بدنی نامناسب و کار سخت با روش های ضعیف بلند کردن ممکن است این تغییرات را بدتر کند. دیسک ها به آرامی فرسوده می شوند، کمتر چاق و صاف می شوند. وقتی فضای دیسک به اندازه‌ای باریک می‌شود که مهره‌ها به هم ساییده می‌شوند، لبه‌های مهره‌ها دچار ساییدگی و پارگی می‌شوند. سپس، خارهای استخوانی ایجاد می شوند که ممکن است شروع به فشار بر روی نخاع یا ریشه عصبی کنند. با تحریک عصب، درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف ممکن است رخ دهد.

تغییرات یا ضربه های مشابه ممکن است به غضروف سخت اطراف هر دیسک آسیب بزند. مواد دیسک ممکن است به داخل کانال نخاع برآمده (فتق) شده و طناب نخاعی یا ریشه عصبی را فشار دهد (فشرده کند).

علائم دیسک گردن چیست؟

گردن درد یا سوزن سوزن شدن و بی حسی ممکن است به شانه، بالای کمر، بازو یا دست برسد. برخی از افراد ضعف، کلافگی و مشکل در راه رفتن دارند. درد ناشی از برآمدگی دیسک هنگام حرکت و هنگام سرفه یا خنده بدتر می شود.

دیسک گردن چگونه درمان می شود؟

اکثر موارد را می توان با فیزیوتراپی، کنترل درد و داروهای ضد التهابی درمان کرد. درمان های محافظه کارانه نیز می تواند توسط فیزیوتراپیست انجام شود. متخصصان بیهوشی می توانند برای کمک به درد، استروئیدها و داروهای بیهوشی را به کانال نخاع گردنی تزریق کنند. علائم اغلب پس از چند هفته از بین می روند. اگر سایر درمان‌ها علائم را کاهش ندهند، معمولاً جراحی گزینه نهایی است.

بایدها و نبایدها در مدیریت دیسک گردن

  • هنگام نشستن و راه رفتن از وضعیت بدنی مناسب استفاده کنید.
  • همیشه هنگام سفر با وسیله نقلیه کمربند ایمنی ببندید.
  • هنگامی که در رختخواب دراز کشیده اید، یک بالش زیر سر و گردن خود قرار دهید.
  • ورزش های روزانه مورد تایید پزشک خود را انجام دهید . به آرامی گردن خود را کشیده و خم کنید.
  • وزن ایده آل خود را حفظ کنید.
  • اگر علائم شما بسیار بدتر شد یا ضعف جدیدی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر در راه رفتن مشکل دارید، ضعف دارید، نمی توانید اندام خود را حرکت دهید، یا کنترل روده یا مثانه خود را از دست می دهید، با پزشک خود تماس بگیرید .
  • آسیب به ستون فقرات گردنی خود را به حداقل برسانید . در ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده کنید.
  • تا زمانی که پزشک به شما بگوید که می توانید، به سر کار خود برنگردید .
  • تا زمانی که با پزشک خود مشورت نکنید، فعالیت های شدید انجام ندهید .
  • تا زمانی که بدون داروی ضددرد خلاص نشدید، رانندگی را از سر نگیرید .

ضربه گیرهای طبیعی شما

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشکیل شده است که توسط دیسک هایی پر از یک ماده ژل مانند بالشتک از هم جدا می شوند. دیسک های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می کنند و هم به گردن شما اجازه می دهند که به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود.

دکتر کی کیم، دانشیار جراحی مغز و اعصاب و رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب ستون فقرات در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس توضیح می دهد: «بدون دیسک، ستون فقرات بسیار سفت خواهد بود.« دیسک‌ها به بدن ما اجازه می‌دهند به روشی که ما می‌خواهیم حرکت کند. آنها همچنین برای بدن به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند.

با گذشت زمان، این کمک فنرهای طبیعی فرسوده می شوند و می توانند شروع به تحلیل رفتن کنند. فضای بین مهره ها باریک می شود و ریشه های عصبی فشرده می شوند. این فرآیند به عنوان بیماری دیسک دژنراتیو شناخته می شود. تحقیقات نشان می دهد که حدود 25 درصد از افراد بدون علائم زیر 40 سال و 60 درصد بالای 40 سال درجاتی از بیماری دژنراتیو دیسک را دارند. با پیشرفت بیماری دیسک دژنراتیو ، گردن کمتر انعطاف پذیر می شود و ممکن است گردن درد و سفتی، به خصوص در اواخر روز احساس شود.

هنگامی که دیسک باز می شود یا برآمده می شود و به نخاع یا ریشه های عصبی فشار وارد می کند، به آن فتق دیسک یا «دیسک لیز خورده» می گوید. اگرچه بیماری دیسک گردن به طور کلی روند کندی دارد، فتق دیسک گاهی اوقات می تواند به سرعت پس از آسیب یا ضربه به گردن رخ دهد.

شایع ترین و بارزترین علائم بیماری دیسک دژنراتیو، گردن درد و سفتی گردن است. هنگامی که یکی از این شرایط بر روی یک یا چند اعصابی که از طناب نخاعی عبور می‌کنند فشار می‌آورد، همچنین می‌توانید درد، بی‌حسی یا ضعفی را ایجاد کند که از شانه ، بازو و دست شما پخش می شود.

تشخیص بیماری دیسک گردن

برای تشخیص بیماری دیسک گردن، پزشک ابتدا یک تاریخچه پزشکی شما را بررسی می کند تا بفهمد علائم شما از چه زمانی شروع شده اند، چقدر شدید هستند و چه چیزی باعث بهبود یا بدتر شدن آنها می شود. اگر تحت تأثیر قرار گرفته باشند، احتمالاً یک معاینه عصبی برای آزمایش قدرت، رفلکس‌ها و احساس در بازو و دست خود خواهید داشت.

آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) می تواند به پزشک کمک کند تا نخاع شما را بررسی کند تا منبع گردن درد شما را مشخص کند.

در مورد بیماری دیسک گردن چه باید کرد؟

حتی اگر به بیماری دژنراتیو دیسک یا لغزش دیسک مبتلا هستید، احتمال اینکه بتوانید بدون جراحی آن را درمان کنید، خوب است. خط اول در درمان بیماری دیسک گردن، داروهای مسکن بدون نسخه، از جمله استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ادویل و ناپروکسن است. این داروها می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. اگر داروهای بدون نسخه مؤثر نباشند، پزشک ممکن است استروئیدها را تجویز کند.

فیزیوتراپی یکی دیگر از گزینه های درمانی برای بیماری دیسک گردن است. درمانگر می تواند از کشش دهانه رحم استفاده کند یا به آرامی عضلات و مفاصل شما را دستکاری کند تا درد و سفتی شما کاهش یابد. فیزیوتراپ همچنین می تواند به شما کمک کند دامنه حرکتی خود را افزایش دهید و تمرینات و وضعیت های صحیح را برای کمک به بهبود گردن درد به شما نشان دهد.

گردن درد شما باید با این درمان های محافظه کارانه بهبود یابد .اگر شما نیز بی حسی یا ضعف قابل توجهی دارید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی یک گزینه درمانی است و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به آن نیاز دارید اغلب یک فرآیند ذهنی است و به شرایط شما بستگی دارد.

K. Daniel Riew، پروفسور جراحی ارتوپدی، استاد جراحی مغز و اعصاب، و مدیر موسسه ارتوپدی ستون فقرات در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن می گوید: «برخی افراد می توانند درد و بی حسی بیشتری را نسبت به دیگران تحمل کنند. من سعی می‌کنم بیمارانی را که فقط درد دارند، حداقل شش هفته [قبل از انجام عمل جراحی] منتظر بگذارم، زیرا در شش هفته اکثریت قریب به اتفاق بیماران بهتر می‌شوند»

جراحی اصلی برای بیماری دژنراتیو دیسک دیسککتومی نامیده می شود. در طی این روش، جراح دیسک در حال خراب شدن را برمی دارد. دیسککتومی اغلب با جایگزینی دیسک مصنوعی دنبال می شود که در آن یک دیسک فلزی به جای دیسکی که برداشته شده قرار می گیرد. دیسککتومی همچنین ممکن است با همجوشی، که در آن قطعه کوچکی از استخوان در فضای بین مهره ها کاشته می شود، دنبال شود. با بهبودی استخوان، با مهره های بالا و پایین ترمیم می شود.

بعد از درمان: سالم نگه داشتن گردن

ممکن است چند هفته طول بکشد تا گردن درد به خودی خود بهبود یابد و از سه ماه تا یک سال استخوان پس از جراحی بهبودمی یابد. هنگامی که گردن درد شما کاهش یافت، این به شما بستگی دارد که ستون فقرات خود را در وضعیت خوبی نگه دارید تا بتوانید از ناراحتی در آینده جلوگیری کنید.

آنتونی دلیتو، PhD، PT، FAPTA، پروفسور و رئیس دپارتمان فیزیوتراپی در دانشگاه پیتسبورگ می‌گوید: «هرگاه کسی را با مشکل ستون فقرات می‌بینیم، در درازمدت به سلامت ستون فقرات او توجه می کنیم. هنگامی که علائم بهبود یافت، ما می خواهیم به فرد کمک کنیم تا از وقوع علائم بعدی جلوگیری کند.»

اگرچه بیماری دژنراتیو دیسک اغلب به دلیل سن است، می تواند تحت تأثیر عوامل سبک زندگی نیز قرار گیرد. برای اطمینان از اینکه ستون فقرات خود را تا حد ممکن سالم نگه می دارید، به موارد زیر توجه کنید:

  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • سیگار نکشید، زیرا به غیر از سایر اثرات آن بر سلامتی، سیگار یک عامل خطر برای بیماری دیسک گردن است.
  • همچنین مراقب وضعیت بدن خود باشید، همیشه گردن خود را صاف نگه دارید و پشت خود را به خوبی حمایت کنید.

اگرچه گردن درد ناشی از بیماری دیسک گردن می تواند عود کند، اما اگر به خوبی از گردن و بقیه بدن خود مراقبت کنید، این شانس را کاهش خواهید داد. ریو می‌گوید: «بیشتر مردم در طول زندگی‌شان مشکلات گردن دائمی ندارند. معمولاً می‌آید و می‌رود.» اگر در حال حاضر با گردن خود مشکلی دارید، این احتمال وجود دارد که برای همیشه دوام نداشته باشد.

حرکات دردناک گردن و ارتباط آن با دیسک

دکتر تورج یزدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده،‌ به تدریج دیسک‌های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می‌شود.

وی با اشاره به علائم دیسکهای گردن تصریح کرد: یک دسته از علائم شامل علائم ناشی از فشار بر روی ریشه‌های عصبی و دوم فشار بر روی نخاع می‌باشد.

دکتر یزدی خاطرنشان کرد: علائم فشار بر روی ریشه‌های عصبی گردن انتشار یابنده بوده و از گردن و شانه به سمت اندامهای فوقانی منتشر می‌شود.

وی یادآور شد: بیمار غیر از درد احساس بی حسی یا خواب رفتگی در دست دارد و برخی بیماران دچار احساس کاهش قدرت دستها می‌شوند و از سوی دیگر، بعضی بیمار در اولین بار متوجه اختلال در حرکات ظریف دستها هنگام نوشتن می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه به ایسنا گفت: آسیبی که با فشار بر روی نخاع بروز می‌کند، جدی بوده و این بیماران با کاهش قدرت اندام فوقانی مراجعه می‌کنند. همچنین ممکن است به تدریج اختلال در راه رفتن و حرکات پاها ایجاد شود.

وی افزود: از آنجا که برخی بیماران به علائمی مثل فشار بر روی دست چپ مبتلا می‌شوند لذا تشخیص بیماری قلبی عروقی برای آنان داده می‌شود که باید مراقبت باشند.

دکتر یزدی، درد ناحیه گردن، سپس سر، شانه‌ها و بین دو کتف را از دیگر علائم دیسک گردن نام برد و گفت: برای برخی بیماران حرکات گردن بخصوص خم شدن گردن و حرکت سر به عقب بسیار دردناک است و همچنین بعضی بیماران هنگام خم کردن سر به جلو احساس برق گرفتگی در تمام ستون فقرات می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: درمان دیسک گردن به دو تکنیک عمل جراحی از جلو پشت گردن صورت می گیرد که معمولا براساس وضعیت دیسک و تجربه و راحتی دست پزشک جراح انجام می‌شود.

وی کاربران کامپیوتر، حسابداران، خیاطان و آرایشگران و افرد که امور دفتری دارند را از افراد مستعد به دیسک های گردن دانست و گفت: از آنجا که دیسکهای گردن در این افراد شایع‌تر است لذا این افراد باید ورزشهای گردن بویژه ورزشهای ایزومتریک به طور مرتب و روزانه انجام دهند تا عضلات گردن و شانه آنها تقویت شوند و از برند دیسک گردن جلوگیری شود.

این متخصص و جراح مغز و اعصاب در پایان خطاب به افراد شاغل که معمولا در اکثر مواقع سرشان در یک وضعیت قرار دارد، توصیه کرد: این افراد در مراحل اولیه قبل از ایجاد علائم و درد در ناحیه گردن و سوزش ناحیه بین دو کتف باید ورزش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مکیه ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    37 12
    باسلام وخسته نباشی چندین سال است که مبتلا به در شدید گردن می باشم دوسه سال قبل ام ارای انجام دادم که گفتن ارتروز شدید دارین اماهفته پیش دوباره ازدچار شدیدگردن ام ارای دستگاه باز انجام دادم اما جواب دادن مهر ه ها سالم می باشد و مشکل ازعصب گردن است ودر صورت کوچکترین کار با سردرد شدید و درد در ناحیه سمت چپ گردن لطفا چه باید بکنم مرا راهنمایی نمایید
  • ارش ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    74 8
    مدتی است که به درد گردن دچار هستم ودرزمان درد دچار سردرد ودرد درناحیه کتف سمت چپ میشوم وبااستراحت کردن مقداری بهبود میابدوزمانی که روی پهلو بخوابم دردم بهبود میابد ولی زمانی که روی کمر بخوابم وبالش زیر سرم باشد دردم شدید میشود لطفا راهنمایی کنبد باتشکر
  • بیژن ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    28 2
    سلام من بیژن هستم و از درد مهره گردم خیلی رنج میبرم میشه بگین چگونه درمان کرد
  • محمدرضا ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    40 11
    با سلام من 3 روز در هفته تمرین کشتی انجام میدهم و درد نسبتا شدیدی در ناحیه بین دو کتف دارم میشه دلیلشو برام شرح بدهید.
  • احد ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    24 12
    با سلام من يك ماه پشت گردنم بين دو گوش صداي وزوز مي دهد لطفا بگید چکار کنم ممنون
  • نسرین وادیدار ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    41 11
    با سلام من گردنم در اثر ضربه بین دو کتفم درد میکنه یک ماه شده و هر چی جلوتر میره بدتر میشه دکتر میخوام برم ایا با سی تی اسکن و تشخیص بهتر میشم خیلی نگرانم خواهش میکنم کمکم کنید
  • فرخنده ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    با سلام حدود چهار سال هست که به طور مداوم گردن کتف و شانه هایم بسیار زیاد درد میکند و دستانم بی حس میشود همچنین سردرد شدیدی هم دارم و گاهی اواقت گردنم فلج میشود و حالت تهوع دارم چندبار به دکتر مراجعه کرده ام ولی جوابی نگرفته م لطفا راهنمایی کنید
  • صالح ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    44 11
    من درمسابقت کشتی دچار برون زدگی دسک گردن شدم .با مراجه به پزشک وتجویز امپول تقویتی و تریام هگزال.درد ان ساکت ‌و بی حس بودن دست چپم بهبود پیدا کرد.ولی بعد از دو سه ماه العان همان نقطه از گردنم فقط دچار سوزش شده.خواستم دلیل ان را بدانم.وراهنمایی شوم
  • داود ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    74 13
    باسلام . من حدود 2ماه پیش گردن درد شدیدی گرفتم به طوری که اصلا خواب هم برام ممکن نبود که بعد از حدود 10 روز خود به خود آروم و خوب شد ولی بعد از اون سمت چپ بدنم حالت خواب رفتگی به خصوص دستم و نوک انگشتهای دستم . و این رو هم اضافه کنم که وقتی سرم رو به جلو خم میکنم یه حالت شبیه به برق گرفتگی بهم دست میده . از شما تقاضا دارم تشخیص بدید من چه کار باید بکنم . ممنون .
  • فاطمه ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    35 5
    سلام من دوهفته پیش دچار سوزش شدید دست وپا شدم متخصص مغز واعصاب مراجعه کردم ام ار ای مغز -گردن-نوارعصب وعضله انجام دادم همه خداروشکر سالم بود گفتن سوزش از اعصاب ولی متاسفانه سوزش بهتر نشده که هیچ بدترهم شده خواهش میکنم کمک کنید من چکار کنم؟