دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت، گفت: از اولین روز اجرای طرح تحول نظام سلامت، بر نحوه اجرای بسته های خدمتی در بیمارستان های وزارت بهداشت، نظارت قابل توجهی صورت گرفته است.

سلامت نیوز: دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت، گفت: از اولین روز اجرای طرح تحول نظام سلامت، بر نحوه اجرای بسته های خدمتی در بیمارستان های وزارت بهداشت، نظارت قابل توجهی صورت گرفته است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر محمد آقاجانی اعلام کرد: نظارت بر حسن اجرای این برنامه در سطح دانشگاه به عهده ریاست دانشگاه و در سطح ستاد مرکزی به صورت متمرکز به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است. لذا، طی برنامه ریزی های انجام شده سیاست هایی در سطح دانشگاهی و ستادی تبیین شده که طی آن به شکایات مردمی در اسرع وقت پاسخ داده شود و برنامه های نظارتی جدی تر از قبل ادامه یابد.

وی ادامه داد: کمیته ویژه نظارت بر اجرای برنامه تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عضویت نمایندگان معاونت‌های درمان، بهداشت، توسعه و مدیریت منابع، غذا و دارو، آموزشی، پرستاری، دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و سازمان بیمه سلامت ایرانیان با محوریت حوزه درمان در همان روزهای ابتدایی تشکیل شد که مدیریت اطلاعات و پاسخگویی به شکایات واصله از طریق سامانه پیامکی 20001590، تلفن 1590 و پایگاه اینترنتی tahavol.behdasht.gov.ir ، پایش برنامه های ابلاغی و نظارت بر نحوه عملکرد دانشگاه و بیمارستان های تابعه در اجرای وظایف و مسئولیت های تعریف و ابلاغ شده را بر عهده دارد.

آقاجانی گفت: تا کنون 11 تیم بازرسی دبیرخانه اجرایی ستاد کشوری تحول نظام سلامت از 326 بیمارستان مشمول طرح و وابسته به وزارت بهداشت، بازدیدهای دقیقی را به عمل آورده اند که ما حصل این نظارت ها ارائه 76 اخطار شفاهی و همچنین 78 اخطار کتبی به متخلفین بوده است. همچنین پیرو 7 ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت به 2185 مورد شکایت ثبت شده توسط سامانه 1590 رسیدگی و پیگیری های لازم در این زمینه بعمل آمده است.
انجام 281 هزار زایمان طبیعی رایگان

معاون درمان وزارت بهداشت، در ادامه به برنامه زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در 7 ماه اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از 281 هزار زایمان طبیعی در 360 بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت به صورت رایگان صورت گرفته است که حدود 306 هزار تومان بابت هر زایمان از محل یارانه ها  پرداخت شده است.

وی ادامه داد: برنامه های مختلفی برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین در بیمارستان های دولتی جهت ارتقاء شاخص سلامت مادر و نوزاد تدوین شده است که می توان به بهینه سازی فضای فیزیكی اتاق های زایمان جهت حفظ حریم خصوصی مادران باردار و افزایش رضایتمندی آنها و ارائه بسته های تشویقی به ارائه دهندگان خدمات در مراکز دولتی اشاره کرد.

آقاجانی افزود: همچنین در این بسته خدمتی، کلاس های آموزش بهداشت باروری و زایمان به صورت رایگان برای مادران باردار در 8 جلسه برگزار می گردد. هدف از برگزاری این دوره های آموزشی،  توانمند سازی مادران جهت انتخاب زایمان طبیعی است که از ابتدای برنامه تاکنون 50 هزار مادر باردار در این کلاس ها شرکت کرده اند.

وی گفت: در این هفت ماه با افزایش اقبال مادران به زایمان طبیعی از طریق فراهم کردن امکان زایمان بی درد داروئی مواجه شده ایم که 5600  مورد زایمان بی درد رایگان در سراسر کشور انجام شده است.  

دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت، افزود: برنامه جدید وزارت بهداشت بهینه‌سازی فضای فیزیکی بلوک‌های زایمان است که اعتبار آن تأمین شده و تخصیص پیدا کرده است به طوری که بسیاری از بلوک های زایمانی بیمارستان‌ها نوسازی شده و در موارد مورد نیاز توسعه یافته است. در مناطق محروم بلوک‌های زایمان از نظر فضای فیزیکی نامناسب بوده است که در برنامه‌ی ترویج زایمان طبیعی اولویت اختصاص اعتبار به بلوک‌های زایمان مناطق محروم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha