سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 134843

طرح بیمه سلامت همگانی در واقع یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تکلیف قانونی است که از زمان تصویب قانون بیمه همگانی در سال 1373 و قانون برنامه پنجم توسعه همیشه مورد تأکید بود اما متأسفانه تا سال 1392 و روی کار آمدن دولت یازدهم مورد توجه قرار نگرفته بود.

فردای روشن بیمه سلامت

سلامت نیوز:طرح بیمه سلامت همگانی در واقع یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تکلیف قانونی است که از زمان تصویب قانون بیمه همگانی در سال 1373 و قانون برنامه پنجم توسعه همیشه مورد تأکید بود اما متأسفانه تا سال 1392 و روی کار آمدن دولت یازدهم مورد توجه قرار نگرفته بود.

دکتر انوشیروان محسنی بند پی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در روزنامه ایران نوشت: سازمان بیمه سلامت ایران ظرف مدت کوتاهی توانست با حمایت‌های ویژه دولت تدبیر و امید جهت ارتقای سطح کیفی نظام سلامت کشور، قریب به 8 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد. طرح بیمه سلامت همگانی در واقع یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تکلیف قانونی است که از زمان تصویب قانون بیمه همگانی در سال 1373 و قانون برنامه پنجم توسعه همیشه مورد تأکید بود اما متأسفانه تا سال 1392 و روی کار آمدن دولت یازدهم مورد توجه قرار نگرفته بود.
بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO)پوشش همگانی خدمات سلامت و بهره‌مندی آحاد جامعه از خدمات پایه سلامت از اهداف اصلی حوزه رفاه در نظام اجتماعی هر دولتی محسوب می‌شود. بر این اساس و به منظور تحقق این هدف بزرگ پس از 6 ماه بررسی و تحقیق و برآورد اولیه جمعیت فاقد پوشش بیمه سلامت از اول اردیبهشت ماه سال‌جاری نسبت به راه‌اندازی سامانه امید به عنوان سامانه ثبت‌نام افراد فاقد پوشش بیمه‌ای اقدام شد.
سازمان بیمه سلامت ایران طی 8 ماه با بهره‌گیری از استعدادهای نیروی انسانی پرتلاش خود در ستاد استان‌ها توانست قریب به 9 میلیون نفر را ثبت‌نام نموده و برای هشت میلیون نفر از این افراد دفترچه بیمه سلامت صادر نماید تا امکان بهره‌مندی از مزایای آن برای این افراد که اغلب افراد آسیب پذیر جامعه بودند، فراهم گردد.
البته ناگفته نماند این طرح دارای پاره‌ای نقطه ضعف است. از چالش‌های پیش روی این طرح، تصویب نشدن آیین نامه اجرایی بند الف ماده38 برنامه پنجم توسعه و پایین بودن اعتبارات در قیاس با اهمیت بیمه‌شدگان است.
در حال حاضر سازمان بیمه سلامت با طراحی برنامه جدید  به سوی سال آینده گام برمی‌دارد، از نکات کلیدی برنامه پیش‌روی این سازمان می‌توان به ارتقای بسته خدمتی تعهدات بیمه پایه سلامت، سطح ‌بندی خدمات سلامت، تجمیع اطلاعات بیمه شدگان سازمان‌های بیمه‌گر پایه، خرید راهبردی خدمات سلامت و واقعی نمودن تعرفه‌های خرید خدمات سلامت اشاره کرد.
موضوع بیمه سلامت از زمره سیاست‌هایی بود که رئیس دولت اعتدال رأساً آن را تعقیب کرده است، شرط انصاف آن است که بگوییم بدون حمایت و توجه ویژه روحانی از طرح تحول نظام سلامت وطرح بیمه سلامت همگانی چنین حرکت پرهزینه و سختی به بار نمی‌نشست.
رئیس جمهوری در این مدت چند گره عمده این طرح را با صدور دستور خویش گشود. وی با مکلف نمودن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وسازمان بیمه سلامت ایران به تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد درآمد وشغل، بهره‌مندی این افراد از مزایای دفترچه بیمه سلامت همگانی، اختصاص یک درصد ارزش افزوده به ارتقای بسته خدمات بهداشت ودرمان روستائیان و اختصاص 10 درصد از اعتبارات قانون هدفمندی یارانه‌ها به طرح تحول نظام سلامت، اندیشه عدالت در سلامت را اجرایی و عملیاتی کرد.
امروز سازمان بیمه سلامت ایران رو به آینده‌ای روشن دارد. این مجموعه در تداوم مسئولیت خطیر خویش در سال پیش‌رو به مسائل مهمی چون خرید راهبردی خدمات سلامت، تشکیل پرونده سلامت الکترونیک، دفاع از حقوق بیمه‌شدگان و توانمند‌سازی آنان می‌اندیشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha