پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 13485

توصیه پزشكان همواره بر این است كه برای داشتن بدنی سالم و پر انرژی باید صبحانه‌ای كامل و مقوی خورد.

هرچند بسیاری از كودكان و حتی بزرگ‌تر‌ها از خوردن صبحانه طفره می‌روند، اما با ایجاد تنوع در منوی صبحانه می‌توان افراد را به خوردن آن تشویق كرد.

یكی از مواد غذایی كه می توان علاوه بر كره و پنیر و خامه در وعده صبحانه مصرف كرد، حلوا شكری است كه با طعم‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود.

البته این غذای مقوی می‌تواند به عنوان عصرانه نیز مورد استفاده قرار گیرد و از آنجایی كه كم حجم و مقوی است، یكی از خوراكی‌های خوشمزه برای زنگ تفریح دانش‌آموزان به شمار می‌آید.

حلوا از كنجد تهیه می‌شود و از همین رو غذایی مقوی و پرخاصیت و البته پركالری به شمار می‌آید. شاید جالب باشد كه بدانید بیشترین تولید حلوا شكری در دلیجان صورت می‌گیرد.

تاریخچه تولید حلوا شكری هم به زمانی بازمی‌گردد كه شاه‌عباس از شیخ بهایی خواست فرمول غذایی مقوی برای سربازان را به او بدهد و فرمول ابداعی وی تركیبی بود از عصاره كشمش و كنجد آسیاب شده. از آن روز به بعد بود كه این غذا نزد ایرانیان مرسوم شد و چنان شهرتش زیاد شد كه دیگر كمتر كسی پیدا می‌شد كه آن را نخورده باشد.

البته در آن روزگار حلوا شكری وجود نداشت، چون اصولا شكر به این فرمول اضافه نشده بود. اما وقتی كه پای حلوا ارده به تهران رسید، شكر به بازار آمد و جای شیره كشمش را گرفت.

گفتنی است،حلوا شكری تنها در ایران و چند كشور دیگر تولید می‌شود و از همین رو می‌تواند محصول خوبی برای صادرات باشد.

توجه داشته باشید كه باید حلوا را درمحیطی خشك و خنك نگهداری كرد و هرچند این محصول به سرعت فاسد نمی‌شود اما باید در هنگام خرید، تاریخ مصرف آن را مد نظر قرار داد.

از سوی دیگر از آنجایی كه حلوا شكری از شكر تهیه می‌شود، مصرف آن برای افراد دیابتی توصیه نمی‌شود. این روزها حلوا در اندازه‌ها و بسته‌بندی‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha