سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 134854

امروزه بالاترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر سرطان در زنان و مردان،ناشی از سرطان ریه است، اما این حقیقت همیشه صادق نبوده و گسترش استفاده از سیگار باعث رشد مرگ‌ومیر بر اثر سرطان ریه شده است.

سلامت نیوز:  امروزه بالاترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر سرطان در زنان و مردان،ناشی از سرطان ریه است، اما این حقیقت همیشه صادق نبوده و گسترش استفاده از سیگار باعث رشد مرگ‌ومیر بر اثر سرطان ریه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، امروزه، مصرف دخانیات باعث مرگ نزدیک به 9 نفر از 10 نفر از مبتلایان به سرطان ریه است در حالی که گاز رادون، آلودگی‌ هوا و مواد شیمیایی دیگر نقش کوچک‌تری در مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه دارند. داروهای جدید می‌توانند امید به زندگی افراد مبتلا به سرطان ریه را افزایش دهند.


درمان هدفمند Targeted Therapies

روش درمان هدفمند می‌تواند همزمان با شیمی‌درمانی استفاده شود. این روش در مواردی که روش‌های دیگر درمانی مفید واقع نشده‌اند، هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک روش درمان هدفمند جلوگیری از رشد رگ‌های خونی تامین‌کننده غذا برای سلول‌های سرطانی است. این روش ممکن است امید به زندگی را در بیماران مبتلا به سرطان ریه پیشرفته افزایش دهد. روش دیگر درمان هدفمند از چند برابر شدن سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.


روش‌های کارآزمایی بالینی Clinical Trial

روش‌های کارآزمایی بالینی به پزشکان امکان پیدا کردن روش‌های جدید را برای درمان سرطان ریه می‌دهد. این روش‌ها همچنان به مبتلایان به سرطان امکان دریافت درمانی کامل را می‌دهد. وب‌سایت موسسه ملی سرطان (National Cancer Institute) لیستی کامل از روش‌های کارآزمایی‌های بالینی موجود را فراهم کرده است.


زندگی پس از تشخیص سرطان

آگاهی از ابتلا به سرطان ریه می‌‌تواند باعث ایجاد شوک در بیماران شود، اما در این وضعیت، بیماران باید به آینده امیدوار باشند. هیچ‌وقت برای تغییر در زندگی دیر نیست. تحقیقات نشان داده‌اند که ترک سیگار پس از آگاهی از سرطان می‌تواند به افراد مبتلا به سرطان ریه کمک کند.


سرطان ریه و افراد در معرض دود سیگار

در حالی که استعمال دخانیات اولین علت برای ابتلا به سرطان ریه است، استعمال دخانیات تنها عامل خطر ابتلا نیست. تحقیقات نشان داده که شانس ابتلا به سرطان ریه برای افراد در معرض دود سیگار نیز بالاتر از افراد دیگر است. طبق یک تحقیق انجام شده، شانس ابتلا به سرطان در افرادی که همسری سیگاری دارند 30-20 درصد بالاتر از افراد دیگر است.


سرطان ریه و مشاغل خاص

بعضی از مشاغل می‌تواند شانس ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری و غیرسیگاری افزایش دهد. افرادی که با موادی مانند اورانیوم، آرسنیک و دیگر موادشیمیایی سر و کار دارند، باید تلاش کنند تا مواجهه فرد را با این مواد محدود کنند. ماده آزبست، یکی از مواد مورد استفاده در عایق‌کاری، از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان ریه بوده است. استفاده از این ماده هم‌اکنون بسیار محدود شده، ولی افرادی که با این ماده سروکار داشته‌اند، همچنان در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.


گاز رادون

رادون یک ماده طبیعی رادیواکتیو است که غلظت آن در بعضی از نواحی ایالات‌‌متحده بیشتر از حد مجاز است. این گاز می‌تواند درون خانه‌ها وجود داشته باشد و شانس ابتلا به سرطان ریه را به‌خصوص برای افراد سیگاری افزایش دهد. مواجهه با گاز رادون دومین عامل ابتلا به سرطان ریه در ایالات ‌متحده است. گاز رادون همچنین عامل مرگ‌ومیر 12 درصد افراد مبتلا به سرطان ریه است. گاز رادون قابل مشاهده یا استشمام نیست، ولی می‌توان وجود آن را با کمک روش‌های ابتدایی تشخیص داد.


آلودگی هوا

آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. بنابر باور محققان، آلودگی ناشی از وسایل نقلیه، کارخانجات و نیروگاه‌های برق می‌تواند تاثیری مشابه دود سیگار بر ریه افراد بگذارد. در مقیاس جهانی، آلودگی هوا باعث مرگ‌ومیر 223 هزار نفر از مبتلایان به سرطان ریه بوده است.


عوامل موثر دیگر

سابقه خانوادگی سرطان ریه و نوشیدن آب حاوی آرسنیک 2 علت دیگر افزایش شانس ابتلا به سرطان ریه است. افرادی که در معرض هیچ‌گونه عامل ایجاد سرطان ریه نبوده‌اند نیز می‌توانند به سرطان ریه مبتلا شوند. محققان هنوز قادر به تشخیص علت ایجاد سرطان ریه در این دسته افراد نبوده‌اند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که موارد سرطان ریه در زنان غیرسیگاری بیشتر از مردان سیگاری است.


پیشگیری از ابتلا به سرطان

سرطان ریه ممکن است که یکی از مرگبارترین انواع سرطان بوده باشد، ولی در عین حال یکی از قابل پیشگیری‌ترین انواع سرطان است. پرهیز از استعمال دخانیات و کمک گرفتن برای ترک دخانیات دو عامل پیشگیری از سرطان ریه است. پس از 10 سال از ترک سیگار، شانس ابتلا به سرطان ریه بین 50-30 درصد کاهش می‌‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha