پژوهشگر پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزیده بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: مصرف مواد مخدر احتمال ابتلا به انواع سرطان معده را دو تا سه برابر افزایش می دهد.

سلامت نیوز:  پژوهشگر پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزیده بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: مصرف مواد مخدر احتمال ابتلا به انواع سرطان معده را دو تا سه برابر افزایش می دهد. 

رامین شاکری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ، در مورد طرح تحقیقاتی خود با عنوان مواد مخدر یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان معده که در این جشنواره برگزیده شده است، افزود:نتایج حاصل از این طرح تحقیقاتی نشان می دهد که مصرف مواد مخدر خطر ابتلا به سرطان های معده شامل سرطان قسمت تنه و قسمت ابتدایی معده (کاردیو) را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

وی افزود:هر چه میزان مصرف مواد مخدر بیشتر باشد، خطر ابتلا به این نوع سرطان ها نیز به همان نسبت افزایش می یابد.
شاکری ادامه داد:همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در افرادی که مصرف مواد مخدر را ترک کرده اند، خطر بروز این بیماری در آنها کمتر از افرادی است که درحال مصرف این مواد هستند.

دانشجوی پژوهشگر برتر گروه علوم بالینی جشنواره رازی خاطر نشان کرد: همچنین نتایج این طرح تحقیقاتی نشان می دهد که هرچه بهداشت دهان و دندان بهتر باشد، خطر ابتلا به سرطان معده کاهش می یابد.

شاکری با بیان اینکه عوامل خطر شایع دیگر بروز سرطان معده، مصرف زیاد نمک و مصرف کم میوه و سبزیجات است، افزود: این تحقیق نشان می دهد که مصرف زیاد نمک و همچنین مصرف کم میوه و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان های معده را افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: پژوهش های دیگری نیز در مورد سرطان دستگاه گوارش فوقانی به ویژه سرطان معده که شایع ترین سرطان در ایران است، در پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در دست اجرا است.

شاکری ادامه داد:در این پژوهش ها تلاش می شود سایر عوامل بروز سرطان معده، راه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام آن شناسایی شود.
بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور وزیر بهداشت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و جمعی از محققان کشور روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم 24 محقق، شش مرکز تحقیقاتی و سه دانشگاه در حوزه علوم پزشکی به عنوان نفرات و موسسات برتر در این حوزه معرفی و جوایز علمی جشنواره رازی را به خود اختصاص دادند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha