سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 134870

یک جراح و متخصص کلیه با بیان اینکه عمل وازکتومی باید در مراکز درمان ممنوع اعلام شود گفت: وازکتومی منجر به افزایش احتمال ابتلا فرد به سرطان پروستات، تسلب شرایین، عوارض قلبی و عروقی و ناباروری می‌شود.

سلامت نیوز:  یک جراح و متخصص کلیه با بیان اینکه عمل وازکتومی باید در مراکز درمان ممنوع اعلام شود گفت: وازکتومی منجر به افزایش احتمال ابتلا فرد به سرطان پروستات، تسلب شرایین، عوارض قلبی و عروقی و ناباروری می‌شود.  

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر ناصر سیم فروش گفت: متاسفانه یکی از شیوه‌هایی‌ که برای تنظیم‌ خانواده‌ به کار برده می‌شود، بستن‌ لوله‌ها در زنان‌ و مردان‌ است که این عمل در مردان آسیب‌رسان بوده و از نظر جسمی نقص عضو محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه عمل وازکتومی از نظر پزشکی با عوارضی روبرو است، ادامه داد: پیشنهاد من این است که هرچه سریع‌تر انجام عمل وازکتومی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها ممنوع اعلام شود مگر با مجوز پزشک قانونی و در صورتی که زوجین بیماری خاصی داشته باشند .
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: متاسفانه ممنوعیت عمل وازکتومی به صورت قانونی در مجلس تصویب نشده است و طی سال‌های پیش یکبار این موضوع مطرح شد و با هجمه‌ای که وارد کردند باعث شدند تصویب آن به صورت قانونی عقب بیفتد.
این جراح و متخصص کلیه با توجه به اینکه سقط در اسلام حرام اعلام شده است بستن لوله در مردان را هم یک نقص عضو دانست و با توجه به فتاوای موجود آن را به لحاظ شرعی نیز مشکل‌دار اعلام کرد.
وی بستن لوله در مردان را از لحاظ پزشکی عامل بیمار جسمی، روحی و اجتماعی در آینده معرفی کرد و گفت: مردانی که عمل وازکتومی را انجام داده‌اند احتمال ابتلا به بیماری پروستات در آنان بیشتر است و همچنین  منجر به افزایش شیوع‌ سرطان‌ پروستات‌ می‌شود کمااینکه در 20 سال پیش به این مساله پرداخته شده بود ولی امروزه با قوت بیشتری بر آسیب‌رسانی این عمل تاکید می‌شود و دیگر‌ اینکه‌ خطر عوارض‌ قلبی عروقی و تسلب‌ شرایین‌ به‌ دنبال‌ «بستن‌ لوله‌» برای این گونه افراد اجتناب ناپذیر است.
این جراح متخصص بستن لوله در آقایان را به عنوان یک گام منفی در تنظیم‌ خانواده‌ عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه میزان ناباروری در کشور ما در مقایسه با سال‌های گذشته و سایر کشورها بالاست این روش منجر به‌ نقص‌ عضو و مقطوع‌ النّسل‌ کردن‌ جامعه‌ می‌شود.
به گزارش بسیج جامعه پزشکی، این استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از مهم‌ترین‌ عارضه دیگر در بستن‌ لوله‌هایی مردان‌ آنست‌ که‌ حداقل‌ در نیمی از موارد، عقیمی حاصله‌ دائمی و غیر قابل‌ برگشت‌ است‌، افزود: پس‌ از وصل‌ کردن‌ لوله‌ها درصد موفقیت‌آمیز بودن باروری مجدد‌ فقط‌ حدود 70 درصد بوده‌ و مهمتر آنکه‌ درصورت بازشدن‌ لوله‌ها فقط‌ در 47 درصد یعنیی کمتر از نصف،‌ باروری حاصل‌ خواهد شد.
وی گفت: متاسفانه‌ در کشور ما اکثر‌ موارد غیر قابل‌ برگشت‌‌ است و در نیمی از موارد دیده‌ می‌شود اما از بیماران مخفی می‌ماند و در محافل‌ فقط‌ باز شدن‌ لوله‌ را ذکر شده و از گفتن‌ آمار باروریی پس‌ از بازشدن‌ لوله‌ها خودداری می‌شود.
دکتر سیم فروش ناتوانی جنسی و دردهای مزمن در نواحی تناسلی را از عوارضی که‌ بعد از بستن‌ لوله‌ در مردان‌ دیده‌ می‌شود نام برد و ادامه داد: ناتوانی جنسی بیشتر منشأ روحی دارد و به علت‌ اصلی تغییر تصور بیمار از بدن‌ خود و عدم‌ قابلیت‌ باروری (Body Image) یعنی تغییر تصور شخص‌ از خودش‌ است‌. این‌ نوع‌ ناتوانی جنسی گاهی در مقابل‌ درمان‌های رایج‌ مقاوم‌ است‌. گرچه‌ این‌ عارضه‌ شایع‌ نیست‌ ولی از نظر خانوادگی و حفظ‌ خانواده‌ دارای اهمیت‌ خاصی است‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha