سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 134879

بیمه‌ها دقیقاً مثل کارت‌های ملی عمل می‌کنند، اگرچه کارت ملی ارزش اقتصادی ندارد؛ اما دارنده آن با داشتن این کارت احساس هویت و عزت نفس پیدا می‌کند و می‌تواند خودش را متعلق به این کشور بداند.

سلامت نیوز:بیمه‌ها دقیقاً مثل کارت‌های ملی عمل می‌کنند، اگرچه کارت ملی ارزش اقتصادی ندارد؛ اما دارنده آن با داشتن این کارت احساس هویت و عزت نفس پیدا می‌کند و می‌تواند خودش را متعلق به این کشور بداند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر هادی معتمد، روانپزشک در روزنامه ایران نوشت: حمایت‌های اجتماعی در هر قالب و شکلی می‌توانند احساس شهروندی را در جامعه بارور کنند، مردم وقتی می‌بینند که دولت با ارائه مزیت‌هایی سعی دارد تا آرامش روحی و روانی را در جامعه حاکم کرده و آنها را از تنش‌های اجتماعی موجود دور کند؛ نسبت به کشورشان احساس تعلق بیشتری پیدا می‌کنند و برای آبادانی و موجودیت بخشی به سرزمین‌شان هم با اراده‌تر می‌شوند، چرا که در این صورت دولت و خود را یک خانواده بزرگ می‌دانند که هر یک به سهم خود برای آرامش دیگری در تلاش است.


براین اساس دولت‌ها می‌توانند با ارائه مشوق‌های حمایتی مثل همین توسعه دفترچه‌های بیمه؛ گام بزرگی را برای آرامش روانی جامعه بردارند. حتی این حمایت‌ها می‌تواند بسیار ساده و کم هزینه باشد و لازم نیست که برای خوشحال کرده مردم و کاهش آشفتگی‌های اجتماعی که خاصیت جوامع بزرگ و در حال توسعه است؛ کار خارق‌العاده و غیر قابل تصوری را انجام داد. گاهی مردم همین که احساس کنند دولت مشکلات‌شان را می‌بیند و در جریان سختی‌های زندگی شان قرار دارد؛ احساس آرامش و امنیت می‌کنند. چراکه با وجود این خودشان را عضوی از این جامعه بزرگ 70 میلیونی می‌دانند.


 از طرفی بیمه‌ها دقیقاً مثل کارت‌های ملی عمل می‌کنند، اگرچه کارت ملی ارزش اقتصادی ندارد؛ اما دارنده آن با داشتن این کارت احساس هویت و عزت نفس پیدا می‌کند و می‌تواند خودش را متعلق به این کشور بداند.


بنابراین حتی اگر کسی گذرش به بیمارستان و درمانگاه نیفتد و نیازی به استفاده از بیمه پیدا نکند باز هم با خیال راحت و با آرامش بیشتری به امور دیگرش می‌پردازد؛ درست مثل آن راننده‌ای که خودرو‌اش را بیمه می‌کند و با آرامش وارد جاده می‌شود. با این توصیف هر قدر این حمایت‌های اجتماعی گسترده‌تر شود و به ابعاد دیگری هم تسری یابد، آرامش و احساس امنیت بیشتر می‌شود و به همان میزان اعتماد به نفس، خودباوری و روحیه امید و همکاری رشد می‌کند؛ چراکه این موضوع بیشتر از ارزش مالی بار معنوی دارد و البته عکس این موضوع هم صادق است. جا دارد دولت در این نگاه مثبت؛ نیم نگاهی هم به بحث بیمه سلامت روان داشته باشد تا افرادی که به هر دلیلی به این بخش از بهداشت فردی و اجتماعی نیاز پیدا می‌کنند با آرامش خاطر بیشتری برای درمان مشکلات روحی و روانی شان اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha