با بررسی الگوهای فعالیت ناحیه‌ای مغز توسط محقق دانشگاه تربیت مدرس، نقش فعالیت پیشانی راست مغز، در ارتباط با عواطف منفی را ثابت كرد.

به گزارش سلامت نیوز، شاهرخ مكوند حسینی دانش‌آموخته دكتری رشته روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، در پژوهشی تجربی با هدف بررسی الگوهای فعالیت ناحیه‌ای مغز در ارتباط با عواطف و شخصیت، 200 دانشجو را مورد تحقیق قرارداد.

در این پژوهش 200 دانشجو دختر 19 الی 23 ساله راست دست كه با شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، پرسشنامه شخصیت آیسنك را پر كردند. سپس از میان آنها 4 گروه از افراد برونگرا، درونگرا ، نورزگرا و با ثبات هیجانی انتخاب شدند و از آنها در طی یك حالت پایه (بدون تحریك عاطفی) و 4 مرحله تحریك عاطفی با استفاده از كلیپهای كوتاه ویدیویی ، EEG دو سویه به عمل آمد.سپس از داده‌های EEG هر حالت، در هر یك از قطعات پیشین و پسین راست و چپ میانگین گیری شد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها، الگوی فعالیت اختصاصی در نواحی پیشین و پیسن در ارتباط با گروههای شخصیتی مختلف را تایید نكرد.

اما نتایج بررسیهای درون گروهی با بخشی از الگوی روی آوری ــ اجتناب همخوان بود و نقش فعالیت پیشانی راست را در ارتباط با عواطف منفی تایید كرد.

نواحی پسین راست (آهیانه راست) نیز در جنبه برانگیختگی عواطف در همه گروههای شخصیت نقش داشتند، یك نقش تازه نیز برای ناحیه پیسین چپ (آهیانه چپ) در ارتباط با عواطف منفی غیر فعال در نورزگرایان به دست آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha