رییس انستیتو بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و برنده جایزه جمعیت سال 2007 میلادی سازمان جهانی بهداشت گفت: تک فرزندی و عدم تمایل زوج ها به داشتن بیش از یک فرزند در آینده ممکن است تاثیر منفی در سلامت روان کودکی که بزرگسال شد، بگذارد.

حسین ملک افضلی در گفت و گو با ایرنا افزود: این مساله باعث می شود تا 50سال دیگر برای نسل های آینده داشتن عمو، خاله، عمه و دایی تاریخی شود که به نوعی مشکلات و اختلالات روانی را در پی خواهد داشت.
وی گفت: وجود یک فرزند در خانواده ها باعث می شود که این فرزند به دلیل نداشتن همبازی و یا هم صحبت در محیط خانه، دچار نوعی از خلا عاطفی شود و این خلا در کودک رشد کرده و در آینده در سلامت روان و نسل های بعدی تاثیر منفی می گذارد.
رییس انستیتو بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به زوج ها توصیه کرد: در صورت فراهم بودن شرایط و در حد متعادل تا دو فرزند داشته باشند، البته داشتن دو تا سه فرزند در روند افزایش جمعیت تاثیر زیادی ندارد .
"ملک افضلی" که جایزه جمعیت سال 2007 میلادی سازمان جهانی بهداشت را به دلیل ارایه گزارش هایی در زمینه فعالیت های ایران در خصوص برنامه تنظیم خانواده دریافت کرد، گفت: ایران در زمینه توسعه و گسترش برنامه تنظیم خانواده در منطقه خاورمیانه مقام نخست را دارد و در دنیا نیز از پیشرفت چشمگیری برخوردار است.
وی گفت: در هیچ نقطه دنیا مانند ایران، در مدت 15 سال با اجرای برنامه های تنظیم خانواده رشد جمعیت از 2/3 درصد به 2/1 درصد نبوده است و این یکی از مزیت های برنامه های ایران در تنظیم خانواده است.
رییس انستیتو بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر تعداد تولدهای مادران ایرانی در طول دوران بارداری در مدت 20 سال از 4/5 درصد به 1/2 درصد کاهش یافت.
"ملک افضلی" با بیان اینکه "ایران در برنامه های تنظیم خانواده از سوی سازمان ملل متحد به عنوان الگو و مدل معرفی شده است"، گفت: در دوران انقلاب سالانه دو میلیون و 100 هزار تولد در کشور ثبت می شد و هم اکنون نیز این میزان به یک میلیون و 300 هزار تولد در سال رسیده است.
وی در سخنانش به روشهای پیشگیری از بارداری که جزو برنامه های تنظیم خانواده است، اشاره کرد و گفت: انجام عمل "وازکتومی" از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری است در حالی که در کشور فقط دو درصد مردان به عمل "وازکتومی" روی می آورند.
رییس انستیتو بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ذهنیت نادرستی در مردان ایرانی وجود دارد که انجام عمل "وازکتومی" باعث عقیم شدن و ناتوانی جنسی مردان می شود در حالی که این ذهنیت اشتباه است و عمل "وازکتومی" روشی برای پیشگیری از بارداری است .
"ملک افضلی با بیان اینکه "روشهای پیشگیری از بارداری از سوی زنان از جمله مصرف قرص ها عوارض خطرناکی را در پی دارد"، اظهار داشت: باید برای فرهنگ سازی در خصوص ترغیب مردان به انجام عمل "وازکتومی" در کشور بیشتر تلاش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha